Page 34 - Digia koneeseen
P. 34

                   Esittelytilanteisiin kannattaa lähteä keskustellen ja itsekin oppimaan. Tilanteen voi antaa viedä mennessään, ja olla avoin sille mitä asiakas toivoo. Seniorien lähtökohdat vaihtelevat paljon, joku voi olla aivan aloittelija, toinen puolestaan saattaa tietää ja osata paljon enemmän digi- asioista kuin kirjastolainen. On hyvä asettaa rima alas, unohtaa suorituspaineet ja ottaa kanssaihmettelijän rooli matkalla digi- ja virtuaalimaailmoihin.
Millaisia kokemuksia tai palautetta olette saaneet ?
Ihmisten kiinnostus VR-laitteita ja niiden kokeilemista kohtaan on yllättänyt meidät. Todella monet kohderyh- määmme kuuluvat aikuiset arastelevat digiin tarttumista, mutta elämyksen myötä kynnys on madaltunut hetkessä. VR-kokeilut ovat toimineet hyvänä ”sisäänheittäjänä” kir- jaston digipalveluihin. Luontokokemus, vierailu avaruu- dessa tai sukeltaminen meressä VR:n avulla on mieleen jäävä elämys.
Eräs asiakas näki, että meillä oli tarjolla rauhallisten sisäl- töjen lisäksi myös virtuaalinen vuoristorata-ajelu. Hän pyysi saada kokeilla sitä, ja toppuuttelimme ensin, koska virtuaalinen vuoristorata on todella hurja kokemus. Asi- akas kuitenkin kertoi omiin rajoitteisiinsa viitaten vuoris- torata-ajelun olevan hänen pitkäaikainen, toteutumaton haaveensa. Hän pääsi kokemaan toivomansa elämyksen, joka ei muuten olisi ollut hänelle lainkaan mahdollinen.
Millaisia ajatuksia teillä on tulevaisuudesta kirjaston kotipalvelun ja digin suhteen?
Digitaaliset sisällöt ja virtuaalitodellisuus tarjoavat paljon hienoja mahdollisuuksia kirjastotyöhön ja erityisesti myös ikäihmisten kanssa toimimiseen. Esimerkiksi kirjailijavie- railun järjestäminen VR-kokemuksena ei ole mahdoton ajatus tai kovinkaan kaukana tulevaisuudessa. Kuinka pitkälle ihmiset jaksavat motivoitua opettelemaan uusia taitoja pelkästään välttämättömän asioinnin vaatimus tavoitteenaan? Digitaitoja voidaan kehittää tulokselli- sesti leikillisyyden ja hauskuuden kautta, myös aikuisten kanssa!
Kirjastonhoitajat Heidi Ollikainen ja Reetta Saine, Tampereen kaupunginkirjaston kotipalvelut
 32
  


























































































   32   33   34   35   36