Page 87 - Digia koneeseen
P. 87

  Case6
 LUKEMISEN TUKENA VAIKKA ETÄNÄ – POIKKEUSAJAN KOULUYHTEISTYÖTÄ SASTAMALAN KIRJASTOSSA
Miten pirkanmaalaisessa Sas- tamalan kunnankirjastossa jatkettiin kouluyhteistyötä kevään 2020 pandemiatilan- teessa? Mitä teitte, kun niin kirjastot kuin koulutkin sulkivat ovensa?
Näimme heti tärkeäksi, että kirjasto tarjoaa asioita verkon välityksellä, kun kirjastoon ei päässytkään fyysisesti. Kar- toitimme nopeasti, mitä kasiluokkalaisten genrekirjoja voisi olla saatavilla Pikin Ellibs-palvelun kautta, ja kirjas- tonhoitaja Saija Rajamäki teki niistä videovinkkauksen YouTubeen. Vinkkauksen linkin lähetimme kaikille ylä- koulujen äidinkielen opettajille.
Pienemmille lapsille aloimme suunnitella virtuaalisia tari- natuokioita. Saimme paikalliselta kirjailijalta Jukka-Pekka Palviaiselta luvan videoida satuhetkiä, joissa lastenkirjas- tonhoitaja Petra Mäkelä luki kirjaa ja kirjastonhoitaja Riina Lappalainen hääräili videoilla kirjastokissana. Saimme Jukka-Pekan myös haastateltavaksi. Haastattelu on edel- leen nähtävillä Sastamalan kaupunginkirjaston YouTu- be-kanavalla, mutta satuhetket saimme pitää verkossa vain rajoitetun ajan. Videoimme myös Riina Lappalaisen käsikirjoittaman Kirjastokissan koronakoettelemuksen, sekä kirjaston vapputervehdyksen lapsille.
Erilaisia ideoita virtuaalisiin sisältöihin kehiteltiin enem- mänkin sulun aikana. Niitä jäi nyt sitten takataskuun odottamaan mahdollista myöhempää toteutusta.
Miten olette jatkaneet toimintaa poikkeustilanteen edelleen jatkuessa, toistaiseksi lievemmin rajoituksin ?
Syyskauden alkaessa opetuspäällikkö ja kirjastonjohtaja linjasivat, että koulut voivat käyttää lähikirjastoja ja kir- jastoautoa, mutta pääkirjastolle ei tehdä ryhmäkäyntejä. Lisäksi live-vinkkaukset kouluilla kiellettiin. Tältä pohjalta suunnittelimme koulutarjotintamme osittain uudestaan.
Olemme jatkaneet virtuaalisten vinkkausten suunnit- telua ja tuotantoa sekä ylä- että alakoululaisille. Kun viime vuonna syksyn koulukirjeisiin liitettiin opettajille ohjeistus kirjavinkkaukseen, tänä syksynä laadimme lisäksi ohjeistuksen virtuaalivinkkaukseen.
Meillä ei ole ollut resursseja pitää vinkkauksia yläkou- lulaisista kuin kasiluokille, mutta videovinkkauksella saimme taklattua tämän asian
Eskareita ja alkuopetusta varten meillä on tekeillä videoitu kirjastoseikkailu. Videolla allekirjoittanut ja kirjastokissa Kiti lähtevät kirjaston lukuraketilla Koodex-planeetalle, sillä siellä on sairastuneita kirjoja, jotka on haettava sieltä pois, etteivät ne tartuta muita kirjoja. Jännittävää kyllä, Koodexilla näyttää hyvin samalta, kuin pääkirjastomme lanuosastolla. 🙂
Miten videot käytännössä ovat toimineet – kuinka niitä on kouluissa käytetty?
Käytännössä homma toimii niin, että opettaja on yhtey- dessä vinkkareihin sähköpostilla. Varaamme vinkkaus- kirjat + tarvittavan määrän lisäkirjoja, ja opettaja noutaa kirjat joko kirjastosta tai kirjastoautolta, joka kiertää monilla kouluilla. Vinkkauskirjojen saaminen koululle teettää vähän enemmän työtä kuin normaalitilanteessa, jossa yksinkertaisesti itse viemme kirjat mukanamme. Opettaja järjestää kirjat luokassa esille, ja katsoo ryh- mänsä kanssa vinkkauksen saamastaan YouTube-lin- kistä. Koska virtuaalisen vinkkauksen seuraaminen on huomattavasti puuduttavampaa kuin live-vinkkauksen, olemme jakaneet jokaisen vinkkauksen useammaksi noin 10 minuutin videoksi. Näin niitä voi katsoa useammalla tunnilla, vaikka tunnin aloitukseksi.
Heti syksyn aluksi tein myös videon lukevasta elämänta- vasta varhaiskasvatuksen ja alakoulun vanhempainiltoja
 85
. Vaikka videovinkkauksen tekemiseen meneekin enemmän aikaa kuin yhdelle luo- kalle vinkkaamiseen, tulee siinä kuitenkin selvä ajal- linen hyöty, kun vinkattavia seiskaluokkia olisi tänäkin
vuonna ollut Sastamalassa 14.
               

















































































   85   86   87   88   89