Page 88 - Digia koneeseen
P. 88

  varten. Videon tarkoitus on kertoa vanhemmille ja muille kasvattajille, mistä lukeva elämäntapa syntyy, miten he kasvattajina voivat mahdollistaa sitä lapsille ja mitä se antaa, eli miksi sitä todellakin kannattaa tavoitella.
Teimme videon myös Sastamalan lasten ja nuorten kult- tuuriviikoille. Tarjoamme seiskoille mediakasvatuksel- lisen työpajan ”Kuvia sinusta ja minusta”, jossa puhumme somessa jaettavista kuvista. Tähän liittyen tein esitehtä- väksi tunteita ja niiden kanssa selviämistä käsittelevän videon.
Pian aloitamme vielä useamman kaupunkimme toimijan kanssa yhteistyössä Hirviön arvoitus -videon kuvaamisen kevättalven lastenkulttuuriviikkoja varten.
Lukeva elämäntapa -videosta olen saanut hyvää palau- tetta opettajilta. Joitakin hiukan epäilytti videon pituus (10 min.), mutta hyvin vanhemmat olivat kuulemma jaksa- neet seurata ja sisältö on tiukkaa asiaa. Myös tunnevideo sai kiitosta opettajilta ja kaikki opettajat pitivät työpajaa todella tärkeänä.
Mitä videoiden tekeminen tai ”etävinkkaus” vaatii kir- jaston henkilökunnalta? Mikä toiminnassa on ollut tärkeää?
Liika itsekritiikki on heitettävä romu- koppaan, itsensä näkeminen ja kuuleminen videolla voi olla ainakin aluksi aika rankkaakin. Sanottavaansa joutuu miettimään etukäteen toisella tavalla kuin livetilanteessa. Livetilanne antaa enemmän anteeksi kömmähdyksiä, mutta toisaalta videon voi kuvata uusiksi, jos jokin menee
pieleen.
Jonkin verran ymmärrystä täytyy löytyä niin kuvaami- sesta kuin editoimisestakin. Hyvä tiimi on tosi tärkeä! Meillä on loistava, luotettava porukka. Löytyy rohkeita näyttelijöitä, editointiosaamista, kädentaitajia. On myös niitä, jotka eivät ole olleet varsinaisessa tuottamisessa mukana, mutta ovat kuunnelleet ja kommentoineet ide-
oita, antaneet palautetta ja valaneet uskoa siihen, että lop- putulos on kelvollinen.
Sukelsimme videoiden tekemiseen, niin sanoakseni, päätä pahkaa. Tekeminen on ollut välillä melkoista sähellystä, ja hommaan on mennyt aikaa enemmän kuin osasin lain- kaan arvata aloittaessamme.
Millaisia tulevaisuudensuun- nitelmia teillä on kirjaston etäpalvelujen suhteen, ja mitä kirjastolaisina olette tästä oppineet ?
Virtuaaliset sisällöt ovat tulleet kirjastopalveluihin
jäädäkseen. Virtuaalisilla vinkkauksilla saamme vähän liikkumavaraa vinkkarien kalentereihin, ja pystymme tarjoamaan vinkkauksen useammalle luokka-asteelle. Toivon, että tulevaisuudessa on aikaa perehtyä seppo. io:hon tai johonkin muuhun pelilliseen alustaan, jolla tie- donhaun opastuksia ja mediakasvatustuokioita olisi mah- dollista pelillistää ja tehdä tarvittaessa etänä.
Uskon, että videoiden teossa mukana olleiden ymmärrys tekemisen prosessista on lisääntynyt tämän vuoden aikana. Itse olen oppinut pikkuisen valoista, äänityksestä, editoimisesta, käsikirjoittamisesta ja organisoimisesta. YouTuben käyttö on tullut paljon tutummaksi.
Lastenkirjastonhoitaja Petra Mäkelä, Sastamalan kaupunginkirjasto
 Olen oppinut valtavasti projektista, ja niin varmasti muutkin. Itselleni ainakin todella tärkeää on ollut se, että hommassa säilyy haus- kuus. Jos pilke katoaa silmäkulmasta, niin tauko on sil-
 loin paikallaan.
   Videoiden tekemisen aloittaminen vaatii vähän uskal-
Ajattelen, että YouTube-videot, erityisesti lapsille ja nuorille, ovat myös kirjaston markkinointia ja mahdol- lisesti keino tavoittaa potentiaalisia tulevia kirjaston käyttäjiä. Kirjastoa on pop-up-kirjaston muodossa jal- kautettu jo pitkään erilaisiin tapahtumiin. YouTube -videot ovat yksi esimerkki tämän tekemisestä virtuaa-
  lusta heittäytyä.
 lisella puolella.
Olen löy- tänyt itsestäni uusia potentiaaleja, enkä varmaankaan ole ainoa. Yhteiset videoprojektit ovat myös lähentäneet
meitä toisiimme, lisänneet luottamusta tiimin sisällä.
 8
8
6
6
    







































































   86   87   88   89   90