Page 30 - Kivaa, että on kirjastoja! - opas vaikuttamiseen
P. 30

    Vaikuttavuutta suunniteltaessa tulee ottaa huo- mioon, että vaikuttavuus tulee usein näkyville vasta ajan myötä. Vaikuttavuutta ei yleensä ole mahdollista ennustaa. Käyttäjien palveluista saa- mat myönteiset kokemukset rohkaisevat heitä tukeutumaan kirjaston palveluihin oppimisessaan. Yhteiskuntaan, ryhmiin tai yksilöön kohdistuvan vaikuttavuuden arviointi on myös haastavampaa kuin panos- tai tuotostietojen kerääminen, koska vaikutukset ovat usein abstrakteja. Saman palve- lun vaikuttavuus voi vaihdella riippuen kirjaston kohdeväestöistä. Edellä mainituista syistä johtuen vaikuttavuutta kannattaa suunnitella myös kirjas- tokohtaisesti, koska tulokset eivät ole monistetta- via. Yhteistyö ja keskustelu yksiköiden välillä on silti erittäin suositeltavaa vaikuttavuutta suunni- teltaessa.
On hyvä muistaa, että omaa työtä ja itseä kannattaa arvostaa, sillä se näkyy ulospäin.
Kirjaston arjessa kannattaa nostaa esille onnistumisia ja ylpeyden aiheita. Esimerkiksi kokouksissa voisi olla aina osio, jossa jokainen kertoo jonkin viimeaikaisen onnistumisen.
Vaikuttavuuden järjestelmällinen pohtiminen on tulevaisuuden haltuun ottamista. Kirjaston palve- lujen vaikuttavuuden arviointi tarvitsee aktiivista otetta, jatkuvaa toimintaa ja oma-aloitteisuutta pakon ja reagoinnin sijaan. Tavoitteena on oman organisaation tuntemus ja ennakoiva näkemys alan kehittymisestä lähitulevaisuudessa. Nämä asiat yhdistettynä käytettävissä olevaan määrälliseen ja laadulliseen tietoon antavat valmiuksia kehittää kirjaston toimintaa. Kaiken taustalla on hyvä muis- taa, että omaa työtä ja itseä kannattaa arvostaa, sillä se näkyy ulospäin. Kun on ylpeä omasta alas- taan ja työstään, on helpompi kehittää kirjastoa. Vaikuttavuuden suunnittelu auttaa arvostamaan oman yksikön työtä. Kun tuntee paremmin oman työn tulokset, tietää mistä olla ylpeä!
 28






























































































   28   29   30   31   32