Alusasut tulivat teolliseen tuotantoon 1800-luvun loppupuolella. Materiaalina oli puuvilla tai villa. Atlas alusvaatteita tehtiin miehille ja naisille 1930-luvulta lähtien. Valkoinen oli hallitseva väri. Mainonta korosti kestävyyttä ja istuvuutta. Miehille valmistettiin myös haalarimallisia kerrastoja.
1960-luvun alussa luotiin uusi miesten ja poikien alusvaatesarja Petterit. Mallistolle annettiin vetävä nimi. Petterit oli suunnattu suomalaiselle jokamiehelle. Pettereitä mainostettiin tehokkaasti, myös televisiossa. Pakkausten suunnitteluun kiinnitettiin erityistä huomiota. Pettereitä sai valkoisen ja beigen värisinä. Pettereiden ohessa Ruotsin markkinoille tehtiin Kimmot-alusvaatesarjaa.
1960-luvulla alkoivat miesten alusvaatteet muuttua värillisiksi ja kuviollisiksi muotiasusteiksi. Aluksi värillisten Pettereiden kuvioina oli hillittyjä raitoja ja ruutuja. Tapio-mallisto suunniteltiin yhteistyössä Keskusmetsäseura Tapion, Metsähallituksen ja Suomen Maaseututyöväen Liiton kanssa. Huomiota kiinnitettiin erityisesti kestävyyteen, imukykyyn ja lämpimyyteen. Saman vuosikymmenen muoti-ilmiöitä olivat myös unisex-alusasut.
1970-luvulle tultaessa Casanova-tuotemerkki tuli markkinoille ja miestenkin alusasuja löytyi joka makuun ja tilanteeseen. Viime vuosikymmeninä urheilullisuus ja liikunnallisuus ovat olleet näkyvästi esillä miesten alusasujen markkinoinnissa. Hyvin istuvien, joustavien ja miellyttävistä materiaaleista valmistettujen asujen käyttöä ei enää koetakaan keikaroinniksi tai koreiluksi. 1980- tai 1990-luku toi mukanaan humoristiset painatukset ja tekstit.