Page 40 - Pelijulkaisu_LevelUp
P. 40

 Iltavuoro kirjastossa - lähteiden ja lähdekritiikin verkkopeli / Pekka Ollikainen
Tampereen kaupunginkirjastossa on kehitetty toisen asteen opiskelijoille suunnattu tiedon- haun lähteiden ja lähdekritiikin verkkopeli, ”Iltavuoro kirjastossa”. Pelin kehittämisen taustalla on aikaisemmista tiedonhaun ja kirjastonkäytön ope- tuksen ryhmäkäynneistä saadut kokemukset,
joiden mukaan monilukutaidon ope-
tuksen moninaisiin tarpeisiin ei ole helppo pureutua lyhyellä tunnin ryhmäkäynnillä.
Hanna Nousiainen, toi- sen asteen oppilaitos- ten kanssa tehtä- västä yhteistyöstä vastaava pedago- ginen informaa- tikko Tampe-
reen pääkirjasto
Metsosta kertoo,
että kirjastol-
ta halutaan toi-
sinaan tiiviitä,
erityisesti lukioi-
den laaja-alaiseen
oppimiseen liitty-
viä opetuspaketteja,
joissa käsitellään mm.
tiedonhaun prosessia,
aineistoihin tutustumis-
ta ja etsitään sopivia lähteitä
omaan tutkimusprojektiin. Li-
säksi voidaan toivoa lukuvinkkausta
äidinkielen opetuksen vaatimusten mu-
kaisesti sekä kaunokirjallisuudesta että tietokirjois- ta. Ajankohtaiset lähdekritiikin asiat olisi myös syytä ottaa esiin opiskelijoiden käynneillä. Kirjastolla läh- dettiin siis ideoimaan uutta omatoimisesti pelatta- vaa verkkopeliä erityisesti juuri tueksi lähdekritiikin opiskelun tarpeisiin.
Pelipohjaksi valikoitui kirjastossa jo käytössä ole- va Seppo-pelialusta, jota jo ennestään käytetään Tampereella mm. lukioiden ryhmäkäynneillä kirjas- tonkäytön opetuksessa ja kirjaston tiloihin tutustu-
misessa. Uusi lähdekritiikin peli onkin suunniteltu ensimmäisen kirjastokäynnin jälkeiseksi lukion tai ammattioppilaitoksen tunnilla yksin tai ryhmänä omatoimisesti pelattavaksi tiedonhaun jatkokurssiksi.
Pelissä liikutaan kirjastossa, jossa pelaa- ja auttaa nuorta kirjastonhoitaja Myrskyä selviytymään kipe- ristä asiakaspalvelu- ja tie- topalvelukysymyksistä. Pelissä on kolme ta- soa, joista kahdes- sa ensimmäisessä käydään samalla läpi tiedonhaun vaiheita lähtei- den valinnasta niiden kriitti- seen arvioin- tiin. Kolman- nella tasolla pohditaan in- formaatiolla vaikuttamisen tapoja ja syi- tä. Peliin kuuluu monivalinta- ja yhdistelytehtäviä, ja loppuun asti suo- riutuminen vaatii myös hieman pidemmän tekstin lukemista ja luetun ymmärtä-
mistä.
Pitkähköistä tekstipätkistä pelin testiryhmä antoikin kriittistä palautetta. Tekstien pituutta ei kuitenkaan lähdetty enää paljon lyhentämään, sillä on tarkoituk- sellista, että peli vaikeutuu loppua kohden ja pelaaja joutuu lukemaan tehtävänannot tarkemmin ja miet- timään vaihtoehtoja monesta näkökulmasta. ”Sehän on osa tiedonhakua ja tiedon oikeellisuuden arvioi- mista, että joutuu käyttämään aikaa ja omaa ajattelua siihen, mikä on luotettavaa tietoa ja mikä ei”, pohtii Hanna.
  38







































































   38   39   40   41   42