Tampereen taidemuseo

 

 
HC Berg

 
 

Sijaintisi: Musti >Tervetuloa huijattavaksi!

Tervetuloa huijattavaksi!

Musti on nuuskinut esille uskomattoman huijauksen Tampereen taidemuseossa. Sekä Vuoden nuori taiteilija 2007 – HC Berg että Carl Bengts – Valo puhuu –näyttelyissä katsojan silmää petetään häpeämättömästi. Molemmissa näyttelyissä joutuu kysymään:
Kumpi on todellista: se, mitä on vai se, minkä näkee? Koskeahan ei saa – mutta pieni vinkki: joskus kannattaa katsoa sivulta.

Vuoden nuori taiteilija HC Berg huijaa silmää - tai saa katsojan käyttämään sen ominaisuuksia, sillä hän on kiinnostunut katsomisesta ja sen välittämästä käsittämisestä. Mutta katsojan silmää huijaa myös perinteinen taidemaalari Carl Bengts: maalauskangas on kaksiulotteinen pinta, jolle on levitetty värejä. Siinä ei ole kesä- tai talvimaisemaa, poseeraavia tyttöjä tai pöydän ääressä istuvia ihmisiä. Kuitenkin Carl Bengts ja muut perinteiset taiteilijat saavat meidät näkemään niitä. Miten he sen tekevät?

HC Berg – Vuoden nuori taiteilija 2007

Tyhjyyttä vasten olemisesta

Ainakaan HC Bergin näyttelyssä ei pääse tuhahtamaan: ”Nykytaide – sellaisia töherryksiä ja häkkyröitä minä tein 5-vuotiaana!” Teokset ovat täsmällisiä ja taidokkaita ja materiaalit vaativia. Kärsimättömän ihmisen puuhaa ei ole 189 680 imupillin koostaminen kaksi metriä korkeaksi ja kolme metriä leveäksi seinäksi teoksessa Lightcell – Wall.

Mitä materiaaleja teoksissa on käytetty? Miksi mielestäsi juuri niitä? Mitä sinulle tulee mieleen niistä – pohdi omia mielikuviasi, niiden ei tarvitse olla samoja kuin muiden.

Näyttelyn nimi on Being Against Emptiness – Tyhjyyttä vasten olemisesta. HC Berg on kiinnostunut buddhalaisuudesta ja itämaisesta filosofiasta yleisemminkin.
Buddhalaisuudessa tyhjyys on keskeinen käsite.

Tiibetinbuddhalaisten hengellinen johtaja Dalai Lama luonnehtinut sitä yleisöesitelmässään Helsingissä 28.9.1988 näin:

Mitä siis tarkoitetaan, kun ilmiöiden sanotaan olevan tyhjiä ja minättömiä?

Sillä tarkoitetaan, että ilmiöillä ei ole itsenäistä erillistä omaa sisäistä olemassaoloa, joka olisi syistä ja olosuhteista riippumaton. Päinvastoin ilmiöt nimenomaan ovat riippuvaisia syistä ja olosuhteista. Kärsimyksemme syyt, negatiiviset tekomme ja tunteemme, kaikki negatiivinen suhtautuminen asioihin, perustuu pohjimmiltaan siihen, että olemme tietämättomiä olemassaolon todellisesta luonteesta. Kun yleensä suhtaudumme asioihin tietyllä tavalla—vihaamme jotakin, haluamme jotakin, pidämme jostakin, emme pidä jostakin — tämä jokin näyttäytyy meille jonakin sinänsä, itsessään olemassaolevana. Tuo jokin vihaamamme tai rakastamamme asia, ilmiö tai henkilö näyttää meistä sinänsä vihattavalta, sinänsä haluttavalta, sinänsä hyvältä tai pahalta. Maailma näyttäytyy meille itsessään sinänsä jonkinlaisena, ja tietämättömyytemme vuoksi otamme todesta tämän maailman.

Mutta tutkiminen auttaa huomaamaan, että asiat eivät ole sitä miltä ne näyttävät vaan riippuvat syistä ja ehtotiloista. Tämä auttaa meitä oivaltamaan mielen perusluonnon, mielen tyhjyyden.

Keskeisperspektiivin mukaan sommitellulla kuvalla on yksi oikea katsomispaikka, josta kuva näkyy taiteilijan tarkoittamalla tavalla. HC Bergin teoksilla niitä on useita. Kun katsoja liikkuu tai tarkentaa katsettaan eri tavoin, näkymä muuttuu. Teos kutsuu silmän vaeltamaan.

Kun liikut Lightcell –teosten (numerot 1 ja 2) ympärillä tai edessä, mitä näet? Muistuttavatko kuviot jotakin (maisemaa, hahmoja tms.) vai ovatko ne täysin ei-esittäviä? Onko niillä rytmi tai melodia? Tuoksu tai maku?

Peilimaailmassa

Perinteisessä länsimaisessa kuvataiteessa on runsaasti taiteilijoiden omakuvia. Monessa HC Bergin teoksessa katsoja näkee oman kuvansa. Miltä se tuntuu? Mitä ajatuksia ero herättää?

HC Berg on itse viitannut huvipuistojen peilihuoneisiin, jotka vääristävät kuvaa katsojasta ja ympäristöstä. Peili-illuusion voi kokea avaamalla kylpyhuoneen peilikaapin ovet: jo kahdesta vastakkain olevasta peilistä muodostuu loputon käytävä, josta katsoja löytää kuvajaisensa yhä pienempänä ja pienempänä.

Jotkut HC Bergin teokset voivat herättää mielikuvia tieteisfantasioiden todellisuudesta, utopiasta (tulevaisuuden ihanteellinen maailma) tai dystopiasta (tulevaisuuden kauhumaailma, utopian vastakohta). Mitä teokset Inflated Minds (numero 3) ja Space Balloons (numero 6) voisivat olla utopian maailmassa? Mitä dystopian maailmassa?



Hiljaisia pyörteitä

HC Berg on työstänyt Visual Vortex -sarjaa vuodesta 2004 alkaen. Teokset ovat suuria seinälle ripustettavia akryylilevylaatikoita, joiden sisällä on laidasta laitaan ulottuva kovera peili. Uusimmissa, vuosina 2006 ja 2007 tehdyissä teoksissa, peilit on liukuvärjätty. Laatikon pinta on kirkasta tai värillistä läpinäkyvää levyä ja siihen on kaiverrettu kuvioita tai sanoja. Kun pysähtyy teoksen eteen ja tarkentaa oman katseensa eri etäisyyksille, teos muuttuu katseen mukana. Joskus pystyy lukemaan tekstin, joskus se taas häviää ja kuviot nousevat pintaan. Ne asettuvat teoksen ja katsojan väliin, vaikka ”oikeasti” teoksen pinta on tasainen. Vaikutelmaa voimistaa peilien kokoama valo, jonka ne sinkoavat kohti katsojaa. Teoksen ja katsojan välille muodostuu kuvallinen pyörre, ’Visual Vortex’ HC Berg on luonnehtinut Visual Vortex –teoksia ”köyhän miehen hologrammeiksi”. Niiden vaikutelma on kuitenkin kaikkea muuta kuin köyhä, paremminkin juhlallinen ja pysäyttävä. Teoksen edessä on kuin omassa hiljaisessa tilassaan – ehkä pyörteen keskellä, myrskyn silmässä, jossa kaikki on tyyntä? Tai kuin alttarin edessä? Kaiverretut tekstit nousevat merkitsevinä esiin ja tuntuvat välittävän tärkeää tietoa. Mitä itse valitsisit Visual Vortex –teoksen tekstiksi?

Kaikki
sanalliset
kuvaukset
todellisuudesta ovat
epätäsmällisiä
epätäydellisiä

(Teoksen numero 13 teksti suomeksi)

 

Valon silmä

Pohjakerroksessa leimahtelee valoa Eye of Light, Valon silmä. Sen jättimäinen koko ja katsojaa kohti kurottuvat lasilonkerot henkivät uhkaa – kuin Sauronin silmä Mordorin Barad-dûrin tornin huipulla.

Seinällä on varoitus teoksen mahdollisesta vaarallisuudesta joillekin katsojille.

Tampereella käytiin talvella 2006 ankara kiista Radoslaw Grytan Kivikirjastosta, jonka jälkeen korkeimmalle kohoava kivi nostettiin pystyyn. Kirjoita varoitus Hämeensillan patsaista. Mitä voi tapahtua varomattomalle katsojalle tai kulkijalle? Ehdota suojautumiskeinoja. Käytä mielikuvitusta!

Solaris

Vaikka HC Bergin teokset tuntuvat olevan – englanninkielisiä nimiään myöten – kansainvälistä nykyhetkeä, näyttely huipentuu museon pihassa saunaan. Solaris-sauna on HC Bergin ja teollisen muotoilijan Mika Ihanuksen suunnittelema läpinäkyvä pyöreämuotoinen sauna, joka oli esillä Paraisten loma-asuntomessuilla 2005.


Lisää HC Bergin teoksia löydät hänen kotisivultaan:
http://www.hcberg.com/