Page 33 - Pelijulkaisu_LevelUp
P. 33

 Kirjastot virtuaalitiloina ja VR-maailmat
Virtuaalitodellisuus ja siihen liittyvä tekno- logia nousevat muotiin aika ajoin. View- Master-satukiekoista on kuitenkin edetty jo pitkälle: nykyaikaiset VR-lasit päässään pelaaja voi uppoutua osaksi pelimaailmaa ja osallistua aktii- visesti sen toimintaan. Virtuaalitodellisuuslaseihin sonnustautunut pelaaja voi hypätä benji-hypyn, tut- kia merenpohjaa tai maalata kimaltavia, moniulottei- sia taideteoksia poistumatta pelituolistaan.
Koska VR-pelaaja on yhä fyysisesti tässä maailmas- sa, vaatii pelailu turvallisen ympäristön. Laseista ja ohjaimista riippuen kannattaa ennen virtuaalitodel- lisuuteen humpsahtamista raivata tyhjäksi pelaa- jan välitön ympäristö tai jopa koko huone. Immersio (ja ehkä sisustuskin) rikkoutuu, jos pelaaja innostuu heittelemään palloa pelissä tapaamalleen robottikoi- ralle ja käsi kalahtaakin kattolamppuun.
Toisille pelimaailmasta välittyvien havaintojen ja fyysisten tuntemusten ristiriita aiheuttaa matkapa- hoinvointiin verrattavan olotilan. Kirjaston pelihuone onkin kätevä paikka testata, miten pää kestää virtu- aalitodellisuutta ennen omia VR-investointeja.
Teknologian kehittymisen myötä pääsy virtuaalito- dellisuuteen ei edellytä miljonäärin tilipussia, vaan laitteita on tarjolla kirjastoille ja yksityishenkilöil- le sopivaan hintaan. Erillisten VR-vehkeiden lisäksi laitteita löytyy tietokoneisiin, pelikonsoleihin ja äly- puhelimiin liitettäviksi.
VR-lasit vetonaulana: Kotipalvelut vauhdissa
Tampereen kaupunginkirjaston kotipalveluissa on sovellettu ennakkoluulottomasti pelillisyyttä ja VR-teknologiaa asiakkaiden digikynnyksen madal- tamiseksi. Asiakaskuntaan kuuluu pääasiassa henki- löitä, joiden toimintakyky on alentunut esimerkik- si korkean iän vuoksi ja joilla ei ole mahdollisuutta asioida kirjastossa paikan päällä. Yhteisöasiakkaisiin kuuluu ikäihmisten ja kehitysvammaisten asumis- palveluita, päiväkeskuksia ja päivätoimintayksiköitä. Rajallisen toimintakyvyn vuoksi monia asiakaskun- taan kuuluvia uhkaa digimaailman ulkopuolelle jää- minen. Kotipalvelut on toiminnallaan pyrkinyt eh- käisemään digikuiluun suistumista vetämällä ihmisiä mukaan digikuvioihin mahdollisimman varhain.
Kotipalvelut on järjestänyt hyvinvointikeskuksissa “Digi pop up” -tapahtumia, joissa ikäihmisten on ol-
lut mahdollisuus tutustua älylaitteisiin elämykselli- syyden kautta. Kirjaston e-aineistojen lisäksi mukana on ollut esimerkiksi lautapelejä ja tabletteja, jolloin on voitu näyttää yhtä aikaa tuttua fyysistä muistipeliä ja sen virtuaalista vastinetta tabletilta.
Elämyksellisyydestä on apua uusien asioiden mie- leenpainamisessa, vaikka asiakkailla ei välttämät- tä ole aiempaa kokemusta älylaitteista ja kyky oppia uutta saattaa olla syystä tai toisesta heikentynyt. Kun laitteiden käsittely tulee tutuksi pelailun kautta mu- kavissa merkeissä, vimpaimiin on helpompi tarttua myös muiden asioiden hoidossa.
Sisäänheittotuotteena pop up -pisteellä toimivat VR-lasit, joille syntyi jopa jonoa. Virtuaalitodellisuus oli monelle uusi, outo ja ennen kaikkea hauska koke- mus. Osallistujat ohjattiin istumaan ennen VR-koke- musta, ettei refleksinomainen väistöliike kaataisi ku- moon, kun virtuaalinen leijona tassuttelee tekemään tuttavuutta pelaajaan.
Kotipalvelut on ulkoiluttanut pelilaitteita myös päi- vätoimintakeskuksissa, jolloin mukana on ollut peli- konsoli, tabletteja ja VR-lasit. Taustatyönä kotipal- velut on selvitellyt asiakaskohteen henkilökunnan kanssa pelilaitteiden sopivuutta ihmisille, joilla voi olla esimerkiksi neurologisia vaivoja. Varotoimena päivätoiminnan oma henkilökunta on pysynyt saapu- villa ja pelikoneita on testattu istuen.
Ongelmilta onkin vältytty, ja pelaaminen on he- rättänyt osallistujissa innostunutta kiljahtelua ja vau-efektejä. Esimerkiksi päivätoimintakeskus Met- sätuvassa pidetyssä pelipäivässä VR-lasit olivat jäl- leen uusi elämys useimmille. Kokeiltaviksi oli ennalta valittu helposti lähestyttäviä ja rauhallisia luontojut- tuja, mutta asiakkaat kiinnostuivat muistakin vaih- toehdoista kuten kauhupelistä. Virtuaalitodellisuus tarjosieräällepyörätuolillaliikkuvallejopaelämänsä ensimmäisen vuoristorata-ajelun.
PROTIP: VR-LASEJA TESTAAMAAN HIMOITSEVAN KANNATTAA TSEKATA PIKEBOKSIEN 1 JA 2 VARAUSTILANTEET!
31




















































































   31   32   33   34   35