Page 68 - Aania_Tulevaisuudesta_Musiikkijulkasu
P. 68

 Musiikkivinkkauksen kesto on 45 minuuttia eli yksi oppitunti. Ryhmiä on otettu kaksi päivässä, ensimmäinen klo 9–9.45 ja toinen 10–10.45. Yhtä vinkkausta on vetämässä aina kaksi vinkkaajaa. Vinkkaukset on yleensä pidetty musiikkiosastolla, aineiston ja pal- velujen keskellä. Lapset on haluttu tuoda luentosalin sijaan musiikkiosastolle, jossa tunnelmakin on viihtyisämpi, ja aineistojen, musiikkihuoneiden ja tietopalvelun esittele- minen on helpompaa. Lisäksi muut asiakkaat pääsevät näkemään kirjastotyön tämänkin puolen.
Koululaisvinkkausten alkaessa vuonna 2013 musiikkiosastolle oli hankittu kannettava äänentoistolaitteisto, johon kuului kaksi kai- utinta, mikseri, CD-soitin ja mikrofoneja. Lisäksi käytettiin videotykkiä, jolla kartta ja
LASTEN ANNETAAN OSALLISTUA MM.
• antamalla lasten arpoa käsiteltävät aiheet
• esittämällä kysymyksiä ryhmälle, ottamalla mukaan keskusteluun ja antamalla kertoa omista kokemuksista
• peilaamalla aiheita lasten omiin kokemuksiin ja elämänpiiriin
• soittimia kokeiluttamalla
Esimerkiksi kantele-aiheen tullessa laitetaan kiertämään musiikkiosaston lainattava kan- tele. Kun puhutaan musiikin harrastamisesta, lapset saavat kokeilla ukulelea.
Jokainen vinkkauksessa käsiteltävä aihe sisältää pienen puhutun johdannon sekä yhden tai useamman musiikkinäytteen. Puheen määrä on yritetty pitää kohtalaisena, musiikki on keskiössä. Luennoimisen sijaan kerrotaan aiheesta mielenkiintoinen tarina tai ajatuksia herättäviä yksityiskohtia. Musiikkia soitetaan CD-levyltä tai katsotaan pätkiä Yle Areenan videoista. Samalla esitellään fyysistä aineistoa, musiikkiaineiston eri formaatteja ja musiikkiosaston palveluita.
VINKKAUKSESSA KÄSITELTÄVIÄ ASIOITA:
• eri musiikkigenret: populaarimusiikin alalajit, klassinen, kansanmusiikki
• elokuva- ja pelimusiikki
• musiikin harrastaminen ja musiikki ammattina
• erilaiset soittimet
• eri musiikkikulttuurit ja monikulttuurisuus
• muut musiikin ilmiöt, esim. fanitus
videot heijastettiin nähtäväksi valkokankaalle.
Käsiteltävät aiheet on arvottu mm. onnenpyörän avulla
Vinkkaava työpari kasasi aamulla PA-lait- teet ennen vinkkauksen alkua. Tällä setillä pärjättiin pitkään, kunnes Metson remontin yhteydessä saatiin musiikkiosastolle kiinteä äänentoisto.
Vinkkauksesta haluttiin alun alkaen vuoro- vaikutteista, niin että lapset pääsevät vaikut- tamaan tapahtumien kulkuun. Ensimmäisissä vinkkauksissa vinkattavat aiheet arvottiin onnenpyörää pyöräyttämällä, myöhemmin hankittiin pallomeren palloja, joihin kuhunkin on kirjoitettu yksi aihe ja joita lapset saavat nostaa merimiessäkistä. Aiheista ehditään käsitellä yhden vinkkauksen aikana vain noin puolet, ja siksi oppilaat saavat lähtiessään monisteen, jossa on kaikki musiikkiesimerkit. Vinkkaus koostuu ”moduuleista”, ja yhden aiheen käsittelyyn menee n. 2–5 minuuttia. Vinkkauksen kestoa siis on helppo kontrol- loida.
     66
  Vi V
k
i
k ki
n
nk








































































   66   67   68   69   70