Page 50 - Kivaa, että on kirjastoja! - opas vaikuttamiseen
P. 50

                 ”Ei kerjäämistä, vaan perustelua” – kaksi kirjastonjohtajaa kertoo käytännön vaikuttamistyöstä
Kaksi kirjastonjohtajaa, Jouni Pääkkölä Oulusta ja Anu Ylimäki Hausjärveltä vastasivat heille lähetettyihin viiteen kysymykseen koskien lobbaamista ja päättäjille puhumista.
    Lobbaaminen – mitä Oulussa on tehty?
Varmaan ihan perinteistä lobbaamista. Oulun eri- koisuus on se, että kaupungissa on pari super-lau- takuntaa, joissa on isoja vastuualueita. Sivistys- ja kulttuurilautakunta päättää opetuksen, nuorison, varhaiskasvatuksen, lukion, vapaan sivistystyön, liikunnan, yhteisötoiminnan ja kulttuurin asioista. Näin suuri lautakunta vaatii enempi suunnitelmal- lisuutta, miten, milloin ja mitä asioita tulee viedä eteenpäin päättäjien päätettäväksi.
On tärkeää, että löydät työaikaa ajankohtaisten asioiden seuraamiselle ja olet valmis ottamaan asian esille oman toimialasi näkökulmasta juuri oikeaan aikaan. Voisi helposti väittää, että kyse on aina määrärahoista ja resursseista, mutta monesti kysymys onkin yhteistyöstä, synergiasta ja sinällään
oikeat yhteistyömuodot voivat olla paljon vaikutta- vampia sekä asiakkaille kuin myös tekijöille. Paikal- lisella tasolla päätösten ja asioiden seuraaminen tapahtuu oman työnantajan tietoportaalin kautta.
On vaikea laittaa eri tahoja mihinkään tärke- ysjärjestykseen, mutta kirjaston asioista päättä- vän lautakunnan, kaupungin/kunnanhallituksen ja -valtuuston pöytäkirjojen ja materiaalien seu- raaminen on tärkeimmästä päästä. Kaupungin ja vastuualueiden johtoryhmien muistiot tulee löy- tyä helposti ja niiden päivittäminen tulee olla ajan tasalla, jotta myös toimintayksiköt voivat varautua tuleviin asioihin. Eli ennen varsinaista lobbaa- mista tarvitaan perustiedot ja sen jälkeen selkeä kuva tai suunnitelma, miten mikäkin asia omaan toimintayksikköön ja palveluun vaikuttaa tai miten osallistumme mahdolliseen yhteistyöhön.
Tärkeimpiä ohjaavia asiakirjoja on tietenkin kir- jastolaki ja -asetus, mutta kaupungin strategia ja siitä muokattu toimenpideohjelma antavat suuntaa valtuustokaudelle, mihin asioihin ja suunnitelmiin kannattaa enempi keskittyä. Yleensä myös lob- baaminen liittyy näiden asiakirjojen painopistei- siin. Kirjastoalan valtakunnallisesta yhteistyöstä ja suunta-asiakirjoista nousee ajankohtaisia ja tär- keitä asioita eteenpäin vietäväksi.
Miten valmistautua puhumaan päättäjälle?
Jos valmistuminen liittyy sovittuun asioiden esitte- lyyn, niin esittely pitää suunnitella ja miettiä, mitä haluat asiakokonaisuudesta kertoa ja mihin kysy- myksiin haluat vastauksen päättäjiltä. Täytyy myös huomioida, että myös päättäjät haluavat vastauk- sia kysymyksiinsä ennen päätösten tekoa. Yleensä nämä ovat joko infona kokouksien alussa ja/tai asiapykälänä asialistalla. Asioiden käsittely liittyy kaupungin jatkodelegointimääräykseen eli missä tai kuka asioista päättää.
Muutoin täytyy olla valmistautunut missä tahansa tilanteessa kertomaan oman toiminta-
   48
 Jouni Pääkkölä
kirjastopalvelujohtaja, Oulu





















































































   48   49   50   51   52