Akseli ja Nuori Suomi - Huone 11
TEKSTIILITAIDE – VÄRIEN JA KUVIOIDEN MIELIKUVITUKSELLINEN
MAAILMA
Akseli kiintyi jo nuorena kansan käsityötaidon
saavutuksiin, koristeaiheisiin ja esineisiin, joissa käyttötarkoituksen
lisäksi oli kauneusarvoa. Myös vuosisadan vaihteen
uudet eurooppalaiset tyylit taiteen ja taideteollisuuden alalla
kiinnostivat taiteilijaa. Hän tutustui näihin uusiin
virtauksiin lähinnä taidelehtien välityksellä.
Omassa taideteollisessa suunnittelutyössään
Akseli halusi yhdistää kansaperinteen esteettiset
arvot ja eurooppalaisen modernismin aidoksi suomalaiseksi
tyyliksi.
Oman kodin perustaminen ja sisustaminen vaikuttivat taiteilijan
taideteollisiin pyrkimyksiin. Akselilla oli vahva pesänrakennusvietti,
ja erämaa-ateljee Kalelasta tulikin taiteen, arkkitehtuurin
ja sisustustaiteen, huonekalujen ja tekstiilien kokonaistaideteos.
Keskellä korpea se ylisti suomalaisen luonnon ja kansan
omaleimaisuutta.
Vuosina 1898-1900 Akselin taideteollisia suunnitelmia innoitti
Pariisin maailmannäyttely, joka tarjosi näyttävän
mahdollisuuden uuden tyylin esittelemiseen. Tuolloin Akselin
koristeaiheisto oli laajimmillaan. Kuusenoksa-aihe, sananjalat,
sammalet, liekokasvit ja muut koristeaiheet tulivat Suomen
luonnosta. Tyylissä oli vaikutteita Euroopan valtasuuntauksista.
Yhdistelmä nosti suomalaisesta luonnosta kootut, alkujaan
vaatimattomat koristeaiheet arvoon arvaamattomaan –
juuri niin kuin taiteilija toivoikin.
Tekstiilisuunnitelmat ovat Akselin merkittävin taideteollisten
tuotteiden ryhmä, sillä juuri ne saivat myös
käytännön toteutuksen taiteilijan puolison
käsissä. Monet huonekalusuunnitelmista jäivät
luonnoskirjan lehdille. Suomalaisen Jugend-tyylin uraauurtavia
teoksia ovat Liekki-ryijy ja Metsäkanat-kuvakudos, jotka
olivat esillä Pariisin maailmannäyttelyyn pystytetyn
Suomen paviljongin Iris-huoneessa. Liekki on maamme ensimmäinen
moderni ryijy ja sen muotokieli kertoo käännekohdasta
suomalaisen tekstiilitaiteen historiaa. Tuota käännekohtaa
oli Akseli merkittävällä tavalla rakentamassa,
vaikka hän itse suhtautuikin taideteollisiin pyrkimyksiinsä
kuin harrastukseen:
”Vaikka ne ehkä huvittavatkin minua itseäni
nämä minun yritykseni taideteollisuuden eri haaroilla,
ovat ne kuitenkin aivan liian vaatimattomia, että itse
rupeaisin puhumaan niiden puolesta…”
Liekki-tyyny
1900, Aplikaatiotyö, Suomen Käsityön Ystävät
Uusiokappale, tuotettu Kalelaa varten 1970-luvulla

Vesuvius-tyyny
Suunniteltu n.1904. Valmistettu aplikaatiotyönä
vuonna 2004 Kalelan kesänäyttelyä varten.

Siirry muihin huoneisiin:
- "Minä aion
tulla suureksi maalariksi": Tyrväältä
Pariisiin
- Erämaan kutsu
- Suomen kansaa katsomassa
- Nuoren Suomen piiri
- Taide, uskonto ja
suuri tuntematon
- Kalevala, Akselin
pyhä kirja
- Akseli ja Nuori Suomi:
Akseli Gallen-Kallela suomalaisuuden rakentaja
- Muotokuvat kertovat
- Grafiikka: Pieniä
monumentteja
- Julisteita, taidetta
kaikille
- Tekstiilitaide: Värien
ja kuvioiden mielikuvituksellinen maailma
- Rakennettu suomalaisuus
- Suomi
itsenäistyy 1917 - 1918
- Matka Afrikkaan,
unteni erämaahan
|