Page 30 - Pelijulkaisu_LevelUp
P. 30

 TEHTÄVÄ
  Pelaa Kirjastolainen vailla menneisyyttä -peliä
Pirkanmaan ja Keski-Suomen sekä Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan kehittämiskir-
jastot ovat julkaisseet Ääniä tule- vaisuudesta – musiikki, kirjastot ja mahdollisuudet -oppaan kirjastojen musiikkiosaamisesta. Oppaan kaveriksi on kehitetty virtuaalinen pakopeli Kir- jastolainen vailla menneisyyttä. Peliä voi pelata nettiselaimessa ja ratkaisun avaimet kätkeytyvät oppaaseen. Peli on suoraviivainen, joten harhaan eksymi- sen riskiä ei ole, ja peliin sisältyvä vink- kijärjestelmä talutti sitä testanneen sä- velkorvattoman seikkailijan armeliaasti
läpi musikaalisemmista mysteereistä.
https://www.akeroomescape.fi/fi
Pakopelitietoa ja -ideoita:
Koiranen, Joona: Pedagogiset pakopelit (2019) Heidi suosittelee!
Kortesuo, Katleena: Pakohuone : suunnittele, toteuta, pakene (2018) Heidi suosittelee!
Kinisjärvi, Jemina: Mitä ihmettä! : arvoituksell- ista ryhmätoimintaa (2021)
Aerila, Juli-Anna & Kauppinen, Merja: Sytytä lukukipinä : pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn (2019)
Parkki, Tuomo: Make Your Escape (2020), si- vusto ja e-kirja; https://tinyurl.com/pakopelit Kariniemi, Teemu: Pakohuonepedagogiikkaa (2020); https://bit.ly/pakohuonepakissa
Cheat code! Hanki apua ammattilaiselta, lainaa valmista pakopeliä tai ryöstä Kir- jastot.fi -ideapankki:
Pakohuonepeli Harry Potterin maagises- sa maailmassa | https://www.kirjastot.fi/ node/219316
      28
Suomen kirjainstituutin lainattavat pakopelit
Suomen kirjainstituutti on valtakunnallinen lukuinnostaja, jonka missiona on kirjalli- suuskasvatuksen vieminen eteenpäin. Kirja- instituutti ja Suomalaisen kirjan museo Pukstaavi ovat tutkailleet mahdollisuuksia hyödyntää pelilli- syyttä ja elämyksellisiä pelisovellutuksia kirjalli- suuteen tutustumisessa. Museon pihalta löytyy mm. mobiilipeli ja Pukstaavissa on vaihtuvina näyttelyinä perinteisiä pakohuoneita, joita museovieraat pääse- vät pelaamaan.
Intendentti Mari Immonen Suomen kirjainstituutis- ta kertoi Hyvän Peliliikkeen koulutustapahtumassa kouluille lainattavista pakopeleistä. Pop up -pakope- lin ideaa on aiemmin testattu messuilla, jolloin syntyi ajatus kehittää kiertävän pakopelin konseptia pidem- mälle kouluyhteistyön suuntaan.
Lainattavat pakopelit on kehitetty yhteistyössä Tam- pereen kaupungin perusopetuksen kanssa. Ideana on ollut luoda pop up -pakopeli, joka voidaan pystyttää ja purkaa tarvittaessa. Pelit kulkevat paikasta toiseen kätevästi laukuissa, joihin kaikki osat saa pakattua siististi seuraavaa käyttäjää varten. Tampereella pe- lejä lainataan kouluille Tampereen kaupunginkirjas- ton kirjasarjalainauksen kautta.
MURHAMYSTEERI YLÄKOULULAISILLE
Pakopelin juoni pyörii murhamysteerin ratkaisemi- sen ympärillä. Murha-asetta etsitään dekkariklassi- koihin liittyvissä ongelmanratkaisutehtävissä, joiden kautta käydään läpi lajityypille ominaisia piirteitä. Pelissä on aineistona oikeita kirjoja, joten oppilaat altistuvat kirjavinkeille kuin varkain. Murhamysteeri ei vaadi jatkuvaa ohjausta, sillä se ohjaa itse itseään muun muassa vihjekorttien avulla. Näin nuoret pää- sevät toimimaan ryhmässä keskenään. Peliin liittyy lisätehtäviä, jotka mahdollistavat aiheen jatkotyöstä- misen myöhemmin äidinkielen tunneilla.
KADONNEEN TUPSUN ARVOITUS -PULMASALKUT
Ekaluokkalaisille suunnatun pulmapelin keskiössä ovat sadullisuus ja satukirjat. Aikuisen rooli ohjaaja- na on tärkeä, sillä opettaja toimii tarinan kertojana pelituokion alussa ja lopussa. Pulmien ratkominen motivoidaan sadun avulla: Satuhahmo Kukan ystävä, Tupsu, on hukassa ja lapset pääsevät auttamaan et- sinnöissä seuraamalla vihjeitä ja ratkomalla pulmia. Salkkujen ja tehtävien värikäs ulkoasu on huolellises- ti mietitty teemaan sopivaksi. Pelaaminen tutustuttaa pelaajat satujen maailmaan ja erilaisten lastenkirjo- jen kuvitukseen.
3











































































   28   29   30   31   32