Page 27 - Kivaa, että on kirjastoja! - opas vaikuttamiseen
P. 27

      Aktiivinen vaikuttaminen
Vaikuttaminen on pohjimmiltaan viestintää. Sen tavoitteena on muuttaa viestin kohteena olevan henkilön tai ihmisryhmän käsityksiä. Käsitysten muuttuminen viestin kohteena olevissa johtaa tavoiteltuihin muutoksiin. Vaikuttamiselle voi olla useita syitä. Tässä yhteydessä vaikuttaminen käsittää kirjaston toi- minnan perustelemisen ja toiminnasta kertomisen poliittisille päättäjille.
Aktiivisella vaikuttamisella tavoitellaan myös asiakasmäärien lisäämistä. Vaikuttamisella pyritään varmistamaan tarvittava muutos tai turvaamaan nykytila. Kirjaston tärkeimpiä vaikut- tamisen kohteita ovat asiakkaat ja päättäjät. Jos asiakkaat on vakuutettu kirjaston palveluista, johtaa se yleensä parempaan panokseen eli resursseihin. Tällöin henkilöresursseihin, eli yksinkertaistettuna palveluihin, käytettävät varat ovat suurem- mat tai ne pysyvät ennallaan.
  25































































































   25   26   27   28   29