Akseli ja Nuori Suomi - Huone 9
GRAFIIKKA – PIENIÄ MONUMENTTEJA
Surutyö esikoistyttären kuoleman johdosta vei Akselin
ja Maryn matkalle Eurooppaan, mm. Berliiniin ja Lontooseen
keväällä 1895. Murhetta lievittääkseen
he tutkivat nähtävyyksiä, tutustuivat museoihin
sekä taiteen ja taideteollisuuden uusiin suuntauksiin.
Aiemmin, näyttelymatkalla Saksassa, Akseli oli opiskellut
Josef Sattlerin opastuksella metalligrafiikkaa. Japanilainen
puupiirrostaide oli tuttua opiskeluvuosilta Pariisissa. Lontoosta
hankittiin etsauspuristin, joka lähetettiin Ruovedelle
erämaa-ateljee Kalelaan.
Työpirtin rakennusvelat painoivat, ja taiteilija toivoi
uuden, monistettavan taiteen avulla parantavansa taloudellista
tilannettaan. ”Demokraattinen” taidemuoto olisi
jokaisen kukkarolle sopivaa pienoistaidetta, kaunista ja henkevää.
Toisin kävi. Kansa ei taiteilijan elinaikana kiinnostunut
hänen grafiikastaan eikä siitä tullut hänelle
tulonlähdettä.
Pariskunnan palatessa matkaltaan uusi koti oli vielä
keskeneräinen. Puupiirroslaatat syntyivät kuitenkin
grafiikkapöydän ääressä Kalelan työpirtissä.
Akseli kaiversi, vedosti ja kokeili. Hän loi myös
moniväripuupiirroksia. Syntyivät puupiirrostaiteemme
ensimmäiset uraauurtavat teokset Sammon puolustus,
Kalman kukka ja Kuolema ja kukka, joista
kaksi jälkimmäistä kuolleen tyttären muistoksi.
Raskain mielin luodut kuvat kuuluvat Akselin herkimpiin ja
sykähdyttävimpiin saavutuksiin.
Akseli vedosti Kalelassa 1896-98 myös sarjan metalligrafiikan
teoksia, jotka kuuluvat taiteilijan tuotannon laadukkaimpiin.
Ensimmäisenä syntyi Impi Marjatan muistoksi etsaus
In Memoriam.
Merkittäviä grafiikanteoksia ovat kalevalaiset
Lemminkäisen äiti, Joukahaisen kosto
ja Kullervon kirous, muotokuvista omakuva En
face sekä Maryn, hänen isoäitinsä
Emilia Ehrströmin ja Viola Gallénin muotokuvat.
Talvikuva Kalelasta ja Koskenkuulija kuuluvat samaan
joukkoon. Koskenkuulijassa taiteilija on kuvannut
lyyrisen runonlaulajahahmon, koskensoiton kuulijan. Saman
hahmon taiteilija oli suunnitellut aikoinaan myös suureen
Mäntykoski-teokseensa.
Myös Ex libris -sarja on graafisen taiteen historiassamme
merkittävä. Jokainen vedos on eräänlainen
pienoismonumentti, joka kuvaa nimihenkilön persoonaa
ja elämäntyötä. Akselin graafinen taide
tyrehtyi vähitellen yleisön kiinnostuksen puutteessa.
Metalligrafiikkaa hän teki aika ajoin myöhemminkin,
mutta ensimmäisten vuosien innoittuneita vedoksia syntyi
enää harvoin.
Kuolema ja kukka
---

Kalman kukka
---
Inspiraatio
---

Ex Libris Axel et Mary Gallén
---

Siirry muihin huoneisiin:
- "Minä aion
tulla suureksi maalariksi": Tyrväältä
Pariisiin
- Erämaan kutsu
- Suomen kansaa katsomassa
- Nuoren Suomen piiri
- Taide, uskonto ja
suuri tuntematon
- Kalevala, Akselin
pyhä kirja
- Akseli ja Nuori Suomi:
Akseli Gallen-Kallela suomalaisuuden rakentaja
- Muotokuvat kertovat
- Grafiikka: Pieniä
monumentteja
- Julisteita, taidetta
kaikille
- Tekstiilitaide: Värien
ja kuvioiden mielikuvituksellinen maailma
- Rakennettu suomalaisuus
- Suomi
itsenäistyy 1917 - 1918
- Matka Afrikkaan,
unteni erämaahan
|