Page 45 - Kivaa, että on kirjastoja! - opas vaikuttamiseen
P. 45

    Miksi mainostaa?
Julkiset organisaatiot voivat yhtä lailla pyrkiä kasvattamaan palveluidensa, tuotteidensa ja aja- miensa asioiden suosiota, vaikka ne eivät ensisijai- sesti tavoittelisikaan voittoa. Markkinointi on sovel- lettavissa myös organisaatioihin, joiden toiminnan tavoitteena ei ole kasvattaa tuottoa.
Kirjaston pyrkimyksenä on tarjota palveluja erilai- sille käyttäjäryhmille. Kirjastoilla on kunta- ja toi- mipistekohtaisia tavoitteita ja päämääriä. Lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset ovat kes-
Ihmisillä voi olla vanhentuneita käsityksiä kirjastosta pelkkänä kirjavarastona ja kirjastotyöntekijöistä kirjojen lajittelijoina.
Tapahtumat ovat otollisia paikkoja viestiä vaikuttavuudesta. Muista kertoa tarinoista ja ottaa kuvia someen!
keisessä osassa kirjaston palvelujen suunnittelussa. Kuten kaikessa kirjaston toiminnassa, myös kirjasto- jen tavoitteet ja päämäärät nojaavat kirjastolakiin.
Markkinoinnin kehittäminen on perusteltua, koska kaikki ihmiset eivät tiedä, että kirjasto tarjoaa maksutta ajantasaisia ja monipuolisia aineistoja ja sisältöjä. Tehtävän monipuolisuuden vuoksi kir- jaston hyvinvointia edistävä tehtävä muun muassa tiedonhaun mahdollistajana, lukutaidon edistä- jänä, aktiivisen kansalaisuuden mahdollistajana tai tilojen tarjoajana ei ole selvä kaikille. Lisäksi näiden tehtävien toteutuskeinot ovat vaihdelleet vuosien saatossa paljon. Näistä syistä ihmisillä voi olla vanhentuneita käsityksiä kirjastosta pelkkänä kirjavarastona ja kirjastotyöntekijöistä kirjojen lajit- telijoina.
 43



























































































   43   44   45   46   47