Page 29 - Kivaa, että on kirjastoja! - opas vaikuttamiseen
P. 29

                 Tiedolla johtaminen vaikuttamisen keihäänkärkenä
 Tiedon tuottamisen, keräämisen ja analysoinnin välineet ovat kehittyneet viime vuosikymmeninä huimasti. Nykyisiin suuriin datamääriin liittyvät tiedon käytön ja analysointimenetelmien hyödyn- tämisen haasteet. Saatetaan esimerkiksi vedota työvoiman tai ajanpuutteen aiheuttamiin resurs- siongelmiin. Tiedolla johtaminen on tärkeä tavoite kirjastoalan johtamisen, kehittämisen ja arvioinnin perustaksi ja liittyy olennaisesti vaikuttavuuteen. Kirjaston toimintaa ja tuloksia tulisi raportoida tavalla, josta on apua päätöksenteossa. Tutkimus- ja tiedeperustainen lähestymistapa nähdään uskottavana tapana viestiä julkisen toiminnan kannattavuudesta.
Etenkin tilastot nousevat tärkeäksi viestinnän keinoksi kirjastojen vaikuttamisessa. Kirjastoista kerättävät kirjastotilastot kuvaavat palveluja, käyt- töä ja käyttäjiä. Niillä kuvataan kirjastoon sijoi- tettua resurssipanostusta ja tuotoksia. Kirjaston käyttäjämäärillä ja käyntimäärillä voidaan esittää ja vakuuttaa, että on kannattavaa sijoittaa kirjas- toihin resursseja. Käyttötilastoja voidaan pilkkoa pienempiinkin osioihin, kuten fyysisten ja virtuaa-
Vaikuttavuuden suunnittelulla tulevaisuus haltuun!
Kilpailu asiakkaista kasvaa. Järjestelmällinen ja suunniteltu vaikuttaminen on tullut jäädäkseen. Tarpeet laajentaa palveluita verkkoon ja tukea omatoimista asiointia ohjaavat kirjastojakin poh- timaan yhä enemmän markkinointia ja mainosta- mista. Kirjastot eivät elä eri todellisuudessa kuin suoratoistopalvelut tai huvipuistot. Kaikissa näistä on kyse ajankäytöstä ja kilpailusta ihmisten eli asi- akkaiden ajasta.
Onneksi vaikuttavuutta voi suunnitella. Kirjasto voi kuvata ja muodostaa toiminnalleen strategiaa, joka
Kirjaston toimintaa ja tuloksia tulisi raportoida tavalla, josta on apua päätöksenteossa.
listen käyntien, tapahtumien kävijöiden tai e-ai- neiston latauskertojen määriin. Käyttäjätilastoissa vaikuttavuudesta voidaan esimerkiksi viestiä tiet- tyjen kohderyhmien käyttäjämäärillä ja uusien käyttäjien määrillä. Kyselyillä saatava tieto auttaa ymmärtämään kävijämäärien ulkopuolelle jääviä, vaikeammin hahmoteltavia asioita. Tilastojen koh- dalla visualisointiin tulee kiinnittää huomiota, sillä hyvin visualisoituna tieto välittyy selkeämmin ja ymmärrettävämmin.
Mitkä ovat kirjaston tavoitteet? Ketä varten kirjasto on olemassa?
perustuu vaikuttavuusketjussa mainittuihin nel- jään osioon panos, tuotos, vaikutus ja vaikuttavuus, ja niiden avulla synnytettävään vaikutusketjussa mainittuihin neljään osioon ja luo niiden poh- jalta kehittävää toiminnan kuvausta. Strategisessa suunnittelussa on tavoitteena vastata kysymyksiin, mitkä ovat kirjaston tavoitteet ja ketä varten kir- jasto on olemassa. Suunnittelun osana päätetään, mitä tuloksia kirjasto aikoo saavuttaa eli tuotok- sen suhde tavoitteisiin ja päämääriin. Suunnittelu johtaa määritelmään siitä, millainen vaikutus kir- jastolla on kohdeasiakkaisiinsa ja yhteiskuntaan.
     27
 























































































   27   28   29   30   31