Page 28 - Pelijulkaisu_LevelUp
P. 28

 Pelitapahtumia ilman pelitilaa / Ilari Reuhkala
 Kangasalan pääkirjasto saneerattiin vuonna 2010 ja samalla kirjastolle rakennettiin laa- jennusosa. Uudistuksen yhteydessä kirjastoon
saatiin runsaasti uusia asiakastiloja, mutta jälkivii- saasti ajatellen samalla olisi kannattanut rakentaa myös pelihuone. Pelihuoneista tuli kuitenkin kirjas- tojen vakiovarustusta vasta muutama vuosi myö- hemmin. Se, että 12 vuotta vanha kirjastotalo on jo tietyssä mielessä vanhentunut, kertoo siitä kuinka valtavan nopeasti yleisten kirjastojen tilatarpeet ny- kyään muuttuvat.
Uudistettuun kirjastoon saatiin kaksi ryhmätyötilaa, lasten leikkihuone, lukusali ja luentotila Harjula-sali. Äänieristetty pianohuone kirjastossa on ollut jo vuo- desta 1977 lähtien ja siitä haluttiin remontissa pitää kiinni. Eikä mikään muukaan tila ole muuttunut tur- haksi. Tarvetta vain olisi ollut vieläkin useammalle erilaiselle asiakastilalle.
Kirjaston pelitoimintaa suunnitellessa olemme siis joutuneet käyttämään vähemmän optimaalisia rat- kaisuja. Pelihuoneen puuttumisen takia kirjastolla ei ole pelikonsoleitakaan, mutta se on osoittautunut melko merkityksettömäksi puutteeksi. Pirkanmaan kirjastojen yhteiskäyttöiset konsolit, ensin Pirkka- lan kunnankirjaston Pelisalkku-hankkeen lainattava PS4-setti ja myöhemmin akepike-kehittämiskirjas- ton kiertävä pikeboksi (ks. luku 5, case 9), ovat olleet aivan riittäviä erilaisten pelitapahtumien järjestämi- seen.
Sopivan tilan löytäminen tapahtumille on ollut se iso haaste. Peliviikon 2020 tapahtumamme oli kokonaan virtuaalinen. Striimasimme Minecraft: Dungeonsia ja FIFA 21:stä kirjaston YouTube-kanaval- la. Tilana käytimme toista ryhmätilahuonetta, joka oli vuonna 2014 muunnettu digitointihuoneeksi. Äänie- ristyksen tarpeellisuus tuli nopeasti selville, sillä jopa kahden rauhallisen kirjastonhoitajan pelailusta tuli
Striimausta turvavälit huomioiden peliviikolla 2020.
niin paljon ääntä, että pelitoiminnan voi sanoa häi- rinneen kirjaston muita asiakkaita.
Vuoden 2021 peliviikolla järjestettiin PS4-pelailua Harjula-salissa, koska siellä oli mahdollista pitää ko- ronapandemian edellyttämiä turvavälejä ja esitystek- niikan ansiosta pelikuvaa pystyi heijastamaan isolle kankaalle. Tila on kuitenkin ensimmäisen kerroksen perällä eli sinne on mahdotonta eksyä spontaanisti. Osallistujia olikin pyöreä nolla.
Osallistujien houkuttelemiseksi pelitapahtumat tu- lisikin järjestää siellä missä asiakkaita muutenkin on. Toisaalta sekään ei riitä, jos ajankohta sattuu olemaan huono. Kesällä 2020 pääkirjaston järjestettiin lauta- pelien peluutusta yhteistyössä seurakunnan nuoriso- työn kanssa. Paikaksi valittiin tuolloin musiikkiosas- ton ja nuortenosaston yhteinen erkkeri, jossa nuoriso kirjastossa yleensä oleskelee. Tapahtuma järjestettiin siis ns. parhaalla paikalla, mutta osallistujamäärä jäi pieneksi, koska lapsia ja nuoria ei muutenkaan ollut liikenteessä.
Olemassa olevien tilojen muuttamista pelihuoneiksi on myös mietitty. Pelihuoneen olisi hyvä olla ääni- eristetty, mutta ainoa äänieristetty yleisötilamme on pianohuone, joka on liian pieni. Sinne ei käytännössä ole mahdollista luoda muita toimintoja, koska pia- no vie niin suuren osan pienestä tilasta. Se on myös melko aktiivisessa käytössä ja ilmaisen soittotilan tarjoaminen asiakkaille on tärkeää. Digitointihuoneen tapauksessa äänieristyksen puute on ensisijainen on- gelma. Lisäksi asiakkaamme digitoivat edelleen mel- ko aktiivisesti.
Olemassa olevia palveluja ei saisikaan ajaa alas tois- ten tieltä, koska kirjaston tulee tukea monenlaista harrastustoimintaa eikä asettaa yhden asiakasryh- män tarpeita toisen edelle. Pelaajat ovat yksi näistä asiakasryhmistä muiden joukossa.
26






















































































   26   27   28   29   30