Page 28 - Digia koneeseen
P. 28

  MEDIAKASVATUSTA KOULULAISILLE: TURUN KAUPUNGINKIRJASTON MEDIAMATKAT
Turussa tarjotaan alakouluikäisille suun- nattuja Mediamatka -nimisiä oppimisretkiä, joissa neljännet luokat kutsutaan omiin lähi- kirjastoihinsa opettelemaan kirjaston käyttöä ja medialukutaitoa. Monipuolisia tilaisuuksia on järjestetty jo useiden vuosien ajan.
Mitä ovat koululaisten me-
diamatkat ja miten niitä on
toteutettu?
Neljäsluokkalaisille suunnatut mediamatkatilaisuudet liittyvät Turun kaupungin elämyspolkuun. Elämyspolku on suunnitelma, jonka perusteella peruskoululaiset vie- railevat säännöllisesti eri kulttuurilaitoksissa. Kirjastolla on opetustoimen kanssa sopimus, jonka mukaan kirjastot tarjoavat mediamatkoja vuosittain kaikille kaupungin nelosluokille. Tilaisuudet toteutetaan kirjastotiloissa, ja niitä on mahdollista järjestää myös etänä, Seppo-io –peli- alustaa hyödyntäen.
Mitä mediamatkalla tehdään?
Aluksi jutellaan mediasta lasten arjessa. Millaisia median muotoja lapset käyttävät, mitä tarkoittaa turvallinen median käyttö, puhutaan klikkiotsikoista ja valeuutisista, ikärajoista sekä median herättämistä tunteista. Yhteisen osuuden jälkeen jakaudutaan 2-3 hengen ryhmiin, joista kukin saa omat tehtävänsä sekä tabletin. Tehtävissä har- joitellaan verkkokirjaston käyttöä ja kirjojen hakemista hyllystä verkkokirjaston tietojen pohjalta, mietitään pelien ja elokuvien ikärajoja, harjoitellaan kuvanlukutaitoa ja ote- taan valokuvia, pohditaan tiedon luotettavuutta tietokir- jojen pohjalta ja tehdään videomielipidekirjoitus median herättämistä tunteista. Lopuksi kokoonnutaan yhteen kes- kustelemaan tehtävistä. Mediamatkan jälkeen lähetämme
opettajalle linkin, jota kautta pääsee katsomaan media- matkalla otettuja kuvia ja videoita yhdessä luokan kanssa.
Mitä järjestäminen vaatii kirjastolta?
Näin isolla volyymilla suurehkossa kaupungissa toiminta sitoo toki henkilökuntaa aika paljon. Tilaisuuksia pide- tään pääkirjaston lisäksi useissa lähikirjastoissa. Turussa mediamatkojen järjestämisestä päävastuu on mediakas- vatukseen erikoistuneella informaatikolla. Henkilöstön sitoutumisen lisäksi työ vaatii tietysti aikatauluttamista. Opettajat ilmoittavat ryhmät kirjastoihin heille jaetussa ilmoittautumisjärjestelmässä, johon on merkitty vapaat ajat. Mediamatkan konsepti itsessään on valmis, eli suun- nittelutyö on tehty ja ryhmien vetäminen sen pohjalta on hyvin sujuvaa ja lisäksi mielestäni palkitsevaa. On todella hienoa päästä seuraamaan lasten intoa tehtävien selvit- tämisessä, heidän hoksaamista ja onnistumisen koke- muksia!
Jos lähtisin jossakin toisessa kirjastossa järjestämään vas- taavaa toimintaa, ottaisin ensin yhteyttä kouluihin ja sel- vittelisin heidän tarvettaan mediakasvatustilaisuuksiin. Tiedustelisin, toimisiko mediamatkan konsepti heidän käyttöönsä ja ehdottaisin yhteistyötä. Mikäli media- matkan järjestäminen omassa kirjastossa kiinnostaa, sen järjestämiseen voi kysyä vinkkejä Turun pääkirjaston lasten Saagasta.
Emilia Melasuo, Lasten Saaga,
Turun kaupunginkirjasto.
Lähteenä käytetty myös
Turun kaupungin verkkosivuja. Lisätietoja Mediamatkasta: saagastoori.kaupunginkirjasto@turku.fi
26
  Case1

















































































   26   27   28   29   30