Page 44 - Kivaa, että on kirjastoja! - opas vaikuttamiseen
P. 44
?!
Kalle Lehtinen
Tulokset ja vaikutukset viestiksi
Kyky viestiä kirjaston palveluiden tuloksista ja vai- kutuksista ytimekkäästi ja innostavasti on taito, jolle on aina käyttöä kirjastossa. Tietoa ja tunnetta palvelun merkityksellisyydestä kaipaavat neljä kohderyhmää: asiakkaat, päättäjät, työntekijät ja potentiaaliset asiakkaat. Tämän luvun tarkoituk- sena on innostaa kirjastolaisia kertomaan vaikut- tavuudesta.
Vaikuttavuudesta viestiminen päätöksentekijöille, niin että tavoitteena on vaikuttaa päätöksiin, kutsu- taan vaikuttajaviestinnäksi. Vaikuttajaviestinnällä kirjastot pyrkivät vaikuttamaan poliittiseen kes- kusteluun tai muuhun päätöksentekoon. Tällainen tavoitteellinen viestintä saattaa tuntua kylmältä tai laskelmoivalta, kirjaston kannalta on kuitenkin välttämätöntä viestiä ulospäin vaikutuksista. Tässä vaikuttamisoppaassa viestintä ja markkinointi
Vaikuttajaviestinnällä kirjastot pyrkivät vaikuttamaan poliittiseen keskusteluun tai muuhun päätöksentekoon.
kulkevat käsi kädessä ja tarkoittavat usein miltei samoja asioita. Olennaisinta on käsittää viestinnän ja markkinoinnin suhde vaikuttavuuteen.
Markkinointi vaikuttamisen näkökulmasta sisältää asioita, joista voi olla hankalaa puhua. Julkinen sektori, ja sen mukana myös kirjasto, on halunnut pitää yllä mielikuvaa ei-kaupallisesta toiminnasta sekä puolueettomuudesta. Tämä on johtanut sii- hen, että markkinoiminen ei perinteisesti ole ollut kirjastoille ominaista toimintaa. Markkinointivies- tintä on aiemmin ymmärretty kirjastoon kuulu- mattomaksi. Mainosten suunnittelu, varsinkin mai- nostaminen kirjaston ulkopuolella, vasta ovatkin vieraita asioita. Myöskään kirjaston edun ajamista tavoitteellisesti eli lobbaamista ei välttämättä nähdä kirjaston tehtävänä. Tällaiset toimintaan juurtuvat asenteet vaikuttavat toiminnan suunnit- teluun ja sitä kautta esimerkiksi budjetointiin.
Lopulta kirjastolaiset itse ovat kuitenkin tärkeim- mässä roolissa kertomaan, mitä kirjastossa tapah- tuu. Yhteiskunnallisesti vaikuttavasta toiminnasta ei saada täyttä hyötyä, jos siitä ei kyetä viestimään ulospäin selkeästi ja kohdennetusti. Voi myös aja- tella, että veronmaksajilla on oikeus tietää, mitä verovaroilla on tehty ja minkälaisia palveluita on tarjolla. Tässä on kyse kansalaisten oikeudesta päästä käsiksi itseään kiinnostavaan tietoon. Markkinoinnissa on kyse myös kirjastopalveluiden suunnittelemisesta asiakaslähtöisesti.
42