Akseli ja Nuori Suomi - Huone 10
JULISTEITA – TAIDETTA KAIKILLE
Julistetaide yleistyi 1800-luvun lopulla Ranskassa. Sieltä
se levisi kaupankäynnin kasvaessa, kun huomattiin julisteen
olevan tehokas tapa myydä tavaraa ja muita tuotteita.
Akselilla oli merkittävä rooli suomalaisen julistetaiteen
kehittäjänä. Aiemmat suomalaiset mainokset
ja julisteet olivat tyyliltään kansainvälisiä.
Akseli toi ensimmäisenä julisteisiin kansalliset
elementit. Tälläkin taiteen saralla hän siis
yhdisti kansallisen ja kansainvälisen, haki vaikutteita
Euroopasta ja sulatti ne omaan näkyynsä suomalaisuudesta.
Akseli käytti julistetaiteessaan tekniikkana mieluiten
litografiaa. Litografia eli kivipiirros oli erityisesti saksalaisten
ekspressionistien suosima tekniikka. Laattana käytetään
kalkkikiveä, jonka pinta hiotaan tasaiseksi. Sitten se
karhennetaan. Menetelmä perustuu siihen, että vesi
ja rasva hylkivät toisiaan. Karkeaan pintaan piirretään
kuva rasvaisella liidulla. Kivi etsataan, jotta rasvainen
liidunjälki ei leviä. Vedostettaessa kiven pinta
kostutetaan ja sille telataan rasvainen painoväri, joka
tarttuu vain rasvaisiin piirrettyihin kohtiin. Litografiaprässissä
väri siirtyy laatalta paperille.
Ugo Barroccio -julisteen Akseli suunnitteli Edvard Munchin
kanssa järjestämänsä näyttelyn mainokseksi.
Näyttely oli merkittävin Akselin tuon ajan Saksan-näyttelyistä,
jotka toivat hänelle mainetta ja hyvää palautetta.
Se pidettiin Berliinissä Ugo Barroccio -galleriassa kevättalvella
1895.
Vuonna 1907 Erich Heckel kollegoineen kutsui Akselin pysyväksi
jäseneksi ekspressionististen taiteilijoiden Die
Brücke-ryhmään, joka toimi Dresdenissä.
Akseli kokeili uutta visuaalista kieltä ja uusia taiteellisia
lähestymistapoja. Noihin aikoihin hän loi ensimmäisen
suomalaisen automainoksen suuren litografian muodossa. Bil-Bol-mainoksesta
tuli yksi modernin suomalaisen julistetaiteen kulmakivistä.
Julisteen tilasi Yrjö Weilin, joka halusi omistamansa
Bilaktiebolagetin mainoksen autonäyttelyyn. Weilin sai
Akselin innostumaan tehtävästä tarjoamalla
tälle reippaan kyydin punaisessa avoautossaan. Julisteessa
kohtaavat suomalainen mytologia ja eurooppalainen moderni
aika: punainen auto kuljettajineen rinnastuu nykyajan edistykseen,
jonka uhriksi nainen jää. Julisteen voi myös
rinnastaa Kalevalan 11. runoon, jossa Lemminkäinen kaappaa
matkaansa kauniin Saaren Kyllikin. Omana aikanaan mainos herätti
paljon huomiota, mutta myös pahennusta.
Muita Akselin tunnettuja litografioita ovat Helsingin Erottajalla
järjestetyn taidenäyttelyn ja Aleksis Kiven Seitsemän
veljeksen mainosjulisteet.
Edvard Munch und Axel Gallén, Ugo Barroccio
1895, litografia, 73,5 x 47 cm

Erottaja
Taidenäyttelyn juliste (punainen)
1906, litografia, 68 x 101cm
"Seitsemän veljestä"
Mainosjuliste (Veljesten pako Jukolaan)
1907, litografia, 110 x 70cm

Bil Bol
1923, litografia, 45,5 x 35,5cm

Siirry muihin huoneisiin:
- "Minä aion
tulla suureksi maalariksi": Tyrväältä
Pariisiin
- Erämaan kutsu
- Suomen kansaa katsomassa
- Nuoren Suomen piiri
- Taide, uskonto ja
suuri tuntematon
- Kalevala, Akselin
pyhä kirja
- Akseli ja Nuori Suomi:
Akseli Gallen-Kallela suomalaisuuden rakentaja
- Muotokuvat kertovat
- Grafiikka: Pieniä
monumentteja
- Julisteita, taidetta
kaikille
- Tekstiilitaide: Värien
ja kuvioiden mielikuvituksellinen maailma
- Rakennettu suomalaisuus
- Suomi
itsenäistyy 1917 - 1918
- Matka Afrikkaan,
unteni erämaahan
|