Akseli ja Nuori Suomi - Huone 3
SUOMEN KANSAA KATSOMASSA
Akseli ihaili suomenkielistä maaseutuväestöä,
joka esi-isiensä tapoja ja perinteitä noudattaen
eli luontoa ja ankaraa ilmastoa myötäillen. Hänen
elämäntyökseen muodostui identiteetin luominen
sille osalle Suomen kansaa, jolta vieraat valloittajat olivat
sen vuosisatojen saatossa evänneet.
Toisin kuin useimmat suomalaiset 1800-luvun kuvataiteilijat,
Akseli asui malliensa keskuudessa, söi ja saunoi heidän
kanssaan ja oppi näin tuntemaan heidät ystävinä
ja yksilöinä. Taiteilijan mallit, kuten hän
muistelmissaan toteaa, eivät tosin hänen taiteilijantyötään
juuri ymmärtäneet:
“Ei ollut pari kolmekymmentä vuotta takaperin
“herrassyntyisen” suomalaisen taidemaalarin niinkään
helppoa päästä todelliseen avonaiseen kosketukseen
rahvaan kanssa. En ole kansan keskuudesta juuri milloinkaan
tavannut harrastusteni ymmärtäjiä. Ylipäänsä
olin hullun kirjoissa missä vain maaseudulla jonkin aikaa
oleskelin ja työskentelin, vaikkakin aina tulin heidän
ystäväkseen.”
Merkillepantavaa useissa Akselin kansankuvissa on, että
hän kohtaa mallinsa yksilöinä, sitkeinä
korpimaiden asukkaina, joiden elämäntahtoa eivät
ole lannistaneet luonnonvoimat eivätkä yhteiskunnalliset
ongelmat. Toisaalta taiteilija oli myös oman mielikuvitusmaailmansa
vanki, joka etsi sellaista mitä ei ollut olemassa:
”Etsin koskematonta maata, korven kansaa, joka teki
metsänuotionsa ja saunansa mihin mieltyi, löi keihäänsä
maahan oven suulle ja sanoi: Tässä jatketaan elämää,
vaimo ja lapset!”
Vaikka olikin luonteeltaan rauhaton kuin tulivuori, Akseli
osasi asennoitua kotimaansa korpimaiden verkkaiseen elämänrytmiin.
Ehkä hän siksi saikin malliensa hyväksynnän.
Hänen maalauksissaan esiintyvien miesten ja naisten ei
tarvinnut teeskennellä tai tuntea alemmuutta taiteilijan
silmien edessä. Täysin yhtenäinen ei Akselin
ikuistama Suomen kansan luonteenkuva ole. Taiteilijan miespuolisten
mallien filosofisen elämänasenteen ja elekielen
vastakohtana on usein naismallien työ ja toimeliaisuus.
Hirvenhiihtäjät
1886, öljy, 66 x 46cm, yksityiskokoelma

Ensi opetus
1887, öljy, 115,5 x 98cm, Ateneum
Vanhan kansan mies (Esko aitan portaalla)
1889, öljy, 101 x 71cm, yksityiskokoelma

Lönnrot ja runonlaulajat
1895, öljy, 40 x 37 cm, yksityiskokoelma

Siirry muihin huoneisiin:
- "Minä aion
tulla suureksi maalariksi": Tyrväältä
Pariisiin
- Erämaan kutsu
- Suomen kansaa katsomassa
- Nuoren Suomen piiri
- Taide, uskonto ja
suuri tuntematon
- Kalevala, Akselin
pyhä kirja
- Akseli ja Nuori Suomi:
Akseli Gallen-Kallela suomalaisuuden rakentaja
- Muotokuvat kertovat
- Grafiikka: Pieniä
monumentteja
- Julisteita, taidetta
kaikille
- Tekstiilitaide: Värien
ja kuvioiden mielikuvituksellinen maailma
- Rakennettu suomalaisuus
- Suomi
itsenäistyy 1917 - 1918
- Matka Afrikkaan,
unteni erämaahan
|