Page 29 - Pelijulkaisu_LevelUp
P. 29

 Pakopelit
Pakopeleissä pelaajat suorittavat tehtäviä ja rat- kovat pulmia kehystarinan puitteissa. Pako- pelit sijoittuvat usein suljettuihin huoneisiin,
jolloin tutkittava ja lavastettava pelialue on vaiva- tonta rajata. Pelityyppiä kutsutaankin helposti pako- huoneeksi, vaikka samantapaisia seikkailuja voidaan järjestää pihallakin, eikä niiden tarvitse liittyä pake- nemiseen millään tavalla.
Tunnelma ja tarinallisuus ovat pakopelien valtte- ja, sillä niihin sisältyy liki roolipelimäinen tilaisuus uppoutua pelimaailmaan puuhastelemalla fyysisesti kohti loppuratkaisua. Harva pelaaja innostuu kasasta lukkoja ja satunnaista vihjeroinaa ilman minkäänlais- ta taustamotivaatiota, mutta haistelutehtävä Mesta- rietsivä Peppusesta innoittuneessa pakohuoneessa onkin jo toinen juttu! Lukitusta huoneesta pakenemi- sen ohella tyypillisiä taustatarinoita ongelmanratkai- sulle voivat olla vaikkapa rikoksen selvittäminen tai uhkaavan katastrofin välttäminen.
Mehukkaan juonen lisäksi tunnelmaa voidaan luo- da sitomalla peli visuaalisesti teemaan sopivalla
Tekijä: Paula Räty
rekvisiitalla ja lavastuksella. Kirjasto-oloihin pas- seleita inspiraation lähteitä voisivat olla vaikkapa Agatha Christien dekkarit, Harry Potterin maailma tai Cthulhu-mytologia. Kohderyhmä kannattaa kuiten- kin pitää mielessä, sillä sukututkimusmysteeri ve- donnee asianharrastajiin vankemmin kuin moniin ekaluokkalaisiin.
Pakopelailu tapahtuu useimmiten ryhmässä ja kehit- tää yhteistyötaitoja. Pelaajien tukena on ohjaaja, joka perehdyttää pelaajat tarinaan ja sääntöihin. Tiimin ulkopuolisena salaisuuksien vartijana hän voi vinka- ta poppoota oikeaan suuntaan, jos ryhmä vaikuttaa jumittavan umpikujassa tai ratkaisukeinot uhkaavat lipsua sääntöjen vastaisiksi.
Akepike-kirjastoissa ainakin Valkeakoskella, Sasta- malassa ja Tampereen Tesomalla on toteutettu kirjas- tolaisten luomia pakopelejä tapahtumien yhteydessä. Kyselyyn vastanneista kirjastoista pakopelin tekoa oli uskaltautunut testaamaan kaksi viidesosaa. Tapahtu- miin syntyneet pakohuoneet ovatkin oiva esimerkki pop up -pelitiloista.
27

























































































   27   28   29   30   31