Tampereen taidemuseo

 

 
Carl Bengts

 
 

Sijaintisi: Musti > Carl Bengts - Valo puhuu

Carl Bengts – Valo puhuu

Solaris-saunasta on luonteva siirtyä tutustumaan taidemaalari Carl Bengtsiin (1876 – 1934), jota on luonnehdittu suomalaisen paratiisin etsijäksi. Hänet tunnetaan erityisesti valon ja kansanelämän kuvaajana.

Carl Bengts oli kotoisin ruotsinkieliseltä rannikkoseudulta Närpiöstä. Isä oli talollinen ja sittemmin kestikievarinpitäjä. Suvussa oli useassa polvessa monitaitoisia käsityöläisiä, joista kerrottiin tarinoita.

Myös Carl Bengts oli monien taitojen ja monien ideoiden mies. Suurisuuntaisimmat niistä, valtavat monumentit, arkkitehtuurisuunnitelmat ja seinämaalaukset, jäivät toteutumatta. Bengts suunnitteli myös kirjankansia ja käyttögrafiikkaa, tekstiilejä ja huonekaluja. Carl Bengtsin elämässä kohtasivat monet vastakkaisuudet: hän oli ruotsinkielinen, mutta syttyi kokonaan suomalaiselle kansallishengelle; kotoisin rannikolta, mutta ihastui sisämaan savupirtteihin; hyväntahtoinen ja antelias mutta tulenpalavan temperamenttinen. Suuri ihanne hänelle oli Akseli Gallen-Kallela, jonka opissa hän oli ollut Ruovedellä, mutta heidän yhteistyönsä ei ollut ongelmatonta.


Omakuva, 1911


Maisema

Carl Bengts ehti elämänsä aikana maalata ja asuakin useilla paikkakunnilla. Mitä seutuja näyttelystä löydät?
Vuonna 1913 Bengts perheineen osti Tammisaaresta Sommarön tilan, jota hänen oli tarkoitus viljellä yhdessä Oscar-veljensä ja tämän perheen kanssa. Veljekset eivät kuitenkaan saaneet tilaa tuottamaan ja ensimmäinen maailmansota alkoi häiritä rannikkoseutujen elämää. Sommarön kausi päättyi jo vuonna 1914, mutta sen aikana syntyi sarja upeita värimaalauksia. (numerot 3, 35, 36, 49) Millaisena ne kuvaavat paikan ja elämän siellä?


Oscar nojaa lapioon Sommarössä, 1914


Kristiinankaupungissa Bengtsin perhe asui 1918 – 1927.
Millaisena Carl Bengts kuvasi Kristiinankaupungin? Kuvaile erilaisia näkymiä ja tunnelmia.
(teokset 16, 32, 60 – 64).
Vuonna 1927 Bengts muuttivat Jyväskylään, josta hän osti korkealla näköalapaikalla sijaitsevan Kumpulan talon. Vertaa 1910-luvun teoksia, esimerkiksi Sommarön näkymiä, Kumpulan-ajan maisemiin. Mistä erot voisivat johtua?


Valo

Näyttelyn alaotsikko on Valo puhuu. Etsi erilaisia valon kuvauksia maisema-, sisätila- ja henkilöaiheista. Kiinnitä huomiota eri valon lähteisiin ja eri vuoden- ja vuorokaudenaikojen valoon.
Kuvaile jonkun teoksen valovaikutelmat sanoin. Missä on valoisinta, missä pimeintä? Mistä valo tulee? Miten valo muuttaa värejä?
Carl Bengts on itse kuvaillut takkatulen valoa ja tunnelmaa:
Valoisimpia muistojani ovat iltapuhteet takkatulen ääressä, kun oli tultu kelkkamäestä illan hämärtyessä. Tuntui ihanalta lämmitellä kohmettuneita sormiaan läksyjä lukiessa. Kun siitä oli selvitty, ruvettiin yleensä veistämään. Tehtiin joskus älläntikkuja, vaikka niistä tulikin kömpelöjä verrattuna varttuneempien veistämiin. Samoin tehtiin puuhevosia ja pikku rekiä sekä ajovarusteita niihin. Oli aikaa myös ihaillen seurata vanhempien ja isompien sisarusten työskentelyä sekä kuunnella niitä kaikenmoisia tarinoita, joita tulen loisteessa työn kuluessa kerrottiin. Tulen heikko kajo luo omalla, aivan hypnotisoivalla tenhollaan enemmän viihtyisyyttä ja työniloa kuin mikään moderni valaistus. Kun talonpoika tulee ulkotöistään kylmästä talvi-ilmasta, on enemmän ilo kuin vaiva ottaa käteensä kirves ja puukko ja käydä taas käsiksi jo alettuun työhön. Ja siinäpä ei yksikään liike tai kirveenisku välty lasten katseilta, vaan kaikki painuu mieleen.
Bengts kuvasi vanhaa talonpoikaisyhteisöä, jota hän rakasti. Modernia maailmaa ja modernia taidetta hän vierasti. Erityisesti hän oli ihastunut savupirtteihin. (numerot 132,134) Myös ihmiset monissa Bengtsin maalauksissa on kuvattu perinteisen maatalouden töissä tai tekemässä käsitöitä. Mitä työaiheita näyttelystä löydät? Mitä niissä tehdään?


Myrsky

Carl Bengts oli intomielinen itsenäisyysmies ja aktivisti. Keväällä 1904 hän organisoi Ruotsista aseiden ja kielletyn kirjallisuuden salakuljetusta Suomeen Ruotsista ja oli itse mukana joillakin matkoilla. Pääasiassa hän kuitenkin hoiti lastin saapumisen mantereelle, varastoinnin ja jakelun. Kun veneen tiedettiin olevan tulossa, Bengts lähti rannalle ikään kuin maalaamaan. Kun vene ilmaantui näkyviin ja reitti oli selvä, hän nosti valkoisen maalauskankaan telineelle. Jos kangasta ei näkynyt, maihintuloa piti viivyttää, kunnes vaara oli ohi.
Sekä hengenvaarallista salakuljetusmatkaa että Suomen tilannetta 1900-luvun alussa kuvaa Myrsky, jonka ensimmäinen versio valmistui 1904 (numero 153). Lopullisen teoksen Bengts maalasi kolmekymmentä vuotta myöhemmin, vähän ennen kuolemaansa.


Myrsky I, 1904