Page 54 - Digia koneeseen
P. 54

  UUDET LAJIT LUONTEVAKSI OSAKSI ELINYMPÄRISTÖÄMME
Elinympäristömme muuttuu koko ajan. Muutos vaikuttaa väistämättä meidän kaikkien elämään. Meidän kannattaa tietysti huolehtia siitä, että ympäristömme säilyy elinkel- poisena tutuille, kotoperäisille lajeillemme. Mutta muutos tuo joka tapauksessa elinpiiriimme myös uusia lajeja, eikä niiden tarvitse olla uhka perinteisille lajeille. Me voimme itse päättää, otammeko uudet vastaan, järjestämmekö niille tilaa ja annammeko niiden toteuttaa tehtäväänsä tasa-arvoisina toisten rinnalla. Voimme taistella kehitystä vastaan ja piilottaa uudet asiat perimmäiseen nurkkaan, tai voimme toivottaa tervetulleiksi, nähdä ne mahdollisuu- tena.
Kirjaston kannattaa esitellä erilaisia aineistoja aktiivisesti ja monipuolisesti kirjastotilassa, sen ulkopuolella sekä kai- kissa kirjaston palvelukanavissa. E-aineistot ovat myös kir- jastojen mahdollisuus näyttäytyä ajassa mukana olevana, jokaiselle kansalaiselle relevanttina palveluna.
Omaan arkeensa sopivia, digitaalisesti tarjolla olevia sisältöjä hakevat potentiaaliset kirjaston käyttäjät löy- tävät haluamansa helposti kirjastojen sijasta kaupallisilta toimijoilta. Heillä ei ole kenties aavistustakaan, että kir- jastollakin voisi olla jotakin tarjottavaa. Toisaalta niille asiakkaille, joiden kokemusmaailmassa digitaalisuus näyttäytyy vieraana tai ahdistavana, voi kirjastoaineiston kautta koettu, lempeällä tavalla opastettu lähestyminen aiheeseen merkitä ensimmäisiä askelia uusien kansalais- taitojen tiellä. He hyötyvät, jos digitaalisin välinein käy- tettävät aineistot ovat esillä kuin mikä tahansa muukin kirjaston tarjoama asia, erityisesti e-etuliitettä ja digiä korostamatta. Digitaalisilla alustoilla tarjottavia sisältöjä (kuten e-aineistoja) ja palveluja (kuten verkkokirjastoa) kannattaisi siis tuoda esille asiakaspalvelussa luontevalla tavalla, erikseen alleviivaamatta niitä erilaisina tai digitaa- lisina.
Vuoden 2018 kehittämiskirjaston PiKe-alueen asiakaspal- velututkimuksessa nousi esiin, että asiakkaat arvioivat kir- jaston käytön lisääntyvän eniten, jos kirjastokortilla saisi lukea e-kirjoja, e-lehtiä ja katsella elokuvia verkossa. Tämä mahdollisuus lisäisi eniten myös satunnaisesti käyttä- vien ja käyttämättömien kirjaston käyttöä. Samassa tutkimuksessa todetaan myös, että kirjasto ei ole
riittävästi pystynyt vastaamaan digitaaliseen murrokseen ja tarjoamaan relevanttia monikanavaista asiakaskoke- musta.
(Kantar TNS: Pirkanmaan ja Keski-Suomen Kehittämiskir- jaston asiakastutkimus, keskeiset tulokset, 2018)
Asiakkaan kannalta merkitystä on sillä, että hän saa aineiston käyttöönsä itselleen sopivalla tavalla. Lehtiä voi lukea paperilta, tietokoneelta tai älylaitteen näytöltä. Kirjoja voi lukea tai kuunnella erilaisin välinein. Itselle sopiva tapa ja opastus sen käyttöön löytyy opastavan ja rohkaisevan asiakaspalvelijan avulla.
Tarjotaan aktiivisesti
52
Asiakkaat osaavat kysyä
Tampereen lähikirjastot saavat tehdä omia internet- sivujaan. Ohjeena on, että kukin kirjasto päivittää omaa verkkosivuaan itse, kotisivujen suunnittelu tapahtuu kirjastossa ja sivut saavat olla persoonallisia, mitään valmista mallia ei tarvitse noudattaa.
E-AINEISTOT JA -PALVELUT
Näkyvät kirjasto- tilassa ja kirjaston palvelu- kanavissa
  KIRJASTO: AJASSA MUKANA
    1997
 Tampereen kaupunginkirjaston aineistotietokanta avataan internetiin asiakkaille Intro-verkkokirjastona. Asiakkaat pystyvät selaamaan aineistotietokantaa internet-selaimella, varaamaan aineistoa ja perumaan varauksia sekä uusimaan lainojaan.
1997

















































































   52   53   54   55   56