Akseli ja Nuori Suomi - Huone 6
KALEVALA, AKSELIN PYHÄ KIRJA
Suomalainen muinaistarusto sykähdytti nuorta Akselia
jo kauan ennen kuin hän omistautui taiteessaan Kalevalan
runojen kuvataiteelliselle tulkinnalle. Nuoren taideopiskelijan
varhaisimmat Kalevala-aiheet ajoittuvat 1880-luvun
alkuun, pääasiassa vuosiin 1883–1884. Voitettuaan
1891 Savo-Karjalaisen osakunnan järjestämän
Kalevalan kuvituskilpailun hän palasi eepoksen pariin
kerta toisensa jälkeen. Erämaa-ateljeessaan Kalelassa
hän maalasi vuosina 1895-1900 tunnetun sarjan Kalevala-aiheisia
teoksia: Marjatta ja Kristus-lapsi, Sammon puolustus,
Joukahaisen kosto, Lemminkäisen äiti, Velisurmaaja
ja Kullervon kirous. Ne edustavat kuitenkin vain pientä
osaa taiteilijan suomalaiseen mytologiaan nojautuvasta tuotannosta.
Suurinta Kalevala-aiheista hankettaan, kuvitettua Suur-Kalevalaa,
taiteilija ei ennen kuolemaansa saanut valmiiksi.
“Kalevalan tarut herättävät minussa
mitä lämpimämmän oman maaperän tunteen,
ikään kuin olisin itse elänyt mukana kaikessa
tässä. Mutta käyttäessäni näitä
aiheita en tee sitä “kuvittaakseni” Kalevalaa,
vaan syystä että nämä kuvat ovat ilmielävinä
mielikuvituksessani ja herättävät minussa vastustamattoman
halun saada kiinnittää niitä muidenkin nähtäväksi.
... Nämä kuvat ovat varhaisimmasta lapsuudestani
saakka väikkyneet elävinä mielessäni.
Kalevalan tarut ovat ikään kuin niitä varmentaneet
ja antaneet niille lujemman muodon. ... Ei ole siis mitään
järjestelmää minun taiteeni n.s. kansallisessa
luonteessa. Suomen erämaissa, sikäläisissä
ihmisissä, heidän elämänlaadussaan, työkaluissaan,
puheessaan, y.m. olen tavannut ikään kuin Kalevalan
mielikuvitusluomien kangastuksia.”
Kalevalan runot kannustivat Akselia etsimään suomalaisuuden
tunnusmerkkejä, siltoja muinaisuuden ja nykyisyyden välillä.
Häämatkallaan kesällä 1890 Vienan Karjalassa
Akseli etsi suomalaisten muinaissankareiden ja kalevalaisten
soturien urheita jälkeläisiä. Kiitehenjärven
runokylissä hän kohtasi arkkitehtonisia ja kielellisiä
muistoja menneistä ajoista, mutta muutoin seutu tuotti
pettymyksen: “Heimoveljiltäni, korven ja runonmaailman
eläjiltä oli kynnet katkaistu, taistelukuntoiset
kynnet.”
Taiteilija, joka usein pettyi ulkopuoliseen maailmaan, löysi
Kalevalan runoista voimaa, joka auttoi häntä viimeisinä
elinvuosinaankin uskomaan uuteen suomalaiseen renessanssiin.
Kertoihan eepos niin rakkaudesta ja ystävyydestä
kuin myös veljessodista ja vihasta. Jos esi-isät
olivat niistä selvinneet, selviäisivät niistä
myös jälkipolvet. Tästä vakaumuksestaan
Akseli ei koskaan luopunut.
“Kituva sydän, koska rauhan saanet! – Kalevalan
runot ovat todella minulle niin pyhät, että esim.
niitä laulaessa tuntuu kuin johonkin vahvaan, kumoamattomaan
tukeen nojaisi väsynyttä päätään
levoksi.”
Ilmarinen lentää kuun yli
1892, pastelliliitu paperille, 41,2 x 3,5cm, yksityiskokoelma

Kullervo kostajana
1893, vesiväri, 46 x 31cm, yksityiskokoelma
Lemminkäisen äiti, luonnos 2
1894, vesiväri, 22,5 x 25,3cm, yksityiskokoelma

Kullervo ja kostotar
1894, vesiväri, 48,5 x 32cm, yksityiskokoelma

Siirry muihin huoneisiin:
- "Minä aion
tulla suureksi maalariksi": Tyrväältä
Pariisiin
- Erämaan kutsu
- Suomen kansaa katsomassa
- Nuoren Suomen piiri
- Taide, uskonto ja
suuri tuntematon
- Kalevala, Akselin
pyhä kirja
- Akseli ja Nuori Suomi:
Akseli Gallen-Kallela suomalaisuuden rakentaja
- Muotokuvat kertovat
- Grafiikka: Pieniä
monumentteja
- Julisteita, taidetta
kaikille
- Tekstiilitaide: Värien
ja kuvioiden mielikuvituksellinen maailma
- Rakennettu suomalaisuus
- Suomi
itsenäistyy 1917 - 1918
- Matka Afrikkaan,
unteni erämaahan
|