Page 52 - Kivaa, että on kirjastoja! - opas vaikuttamiseen
P. 52

                   Lobbaaminen – mitä Hausjärvellä on tehty?
Sanalla lobbaaminen on ikävä sävy. Keskiverto suomalainen ei halua olla kellekään vaivaksi, eikä varsinkaan tuputtaa toisille omia ajatuksiaan. Lobbaus mielletään usein kyseenalaisten asioiden kaupitteluksi: öljyteollisuuden tai aseoikeuksien edistämiseksi.
Vaan ei hätää – myös hyviä asioita saa ja pitää lobata. Kirjasto on ehdottomasti hyvä asia. Lobbaus on käytännössä tiedonvälitystä. Kerrotaan asiaan vihkiytymättömille faktoja tiiviissä muodossa. Lob- baus-tiedonvälitys auttaa päättäjää suoriutumaan tehtävistään paremmin.
Kirjastoseuran mentorointiohjelma antoi minulle perusvalmiuksia lobbaamiseen.
Sivistystoimen toimialat pääsivät Hausjärvellä vuoron perään esittäytymään uudelle lautakun- nalle. Materiaalina esittäytymisessä käytin tiivistä yhden A4-arkin kokoista infograafia. Siinä ovat tiiviisti esillä kirjaston tunnusluvut ja perusfaktat. Kukaan ei jaksa seurata pitkiä Powerpoint-esityksiä. Kannattaa pysyä annetussa aikataulussa ja osoittaa siten arvostavansa päättäjien aikaa.
Oman esityksen jälkeen esitin lautakunnan jäsenille kutsun tulla kirjastoon TET-harjoitteluun. Ehdotin ajaksi puolta päivää, iltaa tai muuta- maa tuntia. Lautakunnan puheenjohtaja innostui heti ja varasimme kalenterista ajan. Myöhemmin eräs lautakunnan jäsen pyysi saada tulla TET:iin puheenjohtajan kanssa samaan aikaan. Hyväksyin hänen pyyntönsä mutta jälkeenpäin ajattelin, että kannattaisi pyrkiä vaikuttamaan yhteen henkilöön kerrallaan.
TET-harjoittelun aikana lautakunnan jäsenet muovittivat, hyllyttivät ja istuivat tovin asiakaspal- velutiskillä. Luonnollisesti joimme yhdessä kah- vit. Muovitus ja hyllytys sujuivat harjoittelijoilta
vähän turhankin hyvin. Huomasin toivovani kurt- tuja, ilmakuplia ja väärin hyllytettyjä kirjoja. Ei siis kannata pyrkiä esittämään kirjastotyön haasteelli- suutta näiden tehtävien avulla. Asiakaspalvelussa ja TET-harjoittelijoiden käyttäessä järjestelmää tajusin, että nyt he näkevät asiakastietoja. Ohjasin nopeasti harjoittelijat katsomaan omia tietojaan.
En ollut itse riittävän valmistautunut kerto- maan kirjastomme henkilökunnan toimenkuvista ja tehtävistä. Valmistaudu siis kertomaan hiukan kaikesta: tilauksista, luetteloinnista, järjestelmästä, kirjastoautosta, ryhmien vetämisestä, digiopastuk- sesta ja monista muista kirjaston tehtävistä. Muista aina mainita myös kirjastolaki ja sen monet velvoit- teet yleisille kirjastoille.
Hyviä paikkoja lobbaamiseen ovat myös erilai- set muutokset kirjaston toiminnassa. Kutsuimme lautakunnan jäsenet kirjastoon kahville, kun aloitin kirjastonjohtajana. Varsin moni tuli, suurin piirtein 75 prosenttia.
Miten valmistautua puhumaan päättäjälle?
Omat perusfaktat kannattaa olla hallussa, kun läh- tee lobbaamaan. Kohtaat väistämättä kysymyksiä, joihin et osaa vastata. Sano, että et tiedä mutta otat selvää ja kerrot myöhemmin. Tällä itse asiassa lisäät luottamusta: todella tiedät sen, mitä kerrot tietäväsi.
     50
Anu Ylimäki
kirjastonjohtaja, Hausjärvi




















































































   50   51   52   53   54