Page 15 - Pelijulkaisu_LevelUp
P. 15

Pelikirjallisuus
Pelikirjallisuus terminä on varsin laaja. Se voi tar- koittaa opaskirjoja yksittäisistä peleistä, pelien tai peliteknologian historiaan liittyviä kirjoja, tai pelien maailmoista ja/tai hahmoista kirjoitettuja romaaneja. Tässä yhteydessä paneudutaan kuitenkin omaan eri- tyiseen pelikirjallisuuden alalajiin eli pelattaviin kir- joihin.
Pelattavat kirjat on lukijalta toiminnallisia reaktioita ja ratkaisuja vaativia kirjoja, jotka tarjoavat suoraan luettavan tarinan sijaan interaktiivisen elämyksen, jossa kirjan lukijan teoilla ja ratkaisuilla on vaikutusta kirjan tarinan kulkuun.
KIRJASTOISTA LÖYTYY SEURAAVANLAISIA PELATTAVIA KIRJOJA:
• Cantaloop: breaking into prison (Lookout GmbH, 2020. Kieli: englanti). Kirja sisältää irtokortteja, joiden avulla kirjan sivuilla etenevää tarinaa ratkotaan pelaajan voidessa tehdä valintoja läpi tarinan.
• Taistelupeli-sarja: Velhovuoren aarre, Mustan tornin valtias, Kauhujen metsä, Avaruuden vangit, Varkaiden kaupunki (Otava, 1987–1988). Perin- teisen pöytäroolipelin hengessä toteutettuja kirjoja, joissa tarina etenee pelaajan tekemien valintojen mukaan. Yksin pelattavassa tarinassa pelaajan hahmo kehittyy tarinan aikana saaden uusi kykyjä ja varusteita. Eteneminen perustuu tuuriin, sillä kirjassa tehtävien valintojen (”jos valitset vaihtoehdon A, mene sivulle X, jos taas valitset B, mene sivulle Y”) jälkeen tapahtuvat taistelut vihollisten kanssa käydään noppaa heit- tämällä.
• Valitse oma seikkailusi -sarja: Aikaluola, Matka meren alla, Matka avaruudessa, Vampyyrien maa (Gummerus, 1985–1986). Taistelupeli-kirjoihin verrattuna hieman yksinkertaisempia nuorem- mille tarkoitettuja kirjoja, joissa tarina etenee lukijan/pelaajan tekemien valintojen perusteella sivuilta toisille hyppien.
Kirjastoista löytyy myös lukuisia erilaisia ratkaisu- ja etsintätehtäväkirjoja joissa mm. koitetaan etsiä vaik- kapa tietty hahmo kirjan yleensä isokokoisesta ja yk- sityiskohtia vilisevästä kuvasta. Esimerkkinä vaikkapa lasten keskuudessa hyvin suositut Missä Vallu? -kirjat.
Lopuksi
Sana ”peli” herättää meissä kaikissa taatusti tunte- muksia ja muistikuvia. Omasta kontekstista riippuen mieleen voivat tulla vaikkapa lapsuuden pihapelihet- ket jalkapallon parissa, yhteiset lautapeli-illat ka- veriporukassa, maanmainiot larppisessiot liverooli- pelaamisen merkeissä tai viihdyttävät hetket kotona konsolin ääressä, toisiin maailmoihin hetkeksi täysin uppoutuneena.
Pelejä ja kirjastoja yhdistää se, että molemmilla on vahva rooli monen ihmisen elämässä. On siis aivan luonnollista, että myös kirjastot pyrkivät pysymään ajan hermolla pelimaailman suhteen, tarjoten ih- misille uusia sisältöjä perinteisten kirjojen rinnalle. Tampereen kaupunginkirjaston pitkäaikaista kokoel- ”mapäällikköä Maarit Heléniä vapaasti lainaten:
KIRJASTO ELÄÄ AJASSA. OLEMME HALUNNEET MAHDOLLISTAA ASIAKKAILLE SEN, ETTÄ KAIKILLA OLISI
MAHDOLLISUUS LAINATA JA TESTATA MYÖS AINEISTOA, JOTA EI VÄLTTÄMÄTTÄ OMAAN KOTIIN TULISI HANKKINEEKSI ESIMERKIKSI KORKEIDEN KULUTTAJAHINTOJEN VUOKSI”
MAARIT HELÉN
Esimerkiksi konsolipelejä on hankittu Tampereen kaupunginkirjastoon ensimmäistä kertaa vuonna 2011. Silloin pelejä hankittiin kerralla 350 kappaletta ja ilmeisesti kysyntää ja tarvetta oli, sillä paikallisleh- ti Tamperelainen otsikoi 23.3.2011 aihetta käsitelleen juttunsa ”Kaikki konsolipelit lainattiin heti kirjas- toista”.
Myös asiakkaiden toiveita kuunnellaan herkällä kor- valla. Peliharrastajien hankintaehdotuksia ja vinkkejä otetaan aina mielellään vastaan kokoelmien moni- puolisuuden takaamiseksi. Pihapelien ja muiden ur- heiluvälineiden soveltuminen lainauskäyttöön (help- po säilyttää, ei vaadi erityistä huoltoa) asettaa omat rajoituksensa. Rajoituksia löytyy myös lauta-, rooli- sekä konsolipelien hankintaan, mutta pääsääntöisesti kirjastot pystyvät vastaamaan varsin hyvin kysyn- tään. Peliaineistoista onkin tullut olennainen osa kir- jastojen monipuolista kokoelmaa. Pelit ja peliharras- tus elää, hengittää ja voi hyvin myös kirjastoissa.
Viitteet
Helén, Maarit: Hiljaista tietoa ja sanomaa kirjastosta. PiKen kirjastoklubin haastattelu. YouTube 25.5.2022. https://www. youtube.com/watch?v=-yaoXRrlXZI
Rämö, Marjo: Kaikki konsolipelit lainattiin heti kirjastoista. Tamperelainen 23.3.2011.
  13















































































   13   14   15   16   17