Page 11 - Digia koneeseen
P. 11

   KIRJASTON TEHTÄVÄ ON:
1TARJOTA PÄÄSY AINEISTOIHIN, TIETOON JA KULTTUURISISÄLTÖIHIN
2YLLÄPITÄÄ MONIPUOLISTA JA UUDISTUVAA KOKOELMAA
3EDISTÄÄ LUKEMISTA JA KIRJALLISUUTTA
4TARJOTA TIETOPALVELUA, OHJAUSTA JA TUKEA TIEDON HANKINTAAN JA KÄYTTÖÖN SEKÄ MONIPUOLISEEN LUKUTAITOON
5TARJOTA TILOJA OPPIMISEEN, HARRASTAMISEEN, TYÖSKENTELYYN JA KANSALAISTOIMINTAAN
6EDISTÄÄ YHTEISKUNNALLISTA JA KULTTUURISTA VUOROPUHELUA (Laki yleisistä kirjastoista, 2016)
OLE OPAS, TULKKI JA KANSSAIHMETTELIJÄ
Asiakkaiden kannustaminen sekä opastaminen monilukutaidon ja digitaitojen pariin on sisään- kirjoitettu ainakin kolmeen kirjastolain kohtaan. Kirjastojen arjessa tehdäänkin paljon asiakaspal- velua verkon sisältöjen tai laitteiden käyttämisen parissa. Kuinka monta kertaa olet opastanut asi- akasta tulostamisessa, kirjaston verkkopalve- lujen käytössä tai sähköpostiin kirjautumisessa kirjaston tietokoneella? Avustaminen verkko- tiedonhaussa ja sisältöjen löytämisessä kuuluu tietopalveluun. Toimit oppaana yhteiskunnan digitaalisten ulottuvuuksien rajapinnassa sään- nöllisesti, ehkä päivittäin.
Syksyllä 2019 yleisten kirjastojen digihanke teki alueellamme kyselyn alle 5 000 asukkaan kuntien kirjastolaisille. Vastausten perusteella voidaan sanoa, että yhä digitaalisemmaksi kehittyvän toimintaympäristön koetaan pienissä kirjastoissa yleisesti vaikuttavan työtehtäviin. Muutos koe- taan sekä haasteena että voimavarana.
      9
   























































































   9   10   11   12   13