Page 76 - Aania_Tulevaisuudesta_Musiikkijulkasu
P. 76
Koronapandemian myötä monet kirjastot ovat alkaneet striimata tapahtumiaan net- tiin. Livelähetyksiä voivat kaikki hyödyntää, esim. näyttämällä lähetyksen omassa kirjas- tossa valkokankaalta tai jakamalla sen omiin somekanaviin. Muutenkin kannattaa tutustua kirjastojen verkossa jakamiin materiaaleihin ja hyödyntää ja jakaa niitä omissa kanavissa. Esim. tietyn aiheen mukaan kootusta kuunte- luvinkkilistasta asiakas saa yhtä paljon hyötyä riippumatta siitä, onko sen tehnyt oman vai jonkin toisen kirjaston ammattilainen. Myös tapahtumien järjestämisessä voidaan saada etua yhteistyöstä, jos sama artisti konsertoi useammassa kirjastossa ja kustannukset jae- taan.
Pirkanmaan musiikkiopiston soitinesittely kirjastossa.
Tampere Biennalen kanssa toteutettu elektronisen musiikin työpaja Metsossa 28.3.2018.
YLÖJÄRVEN KAUPUNGINKIRJASTON NELIHENKINEN MUSIIKKIPALVELUIDEN TIIMI VIERAILI TUTUSTUMASSA TAMPEREEN PÄÄKIRJASTO METSON MUSIIKKIOSASTOON 27.8.2021. Tässä joitain mieleen jääneitä huomioita:
”Mielikuva ennen käyntiä oli ollut hieman erilainen, jotenkin ”suureellisempi” kuin mitä todellisuus oli, esimerkiksi musiikki- huoneen/-studion kuvittelimme isommaksi kuin mitä se lopulta oli. Samaten siinä paikan päällä tuntui hämmästyttävältä, että Metso Live toteutetaan keskellä musiikkiosastoa ja tarvittava tila luodaan yksinkertaisesti vain hyllyjä siirtämällä. Musiikkihuoneet ja live-esitykset eivät siis olekaan jossakin eril- lisessä, laajemmassa tilassa. Tämän todel- lisuuden avautuminen oli silmiä avaavaa ja myös erittäin lohdullista, koska siinä näki, ettei puitteiden tarvitse olla suuret ja silti pystyy saamaan aikaan todella hienon näköisen lopputuloksen, jos siihen vain on halua, toimintatarmoa ja taitoa.
Katselimme tiimin kanssa vierailun aikana mielenkiinnolla kaikenlaisia ihan arki- siakin yksityiskohtia osin sillä silmällä, mitä voisimme omalla musiikkiosastollamme hyödyntää: esimerkiksi miten uutuudet ja lai- nasoittimet oli aseteltu esille (eli kitarat yms. sijoitettuina ihan vaan soittohuoneen oven viereen, piensoittimet puolestaan vitriiniin), miten äänieristys oli tehty soittohuoneessa ja millaista laitteistoa soittohuoneessa oli sekä miten ulkomainen ja kotimainen pop/rock oli sijoitettu erilleen toisistaan ja merkitty.
Silmät seurasivat myös sitä, miten kokonai- suus eli eri osastot, hyllyt, tiski, musiikkihuo- neet jne. sijoittuivat toisiinsa nähden, miten luokat oli merkitty hyllyihin ja paljonko asi- akkaita kävi vierailun aikana.
Hyviä ideoita olivat muun muassa musalehdet diginä osaston tietokoneelta ja se, että vip- pi-CD:t olivat alakerrassa yhdessä vippikir- jojen kanssa. Myös hyllyjen päädyissä olevat näyttelyt olivat mukavia, etenkin artistien tekemät suositukset.
Pientä ihmetystä herätti, että uutuushyl- lyssä ei ollut ”uutuudet”-merkintää eli joutui hetken etsimään, missä uutuudet ovat esillä.
Ajatuksia herätti, miten iso pala osastosta oli lohkaistu uutta isompaa studiotilaa varten, ja miten se kuvastaa erittäin hyvin musiikkikir- jaston tätä hetkeä ja sen tarpeita.”