Page 11 - Pelijulkaisu_LevelUp
P. 11

   Peliaineistot kirjastossa
MARKO MÄKELÄ
Lajimme alkuhistoriasta lähtien ihminen on ollut kiinnostunut erinäisistä voimainmittelöistä ja tavoista viettää vapaa-aikaa. Juoksukilpailuilla,
painiotteluilla ja metsästyskisoilla kilpailtiin ja kisail- tiin ja katsottiin, kuka on heimon vahvin ja taitavin. Ajan saatossa elämän helpottuessa myös vapaa-aika lisääntyi ja sitä täyttämään piti keksiä erilaisia huvi- tuksia, joista pelit ovat astuneet mukaan jo hyvin var- haisessa vaiheessa.
Noin 5000 vuotta sitten keksittiin muinaisessa Egyp- tissä ensimmäinen lautapeli Senet. Pelilaudan ja liiku- teltavia nappuloita sisältänyt peli oli suosittu kaikissa yhteiskuntaluokissa, mutta tarkkoja sääntöjä ei kuiten- kaan ole valitettavasti säilynyt. Sen sijaan Kiinassa yli 4000 vuotta sitten keksitty hieman shakkia muistutta- va Go on edelleen käytössä lähestulkoon muuttumatto- massa muodossaan.
Lauta- ja korttipelien yksinvallan jälkeen seuraava suu- ri murros pelimaailmassa tapahtui tietoteknisen kehi- tyksen myötä. Jo 1950-luvulla tieteellisissä tutkimuk-
sissa oli käytössä erilaisia ristinollan ja shakin kaltaisia varhaisia tietokonepelejä ja vuonna 1962 kehiteltiin ensimmäinen reaaliaikaista videografiikkaa käyttä- vä tietokonepeli Spacewar. Ensimmäinen kotikäyttöön tarkoitettu pelikonsoli Magnavox Odyssey julkaistiin 1972, mutta pelailu pysyi kuitenkin pitkään vielä peli- hallien ja kolikkoautomaattipelien hallinnassa.
Pelimaailma koki suuren muutoksen vuonna 1982 kun mikrotietokone Commodore 64 lanseerattiin koti- käyttöön. Suomessa ”kuusnepa” oli erittäin suosittu ja väkilukuun suhteutettuna sitä myytiin täällä enem- män kuin missään muualla maailmassa. Monille meis- tä vanhemman polven pelaajista Commodore 64 onkin varhaisin kosketus tietokonepelaamisen maailmaan.
Tietokonepelien rinnalla kulkivat myös erilliset peli- konsolit, joista vuonna 1977 ilmestynyt Atari 2600 hal- litsi markkinoita aikanaan lähes yksinvaltiaana. Seu- raava murros oli vuonna 1985 tapahtunut japanilaisen Nintendo Entertainment System (NES) -konsolin lan- seeraus. Sen myötä pelimaailma sai ensikosketuksen-
9

























































































   9   10   11   12   13