Ruotsalainen lentäjä Karl Westman (s.1899) ja lento-osastossa
mekaanikkona palvellut vaasalainen harjoittelija Sigurd Nylund (s.1897)
lähtivät 16.4.1918 klo 18.40 koelennolle moottorihuollon
jälkeen. Noustuaan ilmaan Naistenlahden lentoasemalta noin
tuhanteen metriin Westman pysäytti moottorin ja pani koneen
liukuun. Moottorin kuultiin käynnistyvän uudelleen, mutta
kone jatkoi syöksyään jäätä kohti.
Westmanin yrittäessä koneen oikaisua sen heikkorakenteiset,
teräslangoin tuetut siivet murtuivat rasituksesta. Kone syöksyi
jäähän ja murskautui, molemmat koneessa olleet menehtyivät.
Westman oli saanut ohjaajatodistuksen Thulinin lentokoulusta 1917
ja astunut Finlands vänner -värväystoimiston kautta
vapaaehtoisena lentojoukkojemme palvelukseen 3. huhtikuuta 1918.
Nylund oli sodan alussa liittynyt Vaasan suojeluskuntaan. Hän
astui lentojoukkojen palvelukseen 5. maaliskuuta 1918.
Lento-onnettomuudessa tuhoutunut Thulin typ D oli ruotsalaisen
kreivi Eric von Rosenin lahjoittama ja virallisesti lentojoukkojemme
ensimmäinen lentokone. Koneen lensi Suomeen 6. päivänä
maaliskuuta 1918 Ruotsin ilmavoimien luutnantti Kindberg, joka nousi
von Rosenin kanssa ilmaan Uumajasta. Kreivi von Rosenin ennen siirtolentoa
koneen siipiin maalauttamat siniset hakaristit määrättiin
18. päivänä maaliskuuta 1918 Mannerheimin päiväkäskyllä
sotilaskoneittemme kansallisuustunnukseksi. Maaliskuun kuudes on
ollut vuodesta 1922 lähtien ilmavoimiemme vuosipäivä.
|