Akseli ja Nuori Suomi - Huone 12
TAITEILIJA ARKKITEHTINA
Akseli unelmoi kodin rakentamisesta suomalaiseen korpeen
jo Pariisin opiskeluvuosiensa aikana. Kotimaassa odottavalle
Marylle hän kirjoitti suunnitelmistaan: “Kun palaan
kotiin, menemme heti naimisiin ja matkustamme maalle ja rakennamme
kotimme.”
1880- ja 1890-luvulla Akselin mielenkiinto arkkitehtuuria
kohtaan kasvoi. Maalauksissaan hän kuvasi suomalaista
puurakennusperinnettä. Omat pesänrakennussuunnitelmat
lykkääntyivät kuitenkin työpaineen ja
huteran talouden vuoksi. Mieleinen talonpaikkakin löytyi
vasta syksyllä 1894 Ruoveden kirkonkylää vastapäätä,
järvenselän itärannalta.
Rakennustyöt aloitettiin syksyllä 1894. Monumentaalinen,
kelohongasta rakennettu talo oli taiteilijan itsensä
suunnittelema. Akseli oli työstänyt erämaa-ateljeen
rakennuspiirustuksia vuosia.
Pohjaltaan Kalela on neliönmuotoinen. Talon ulkoseiniä
peittää vanhan reseptin mukainen tervasekoitus,
kun taas sisäseinät ovat paljasta puuta tapetein
vuorattuja keittiötä ja makuukamareita lukuun ottamatta.
Kalelan perustuksena on harmaagraniittinen kivijalka, joka
lounaisnurkassa kohoaa parin metrin korkeuteen. Valon lähteenä
talossa on yhteensä 29 eri kokoista ja muotoista ikkunaa.
Kalelan sisätila koostuu pohjoiseen suuntautuvasta suuresta
ateljeesta ja etelän puolella ylä- ja alakerran
makuukamareista ja keittiöstä. Työpirtti on
16 metriä pitkä, 10 metriä leveä ja lähes
6 metriä korkea. Kalela on vanhin alkuperäisen muotonsa
säilyttänyt erämaa-ateljee Suomessa.
Akseli toteutti muitakin arkkitehtonisia suunnitelmia. Vuonna
1902 hän piirsi maisteri Otto Donnerille läpileikkaukset
ja pohjapiirustukset kolmikerroksista kivilinnaa varten, jonka
tämä Kullervon sotaanlähdön mesenaatti
suunnitteli rakentavansa Ruovedelle. Suunnitelmat muistuttavat
arkkitehtikolmikko Gesellius-Lindgren-Saarisen ateljeekotia,
Hvitträskiä.
Syksyllä 1911, vajaa vuosi Afrikasta paluunsa jälkeen,
Akseli pani alulle uuden kivisen ateljeekodin rakennustyöt.
Se nousi Maryn kotikartanon, Albergan maille. Sittemmin Eino
Leino nimesi isännän suostumuksella talon Tarvaspääksi.
Rakennusurakka paljastaa taiteilijan uhkarohkean, taloudellisista
kysymyksistä piittaamattoman elämänasenteen.
Varojen puutteessa talo valmistui lainarahoilla, kuten Kalela
aikanaan.
Tarvaspäässä vanhojen suomalaisten kivikirkkojen
ja Pariisiin vuonna 1900 pystytetyn Suomen näyttelypaviljongin
muotokieli sekoittuu keskiaikaiseen linnaromantiikkaan, taiteilijan
Otto Donnerille piirtämiin Pääskynlinnan suunnitelmiin
ja 1400-luvun firenzeläispalatsien hahmoon.
Tarvaspää valmistui vuonna 1913. Ensimmäinen
maailmansota ja pääkaupungin seurapiirielämä
häiritsivät kuitenkin rauhaa kaipaavaa taiteilijaa.
Elokuussa 1915 Akseli muutti perheensä kanssa takaisin
Ruovedelle. Perillä umpeen kasvaneessa metsässä
odotti hirsilinna. Akselin toinen Kalela-kausi jatkui vuoteen
1921. Tuolloin hän muutti Porvooseen eikä koskaan
enää palannut erämaa-ateljeehensa. Elämänsä
viimeiset vuodet, 1926-1931, taiteilija asui Tarvaspäässä.
Luhtiaittoja Korpilahdella
1886, öljy, 36 x 27 cm, ykistyiskokoelma

Kalela talviyössä
1896, öljy, 34 x 26cm, yksityiskokoelma
Valokuva Kalelasta sisältä
---

Valokuva Kalelasta ulkoa
---

Ulkokuva Tarvaspäästä
---

Siirry muihin huoneisiin:
- "Minä aion
tulla suureksi maalariksi": Tyrväältä
Pariisiin
- Erämaan kutsu
- Suomen kansaa katsomassa
- Nuoren Suomen piiri
- Taide, uskonto ja
suuri tuntematon
- Kalevala, Akselin
pyhä kirja
- Akseli ja Nuori Suomi:
Akseli Gallen-Kallela suomalaisuuden rakentaja
- Muotokuvat kertovat
- Grafiikka: Pieniä
monumentteja
- Julisteita, taidetta
kaikille
- Tekstiilitaide: Värien
ja kuvioiden mielikuvituksellinen maailma
- Rakennettu suomalaisuus
- Suomi
itsenäistyy 1917 - 1918
- Matka Afrikkaan,
unteni erämaahan
|