Page 44 - Pelijulkaisu_LevelUp
P. 44

mediakulttuurissa. Pelit ovat iso yhteiskunnallinen ilmiö ja merkittävä osa monen ihmisen elämää. Kirjasto voi olla mukana tekemässä Suomesta maailman pelilukutaitoisinta kansaa tarjoamalla aineistoja ja tiloja, avaamalla sisältöjä ja edistämällä pelikulttuurista vuoropuhelua.
MISSÄ JA MITEN VOIDAAN TOTEUTTAA KIRJASTOSSA?
Pelikasvatusperjantain voi toteuttaa Teams-kokouksena tai lähitapaamisena kirjastossa. Konsepti toimii parhai- ten tilaisuuksien sarjana, jolloin ilmiön monipuolinen tarkastelu on mahdollista sopivassa tahdissa ja yhteiselle keskustelulle jää varmasti aikaa.
MITÄ VÄLINEISTÖÄ, TILOJA TAI OSAAMISTA LÖYTYY TAI TARVITAAN?
Työkoneella, Teamsilla ja toimivilla ääni- ja kuvayhteyksillä pääsee jo pitkälle. Tilaisuuden vetäjän on hyvä pe- rehtyä käsiteltävään oppisisältöön ja esiintyjävieraan materiaaleihin etukäteen sekä hahmotella kirjastopalve- lujen näkökulmaa korostavia avoimia kysymyksiä pienryhmäkeskusteluja varten. On myös tärkeää kirjata oival- lukset ylös ja koota keskustelujen anti osallistujille.
MILLAISIA KOKEMUKSIA JA PALAUTETTA ON SAATU?
Pelikasvatusperjantait ovat kevään 2022 aikana keränneet yhteensä 108 osallistujaa 31 eri kirjastosta. Keskimää- rin osallistujia on ollut 22 per kerta. Pelien ja pelikulttuurin eri ilmiöihin on suhtauduttu pääosin kiinnostuneesti. Moni osallistuja on myös pohtinut ääneen omaa suhdettaan peleihin.
MITEN KONSEPTI TAI PALVELU KEHITTYY TULEVAISUUDESSA?
Konseptia kehitetään vuoden 2022 tilaisuuksista kerättävien pienryhmäkeskustelujen muistiinpanojen ja pa- lautteen pohjalta. Pelikasvatusperjantait voisivat jatkua tulevaisuudessa myös jonkin toisen oppisisällön parissa. Pelikasvattajien lähitapaamisia ja yhteisiä opintoretkiä on toivottu.
Case 2 Kirjaston pajoissa opitaan pelisisältöjä Keuruulla
Case: Pelit osana harrastuskerhoa
Vastaaja: Kirjastonhoitaja Tiina Leppinen, Keuruun kaupunginkirjasto
Keuruun kaupunki lähti mukaan Suomen harrastamisen malli -kokeiluun, jossa kirjastoa pyydettiin mukaan tuomaan media- ja kulttuurisisältöjä yhteen harrastuskerhoista. Kerhot järjestettiin kolmella eri kyläkoululla kerran viikossa viiden viikon ajan. Pelejä tehtiin kahdella eri kerhokerralla. Yhdellä kerralla tehtiin yhteinen jät- tilautapeli ja toisella kerralla mobiilipelejä.
MISSÄ JA MITEN VOIDAAN TOTEUTTAA KIRJASTOSSA?
Pelipajat taipuvat kirjaston järjestettäviksi hyvin. Pajat voi järjestää yksittäisinä tapahtumina tai osana isompaa kokonaisuutta. Varsinkaan lautapelipajan järjestämiseen ei tarvita ihmeellisiä välineitä, lähinnä lattiatilaa, aikaa ja vähän askartelutarvikkeita. Mobiilipelipajakin on helppo järjestää, jos kirjastolta löytyy tabletteja, joille voi ladata sovelluksia.
MITÄ VÄLINEISTÖÄ, TILOJA TAI OSAAMISTA LÖYTYY TAI TARVITAAN?
Lautapelipajaan tarvitaan sopivan kokoinen tila sekä erivärisiä papereita ja kyniä. Lautapelin tekoon voi käyt- tää mielikuvitusta, sitä yleensä kaikilta löytyy. Lisäksi tarvitaan erilaisia noppia tai esimerkiksi tabletille lada-
 42

















































































   42   43   44   45   46