Page 24 - Digia koneeseen
P. 24

 MEDIAKASVATUSTA KAIKENIKÄISILLE: VINKATAAN DIGIÄ!
Kirjastossa tuetaan digi- ja mediataitoja osana jokapäi- väistä leipäämme eli asiakaspalvelua, mutta aiheeseen voi ja kannattaa tarttua myös tapahtumien muodossa. Digi- ja monilukutaidoissa tukemisen tulisi näkyä ulospäin osana tapahtumia ja tiedotusta, kirjaston normaalia toimintaa.
Digivinkkaus on kirjavinkkaukseen vertautuvaa ryhmille suunnattua opastusta. Sen tarkoituksena on avata aiheita ja sisältöjä sekä kannustaa niiden käyttämiseen samalla tavoin kuin kirjavinkkauksen tavoitteena on sisältöjen avaaminen ja lukemiseen kannustaminen. Vinkkaus voi käsitellä laitteita ja tekniikkaa tai median tulkintaa, tuot- tamista tai käyttöä. Aihepiiri voi liittyä tiedonhakuun tai lähdekritiikkiin, osallistumiseen ja vaikuttamiseen tai viestintään ja vuorovaikutukseen.
Digivinkkaus näkyvästi markkinoituna on hyvä keino paitsi asiakkaiden tietoyhteiskuntavalmiuksien lisäämi- seen, myös kirjaston vaikuttavuuden esille tuomiseen. Se voi olla avoin tilaisuus tai suunnattu etukäteen rajatulle ryhmälle – vaikkapa jollekin ikäihmisten harrastusryh-
mälle tai lapsiaan kotona hoitaville äideille. Vinkata voi myös etänä, jolloin paikalle tulemisen haasteet vältetään. Mieti myös, voisitko hyödyntää vinkkauksen vetämisessä tai suunnittelussa apuna paikallisia kontakteja. Voisiko pankista, apteekista tai paikallisesta yrityksestä löytyä joku kertomaan palveluistaan yhteisille asiakkaillenne?
Digivinkkauksen ei tarvitse olla kurssi tai tavoitteellinen opetustilanne. Vinkkaus voi olla kepeä ja vapaamuotoinen tilaisuus. Aiheen käsittelyssä voi keskittyä esittelyyn ja rohkaista tutustumaan itse lisää. Yksittäisen osallis- tujan kannalta tavoitteena voisi olla jonkin oivalluksen tai uuden tiedon saaminen käsiteltävästä asiasta. Vink- kauksen vetäjänkään ei siis tarvitse tietää perinpohjaisesti kaikkea aiheesta. Hän ei ole opettaja eikä vastuussa “oppi- laiden” taitotasosta. Eiväthän kirjavinkkaritkaan osaa vinkkaamiensa kirjojen sisältöä sanasta sanaan ulkoa, saati pyri opettamaan niitä yleisölleen. Mieti minkä yksit- täisen asian haluaisit jäävän yleisön mieleen valitsemas- tasi aiheesta?
1983
Tampereen kaupunginkirjaston nykyinen kokoelmapäällikkö Maarit Helen näppäilemässä kaukolainati- lausta toiseen kirjastoon reikänau- hatelexiä käyttäen.
22
Emmi Nieminen
1984 Jyväskylässä aloitetaan atk-pohjainen tietopalvelu. Kirjastonkäyttäjille tarjotaan tiedonhakua kahdesta kotimaisesta tietokannasta. Asiakkaat pystyvät jättämään tiedonhakupyyntöjä lomakkeella, kirjastonhoitaja tekee tietokantahakuja kerran viikossa. Hakutulokset annetaan asiakkaille tulosteena, jossa on lueteltu sopivia teoksia ja lehtiartikkeleita.
























































































   22   23   24   25   26