Akseli ja Nuori Suomi - Huone 8
MUOTOKUVAT KERTOVAT
Helsingin ja Pariisin taideopintojen lomassa Akselista kehittyi
vuosina 1881-1889 lahjakas muotokuvataiteilija ja ihmisluonteen
tulkitsija. Tosin hän ei nauttinut tilausmuotokuvien
tekemisestä, vaikka ansioituikin alalla. Taiteilijan
muotokuvista sympaattisimmissa mallit olivat hänen ystäviään
tai perheenjäseniään. Monet Akselin henkilökuvat
ovat kuin päiväkirjamerkintöjä sen hetkisistä
tunnetiloista tai aistimuksista.
“Mitä sinä tarkoitat 'puhtaasti maalauksellisella
päämäärällä', sitä en oikein
ymmärrä, mutta en ole ainakaan tietoinen mistään
muusta päämäärästä kuin saada
tyydyttää luontoani, haluani väriin, muotoon,
viivoihin, pinta- tai täplävaikutukseen, liikkeeseen,
voimaan tai mitä milloinkin kaipaan – minä
työskentelen aivan yksinomaan omasta mielentilastani
riippuen ilman mitään päämäärää
(olen liian skeptikko uskoakseni päämääriin),
niin kuin puhdas egoisti, tunnen vain, että minun täytyy
tehdä tätä tai tuota, enkä saa rauhaa
ennen kuin olen saanut sen itsestäni ilmoille. Jos sattuu,
että työskentelen ilman tätä ihmeellistä
halua, jota en itse hallitse, valtaa minut tavallisesti todellinen
fyysillinen inho, joka estää minua jatkamasta. Se
mikä joskus on tuottanut minulle suurinta iloa, voi toisen
kerran herättää suoranaista kauhua.”
Taiteilijan malleista rakkaimmat olivat puoliso Mary ja lapset
Impi Marjatta, Kirsti ja Jorma. Tärkeitä olivat
myös äiti Mathilda ja anoppi Aina Slöör
sekä Maryn sisaret Anna ja Greta. Ensimmäisen muotokuvansa
Marysta, kenraalikuvernöörin kanslisti Kaarlo Slöörin
vanhimmasta tyttärestä, Akseli piirsi 13-vuotiaana
tietämättä, että oli juuri ikuistanut
tulevan vaimonsa. Nuorenparin rakkaus leimahti keväisessä
Helsingissä kymmenen vuotta myöhemmin 1887 Maryn
istuessa uuden, nyt öljyvärein toteutettavan muotokuvan
mallina. Seuraavan neljän vuosikymmenen aikana Akseli
ikuisti Maryn lukuisissa teoksissa, jotka kertovat heidän
liittonsa kestävyydestä.
“Me tulemme elämään toisissamme ja toisillemme.
Saat nähdä, että meistä tulee onnellisia
sitten kun olemme naimisissa. Ei yhtään kuherruskuukausionnellisiksi
kuten kaikki muut. Minä inhoan tavallista, konventionaalista
avioliittoa, jossa kuherruskuukauden ja häämatkan
loputtua mies ottaa kovin kourin kiinni työstään,
saa silloin tällöin joitakin rakkaudenpuuskia, tulee
suutelemaan vaimoaan ja kysyy, eikö päivällinen
pian ole valmiina.”
Mary oli myös Ainon mallina Suomen senaatin tilaamassa,
nykyään Ateneumin taidemuseon kokoelmiin kuuluvassa
Aino-triptyykissä. Akseli ja Mary kokivat ankaran iskun
kevättalvella 1895, kun heidän esikoistyttärensä
Impi Marjatta menehtyi kurkkumätään. Isä
ei koskaan täysin toipunut silmäteränsä
menetyksestä ja se vaikutti hänen taiteelliseen
ilmaisuunsa. Akselin mallien tarinat punoutuvat intiimisti
hänen omaan elämäntarinaansa. Hänen muotokuvansa
ovat myös omakuvia.
Omakuva maalaustelineen äärellä
1885, öjly kankaalle, 55 x 46cm, yksityiskokoelma

Greta Ahlmanin muotokuva
1898, tempera, 23 x 32cm, yksityiskokoelma
Mary mustassa silkkipuvussa
1887-1888, öljy, 43 x 35cm, yksityiskokoelma

Kaius Jorma Gallén
1904, öljy, 22 x 27cm, yksityiskokoelma

Siirry muihin huoneisiin:
- "Minä aion
tulla suureksi maalariksi": Tyrväältä
Pariisiin
- Erämaan kutsu
- Suomen kansaa katsomassa
- Nuoren Suomen piiri
- Taide, uskonto ja
suuri tuntematon
- Kalevala, Akselin
pyhä kirja
- Akseli ja Nuori Suomi:
Akseli Gallen-Kallela suomalaisuuden rakentaja
- Muotokuvat kertovat
- Grafiikka: Pieniä
monumentteja
- Julisteita, taidetta
kaikille
- Tekstiilitaide: Värien
ja kuvioiden mielikuvituksellinen maailma
- Rakennettu suomalaisuus
- Suomi
itsenäistyy 1917 - 1918
- Matka Afrikkaan,
unteni erämaahan
|