Page 35 - Pelijulkaisu_LevelUp
P. 35

  Peliosaaminen kirjastossa
ANNI AALTO, JULIAANA GRAHN, PEKKA OLLIKAINEN & JARKKO RIKKILÄ
Miten peliosaaminen liittyy kirjastoon? / Juliaana Grahn & Jarkko Rikkilä
Peleihin, pelillisyyteen ja pelikulttuureihin liit- tyvä osaaminen ja tietämys kuuluu kirjastoi- hin. Osaamiselle on kysyntää jatkossa entistä
enemmän, koska pelit näkyvät tässä ajassa ja kirjas- tokontekstissa monin tavoin. Peliosaamista tarvitaan luonnollisesti pelien kokoelmatyössä, tapahtumien järjestämisessä, verkkotyössä ja yhteistoiminnan sekä kumppanuuksien luomisessa. Pelisisältöjen avulla kirjasto voi palvella erilaisia asiakasryhmiä, aktivoiden ja houkutellen uusiakin käyttäjiä kirjasto- palveluiden äärelle.
Suorastaan huutava tarve peliosaamisen kehittämi- selle on noussut esille kehittämiskirjaston kysely- tutkimuksissa ja koulutusten vapaapalautteissa. Pelit ja pelaaminen ovat monimuotoisia ilmiöitä, joihin liittyvissä kommenteissa toistuu yksi konkreetti- nen piirre: kirjastolaiset haluavat vahvistaa peleihin – erityisesti digitaalisiin – liittyvää perustietoutta. Hyvä peliliike -projekti, projektissa järjestetyt ses- siot ja -työpajat sekä tämä julkaisu ovat syntyneet reagoinnista kommentteihin. Henkilökohtainen kiin- nostuneisuus ruokkii motivaatiota uuden oppimiseen. Tästä syystä haluamme herättää kiinnostuneisuuden viimeistään nyt.
Kehittämiskirjastossa peliosaamista lähestytään sa- maan tapaan kuin oppimista – omien henkilökoh- taisten merkitysten kautta. Omien, esimerkiksi lap- suuden pelaamiseen liittyvien kokemusten mieleen palauttamisen kautta voi kenties ymmärtää, kuinka
lasten ja nuorten näkemys pelaamisesta kirjastoissa elää. Se auttaa myös palauttamaan mieleen omassa pelaamisessa tapahtuneita muutoksia. Onko työnte- kijä esimerkiksi vasta konsolipelien myötä huoman- nut tarttuvansa peleihin? Miten pelaaminen liittyy omaan vapaa-aikaan tai työhön? Miten pelit käsit- televät yhteiskunnallisia teemoja kuten yhdenvertai- suutta?
Seuraavaksi pohditaan peliosaamista pelien valinnan ja kirjastoammattilaisten henkilökohtaisten havain- tojen kautta. Osaaminen asuu ihmisissä ja peliosaa- misen kehittämisessä verkostot ovat tärkeitä. Ta- voitteena on, että peliverkostot elävät ja kehittyvät akepike-kehittämiskirjastotoiminnan osana jatkos- sakin. Koulutustarjonnan lisäksi erilaisten kirjasto- jemme erilaiset peliosaajat ovat avainroolissa pelitie- touden pölyttäjinä, erityisesti tulevaisuudessa.
   33

























































































   33   34   35   36   37