Page 28 - Kivaa, että on kirjastoja! - opas vaikuttamiseen
P. 28

 Mitkä ovat vaikuttamisen tavoitteet ja kohteet?
Käytännössä vaikuttamisen perimmäisenä tavoit- teena kirjastossa on kasvattaa käyttäjien määrää ja asiakastyytyväisyyden tasoa. Pelkkä kävijämää- rien ja tyytyväisyyden kasvu ei itsessään takaa kir- jastolle toimintaedellytyksiä. Kirjastolla julkisena palveluna on jatkuva tarve edistää ja tuoda esiin käyttäjilleen ja yhteiskunnalle tuottamaansa arvoa. Vaikuttamisen tarkoituksena voi olla tukea yksittäi- sen kirjaston päätöksentekoa ja resurssien hallin-
taa tukeminen tai perustella palveluihin käytettyjä resursseja. Vaikuttavuuden arvioinnin tavoitteena voi olla vertailu muiden organisaatioiden tulok- siin. Kaikissa tapauksissa vaikuttamisen tavoite on kuitenkin vahvistaa kirjaston asemaa ja merkitystä käyttäjille ja yhteiskunnalle. Vaikutusten ja vai- kuttavuuden osoittamiseksi tarvitaan vaikutusten arviointia.
          Vaikuttavuuden arvioinnin tavoitteet:
TUKEA PÄÄTÖKSENTEKOA JA RESURSSIEN HALLINTAA
1. KIRJASTOSSA.
PERUSTELLA KIRJASTON PALVELUIHIN KÄYTETTYJÄ
2. RESURSSEJA.
SEURATA TULOKSIA SUHTEESSA TOISIIN KIRJASTOIHIN JA
3. PALVELUIHIN.
JAKAA TIETOA KIRJASTOA
4. TUKEVILLE, RAHOITTAVILLE JA
VALVOVILLE TAHOILLE.
VAHVISTAA KIRJASTON ASEMAA
5. JA MERKITYSTÄ KÄYTTÄJILLE JA
YHTEISKUNNALLE.
(SFS-ISO 16439. Tieto ja dokumentointi. Kirjastojen vaikuttavuuden arvioinnin menetelmät ja toimenpiteet. 2016)
                    26
  
















































































   26   27   28   29   30