Akseli ja Nuori Suomi - Huone 7
AKSELI JA NUORI SUOMI:
AKSELI GALLEN-KALLELA SUOMALAISUUDEN RAKENTAJA
“Aina voin päästä niin pitkälle,
että minun maani on tyytyväinen siihen, mitä
voin aikaansaada, mutta pitemmälle toki kantaa kunnianhimoni!
Kaikki tai ei mitään, ensimmäinen tai viimeinen,
siinä minun tunnussanani, jonka tahdon säilyttää
koko elämäni ajan.”
Opiskellessaan Helsingin ruotsalaisessa normaalilyseossa
tyrvääläinen maatalon poika Axel Waldemar Gallén
ilmoitti uhmakkaasti luokkatovereilleen aikovansa kuvataiteilijan
uralle. Jo 1870-luvun lopulla hän siis lupasi tulla “suureksi
maalariksi”. Viiden vuosikymmenen aikana villi ja vapaa
koulupoika varttui vastuulliseksi mieheksi, taiteilijaksi,
joka rakasti työtään, perhettään
ja kotimaataan. Yksi Akselin suurista haaveista toteutui,
kun Suomi julistautui itsenäiseksi joulukuun alussa 1917.
Muita aurinkoisia vuorenhuippuja hänen elämässään
olivat häämatka Vienan Karjalaan Maryn kanssa, matka
Afrikkaan ja kolmen lapsen syntymä. Pimeisiin laaksoihin
taiteilija sai myös tutustua. Niistä yhteen hän
hautasi esikoistyttärensä Impi Marjatan, toiseen
malarian uuvuttaman ruumiinsa ja kolmanteen luottavaisuutensa
suomalaisen kansanluonteen jalouteen.
Akselin kädentaidot eivät rajoittuneet maalaustaiteeseen.
Hän oli taitava puun ja raudan käsittelijä,
etevä arkkitehti ja valokuvaaja, graafikkona ja taideteollisena
suunnittelijana uranuurtaja, suomalaisen freskotaiteen mestari
ja Eino Leinon ihailema lahjakas sanaseppo. Hän oli renessanssimies,
joka vuonna 1907 valitsi viralliseksi nimekseen kaksiosaisen
Gallen-Kallelan. Valinta perustui Italian renessanssitaiteen
historiasta lainattuun tapaan nimetä taiteilija hänen
kotipaikkakuntansa perusteella; tunnettuna esimerkkinä
ja esikuvana Leonardo da Vinci: Leonardo, joka tulee Vincin
kylästä.
Akseli rakasti ajatusta omasta, korpimetsän sydämessä
sijaitsevasta kodista, jonka rauhaa ulkomaailma ei häiritse.
Hän ihannoi erämaata ja kaipasi sinne aina joutuessaan
liian kauan viipymään kaupungin hälyssä.
Akselin suomalaista kansanrunoutta ja muinaishistoriaa kohtaan
tuntemaa kiinnostusta ruokki tietoisuus siitä, että
Suomi oli vuonna 1323 solmitun Pähkinäsaaren rauhan
jälkeen ollut Ruotsin kuningaskunnan itäinen osa
ja sittemmin, vuodesta 1809 eteenpäin Venäjän
suuriruhtinaskunta. Taiteilijalle tämä merkitsi
sitä, että itsenäisen suomalaisuuden juuret
oli löydettävä maan ruotsalaista ja venäläistä
historiankirjoitusta edeltäneestä ajasta, tarunhohtoisesta
Kalevalan maailmasta.
Etsimäänsä kalevalaista sankarikansaa ja kansanluonnetta
ei Akseli matkoillaan koskaan löytänyt. Se oli pettymys.
Maailma oli vajavainen. Teoksiinsa hän kuitenkin ikuisti
jotain suurempaa: kuvia joilla rakennettiin suomalaisuutta
ja joista tuli keskeinen osa kulttuuriperinnettämme.
”Vaikka keskiyössä seisomme, tahi ehkä
juuri sen vuoksi, emme voi olla vaistoamatta tulevan aamusarastuksen
oireita. Ehkä tämä toivottu aamu koittaa vasta
silloin kun olemme oljennelleet kurjuudessa sen täyteen
mittaan saakka. Ehkä tarvitsemme ylöspäin kulkuun
saman matkan, minkä olemme nyt kulkeneet alas –
mäki maksaa velkansa – mutta kuitenkin elättäkäämme
sieluissamme lujaa vakaumusta: Uusi renessanssi on tuleva.”
Väinämöisen venematka
1909, öjly, 90,5 x 179cm, Ateneum

Sammon taonta
1893, öljy, 200 x 152cm, Ateneum
Väinämöisen lähtö
1896-1906, öljy ja tempera, 127 x 119 cm, Hämeenlinnan
taidemuseo

Hiiden hirven hiihto
1912-1914, öljy, 200 x 170cm, yksityiskokoelma

Siirry muihin huoneisiin:
- "Minä aion
tulla suureksi maalariksi": Tyrväältä
Pariisiin
- Erämaan kutsu
- Suomen kansaa katsomassa
- Nuoren Suomen piiri
- Taide, uskonto ja
suuri tuntematon
- Kalevala, Akselin
pyhä kirja
- Akseli ja Nuori Suomi:
Akseli Gallen-Kallela suomalaisuuden rakentaja
- Muotokuvat kertovat
- Grafiikka: Pieniä
monumentteja
- Julisteita, taidetta
kaikille
- Tekstiilitaide: Värien
ja kuvioiden mielikuvituksellinen maailma
- Rakennettu suomalaisuus
- Suomi
itsenäistyy 1917 - 1918
- Matka Afrikkaan,
unteni erämaahan
|