LAHDESJÄRVEN LAHDESPOHJAN
ALUEEN ITÄOSA VUOREKSEN PUISTOKADUN ITÄPUOLELLA, ASEMAKAAVA
JA ASEMAKAAVAN MUUTOS, KARTTA NRO 8026.
Asemakaavan
ja asemakaavan muutoksen selostus, joka koskee 5. päivänä
lokakuuta 2006 päivättyä asemakaavakarttaa nro 8026. Asemakaavan
hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.
1 TIIVISTELMÄ
Kaava-alueen
sijainti ja luonne
Alue sijaitsee
4-5 km kaupungin keskustasta eteläkaakkoon Lahdesjärven rakennetun
kaupunginosan itäpuolella. Lähimmät tontit ovat Lahdesjärvellä
liike- ja teollisuustontteja ja Nirvassa liike- ja asuintontteja.
Kaavaprosessin
vaiheet
Asemakaavoitus
perustuu Vuoreksen osayleiskaavan toteuttamiseen myös Lahdespohjan
alueelta. Osayleiskaava vahvistettiin ympäristöministeriössä
28.1.2005. KHO hylkäsi valitukset 27.9.2006.
Asemakaava
ja asemakaavan muutos on tullut vireille kaavoituskatsauksella 2004.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli nähtävänä
4.3.-1.4.2004. Siitä jätettiin mielipide, jonka mukaan suunnitelma
tulisi hylätä luonnonolojen vuoksi. Yleisötilaisuudessa
11.3.2004 oli paikalla kolmisenkymmentä osallistujaa, ja keskustelussa
olivat esillä liikenne ja liito-oravahavainnot.
Asemakaavaluonnos
nro 7951 valmistui 29.8.2005. Se oli nähtävänä 1.-26.9.2005.
Yleisötilaisuudessa 7.9.2005 siihen kävi tutustumassa noin sata
henkilöä. Keskustelussa olivat asemakaavojen osalta ulkoilumaastot,
hulevedet, tonttien varaaminen, melusuojaus ja Nirvan liikenne. Kirjallisesti
jätettiin 17 lausuntoa ja 6 mielipidettä. Asiat koskivat Nirvan
liikennettä ja melusuojausta, hulevesiä, lepakoita ja liito-oravia,
ekokäytävää, vesitaloutta ja asemakaavan merkintöjä.
Luonnoksen
nro 7951 länsiosan asemakaava on tullut voimaan 1.6.2006. Itäosa
Vuoreksen puistokadun linjauksen ja Lahdesjärven perukan välillä
on nyt tehty asemakaavaksi numerolla 8026. Kaava-aluetta on laajennettu
Lahdesjärven rantaan asti luonnonsuojelullista arvoa omaavan alueen
ja hulevesiratkaisujen esittämiseksi.
Asemakaavan
keskeinen sisältö
Vuoreksen osayleiskaavan
mukaisesti alueen tontit ovat työpaikka-aluetta. Vuoreksen puistokadun
pohjoispään itäpuolella ja lähellä kehätien
eritasoliittymää on paljon tilaa vaativan erikoiskaupan kortteli.
Sen eteläpuolella on yhdistettyjen liike- ja toimitilarakennusten
korttelit. Itäreunalle on esitetty korttelit toimistorakennuksia
varten. Niiden toiminta häiritsee vähiten viereistä luonnonaluetta.
Arvokkaat luonnonalueet
itäreunalla jäävät vapaa-alueiksi. Etelä- ja
kaakkoispuolelle jää tilaa ekologiselle käytävälle
ja viheryhteydelle.
Asemakaavalla
muodostuu 2,46 ha paljon tilaa vaativan erikoiskaupan tonttia, liike-
ja toimitilatonttia 1,75 ha ja toimistotonttia 2,75 ha. Uutta työtilan
kerrosalaa syntyy noin 59355 k-m2, kunnallisteknisille tiloille 500 k-m2
ja pysäköintitiloille 22000 k-m2. Työpaikkojen teoreettinen
lisäys on vähintään 920 paikkaa.
Merkittävimmät
vaikutukset kohdistuvat alueen kallioiseen maastoon tonttien ja katujen
louhinta- ja täyttötarpeen vuoksi. Alue on Lahdesjärven
- Särkijärven valuma-aluetta, ja hulevesien mukana vesiin kulkeutuu
kiintoaineita. Siksi hulevesijärjestelmä on suunniteltu tavanomaista
tarkemmin.
Asemakaavan
toteuttaminen
Toteutusta
varten on laadittu rakentamistapaohjeet. Toteuttamista ei ole muuten ajoitettu.
2 PERUS- JA TUNNISTETIEDOT
2.1 Tunnistetiedot
Asemakaava:
Tampereen kaupungin
Lahdesjärven kaupunginosan
korttelit nro 6143-6146
sekä katu-, virkistys- ja liikennealuetta.
Asemakaavan
muutos koskee:
Tampereen kaupungin
Koivistonkylän kaupunginosan
virkistysaluetta
ja kaupunginosan rajaa,
Lahdesjärven
kaupunginosan
katualuetta,
Nirvan kaupunginosan
katualuetta.
Asemakaavan
muutoksella muodostuu:
Tampereen kaupungin
Lahdesjärven kaupunginosan
virkistys- ja liikennealuetta
ja kaupunginosan rajaa,
Nirvan kaupunginosan
katualuetta.
Kaavan laatijat:
Tampereen kaupunki, yhdyskuntapalvelut, asemakaavoitus, projektiarkkitehdit
Jarmo Lukka ja Juha Jaakola.
2.2 Kaava-alueen
sijainti
Kaava-alue
sijaitsee kaupungin keskustasta 4-5 km eteläkaakkoon. Sitä rajaavat
Lahdesjärven puolella Vuoreksen puistokatu ja Lahdesjärven
rannat sekä valtatien 9 pohjoispuolella Hylliniitynkadun jatke ja
asemakaavaton alue.
2.3 Kaavan
nimi ja tarkoitus
Asemakaava
on nimeltään Lahdesjärven Lahdespohjan alueen itäosan
asemakaava. Lahdespohja on alueesta käytetty suunnittelunimi. Kaavan
tarkoituksena on muodostaa 1.6.2006 voimaan tulleen länsiosan asemakaavaan
liittyvää työpaikka-aluetta ja virkistysalueita Vuoreksen
osayleiskaavan mukaisesti.
2.5 Luettelo
selostuksen liiteasiakirjoista
1. Vuoreksen
osayleiskaava, 11.8.2003.
2. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma 3.3.2004.
3. Lahdesjärven työpaikka- ja liiketoiminta-alueet, toiminnallinen
sisältö, 10.2.2005.
4. Aloituskokouksen muistio, 10.5.2005.
5. Asemakaavaluonnos nro 7951 29.8.2005.
6. Pirkanmaan ympäristökeskuksen ja Tampereen kaupungin asemakaavoituksen
työpalaverin muistio 22.9.2005.
7. Tampereen Särkijärven sillan lähiympäristön
merkittävimmät lepakkoalueet kesällä 2005, elokuu
2005.
8. Lahdespohjan asemakaava, meluselvitys, 21.10.2005.
9. Lahdesjärven työpaikka- ja liiketoiminta-alueet, rakentamisen
viitesuunnitelma, 6.9.2005.
10. Lahdesjärven työpaikka- ja liiketoiminta-alueet, kaupalliset
lähtökohdat, 20.10.2005.
11. Tampereen Lahdespohjan liito-oravakartoitus v. 2005, 27.10.2005.
12. Lausunto Lahdesjärven asemakaava-alueen nro 8026 liito-oravatilanteesta,
Kari Korte 5.6.2006.
13. Lausunnot ja mielipiteet.
14. Vastine 2, 13.9.2005, ja tarkistettu vastineluettelo 3, 23.10.2006.
15. Kosteikon ja laskeutusaltaiden mitoitus Lahdesjärvellä,
Mikko Kajanus 3.10.2006.
2.6 Luettelo
muista kaavaa koskevista asiakirjoista, taustaselvityksistä ja lähdemateriaalista
1. Hulevesien
ekologinen hallinta - kohdealueena Vuores, diplomi-työ Perttu Hyöty,
30.9.2003.
2. Särkijärven ja sen luoteispuolisen alueen eliöstö-
ja biotooppiselvitys, Kari Korte, kaavoitusyksikkö toukokuu 2002.
3. Tampereen arvokkaat luontokohteet (2003), Kari Korte ja Lasse Kosonen,
ympäristövalvonnan julkaisuja 4/2003.
4. Vuoreksen laatutaso-ohje 24.5.2006.
5. VT 9 Lahdesjärven eritasoliittymän tie- ja katusuunnitelma,
katujärjestelypiirustus, Tieliikelaitos 24.8.2006.
3 LÄHTÖKOHDAT
3.1 Selvitys
suunnittelualueen oloista
3.1.1 Alueen
yleiskuvaus
Lahdesjärven
asemakaavoitettu kaupunginosa on yritystoiminnan aluetta lähinnä
teollisuus- ja palvelutoimintoja varten. Sen itäpuolella on tällä
hetkellä metsämaata ja metsittyviä peltoja Lahdesjärven
rantaan asti. Pohjoisosassa on valtatie 9 ja sen eritasoliittymä.
3.1.2 Luonnonympäristö
Alueen maasto
on hyvin vaihtelevaa. Lahdesjärven tasosta +114 maasto kohoaa korkeimmillaan
+138:aan Vuoreksen puistokadun linjan vieressä. Pohjoiskulmassa alin
taso on + 107. Alueen länsi- ja pohjoisosassa on kalliota, jonka
päällä voi olla vähäinen pintamaakerros. Lähempänä
Lahdesjärveä on moreenia, hiesua ja turvetta.
Alueen pääosa
on Lahdesjärven ja Särkijärven valuma-aluetta. Pohjoisin
osa valtatien tasolle asti on Vihiojan valuma-alueella.
Metsän
pääpuulajeina on mänty ja kuusi. Kosteammilla paikoilla
kasvaa myös koivua, haapaa ja leppää.
Västinginmäentien
itäpuolella on luonnonolosuhteiltaan arvokas Lahdesjärven pohjukan
aluekokonaisuus, jossa on lehtomaista metsää ja rehevät
rantavyöhykkeet. Alueen arvo liittyy liito-oravan elinpiiriin. Julkaisun
"Tampereen arvokkaat luontokohteet 2003" mukaan kaava-alueella
ei ole arvokasta kasvillisuutta, lintualuetta tai hyön-teisaluetta.
Västinginmäentien
ja Lahdesjärven välisessä rantametsikössä on
havaittu liito-oravan pesintä; pesää ei ole käytetty
tuoreiden selvitysten mukaan enää kolmena viime vuonna. Liito-oravalle
soveliasta aluetta on myös sen jatkeena tien varressa. Kaava-alueen
lounaispuoleisten peltojen lähellä elää viiksisiippayhdyskuntia.
3.1.3 Rakennettu
ympäristö
Alueen keskellä
on 110 kV:n sähkölinja, jonka vaara-alue on 30 m. Pohjoisosalla
on useita vastaavia sähkölinjoja vierekkäin. Varsinaisia
rakennuksia ei ole.
Kaava-alueella
ei ole palveluja. Lähimmät valmiit palvelut ovat ABC-huoltoasemalla
Automiehenkadun pohjoispuolella. Vuoreksen puistokadun länsipuolelle
on asemakaavoitettu paljon tilaa vaativan erikoiskaupan alue, jota ei
ole vielä toteutettu.
Asemakaavan
mukainen Hylliniitynkadun jatke, nykyiseltä nimeltään Automiehenkatu,
on tehty valtatien pohjoispuolelle Nirvaan. Pohjois-osalla on valtatie
9 ja osa sen eritasoliittymästä. Särkijärven rantaan
johtaa keskiosan läpi yksityistienä Västinginmäentie.
3.1.4 Maanomistus
Tampereen kaupunki
omistaa kaava-alueesta pääosan. Osa valtatien 9 tiealueesta
on Suomen valtion / Tiehallinnon omistuksessa.
3.2 Suunnittelutilanne
-seutukaava
6.6.1997: pääosin taajamatoimintojen reservialuetta Ar, Lahdesjärven
rantavyöhyke lähivirkistysaluetta VL, sähkölinja,
pohjoisosassa valtatie,
-maakuntakaava, maakuntavaltuusto 9.3.2005 (vahvistaminen kesken): työpaikka-aluetta
TP ja taajamatoimintojen aluetta A,
-Vuoreksen osayleiskaava 28.1.2005: työpaikka-aluetta TP-3, yleisen
tien aluetta, maiseman- ja luonnonhoitoalueeksi sekä kaupunkipuistoksi
varattua lähivirkistysaluetta,
-asemakaava nro 6719: virkistys- ja katualuetta, nro 7951 katu- ja liikennealuetta,
-alueella ei ole rekisteröityjä tontteja,
-pohjakartta kaupunkimittaus 2006.
4 ASEMAKAAVAN SUUNNITTELUN VAIHEET
4.1 Asemakaavan
suunnittelun tarve
Asemakaavoitus
perustuu Vuoreksen osayleiskaavan toteuttamiseen myös Lahdespohjan
itäosan alueella.
4.2 Suunnittelun
käynnistäminen ja sitä koskevat päätökset
Kaupunginhallituksen
suunnittelujaosto on hyväksynyt 9.2.2004 asemakaavoitusohjelman 2004-2006,
jossa on kohteena 55 Lahdespohja vuodelle 2005. Siitä on länsiosa
tehty. Vuosien 2006-2008 ohjelma hyväksyttiin 22.12.2005, ja sen
mukaan Lahdespohjan itäosa, kerrosalatavoite 40000 k-m2, valmistuu
2006.
Vuoreksen 11.8.2003
päivätty osayleiskaava vahvistettiin ympäristöministeriössä
28.1.2005. KHO hylkäsi 27.9.2006 päätöksestä
tehdyt valitukset. Yleiskaava on lainvoimainen.
4.3 Osallistuminen
ja yhteistyö
4.3.1 Osalliset
Osallisia ovat:
Kaava-alueen ja siihen rajoittuvan alueen maanomistajat ja vuokraoikeuksien
haltijat,
kaavan vaikutusalueen asukkaat,
Fingrid Oy, Tiehallinnon Hämeen tiepiiri,
Särkijärven yhdistys ry, Koivistonkylän omakotiyhdistys
ry, Messukylän osakaskunta,
Pirkanmaan työvoima- ja elinkeinokeskus,
Pirkanmaan ympäristökeskus,
kaupungin toimialat: yhdyskuntapalvelut, aluepelastuslaitos, elinkeinotoimi,
liikuntatoimi, Tampereen Sähkölaitos kaukolämpö, Tampereen
Sähköverkko, Tampereen Vesi,
muut ilmoituksensa mukaan (Eija Karikoski Nirvanahde 6, Pertti Rantanen
Hylliniitynkatu 6, Palokallion Omakotiyhdistys ry).
4.3.2 Vireilletulo
Asemakaava
ja asemakaavan muutos on tullut vireille kaavoituskatsauksella 2004,
joka on jaettu kaupungin talouksiin 3.3.2004.
4.3.3 Osallistuminen
ja vuorovaikutusmenettelyt
Vuoreksen osayleiskaavaan
liittyvän alueen rajaus sekä osallistumis- ja arviointisuunnitelma
on ollut nähtävänä 4.3.-1.4.2004. Siitä on keskusteltu
yleisötilaisuudessa 11.3.2004, jossa oli paikalla kolmisenkymmentä
osallistujaa. Lahdespohjan alueelta käsiteltiin mm. eritasoliittymän
uudelleenjärjestelyjä, liikenteen määrää
suurmyymälöiden tulon vuoksi ja tuoreita liito-oravahavaintoja.
Juhani Korkeila jätti mielipiteen, jonka mukaan suunnitelma tulee
hylätä pesivien liito-oravien, Lahdesjärven pohjoispäässä
pesivän kuikkaparin ja selvittämättömien vesieliöstöjen
perusteella. Eija Karikoski ja Pertti Rantanen halusivat olla osallisina
asiassa.
Asemakaavaluonnokset
nro 7951 ja 8071 ja niihin liittyvät katusuunnitelmat olivat nähtävinä
1.-26.9.2005. Niistä jätettiin 17 kirjallista lausuntoa ja 6
kirjallista mielipidettä, jotka käsittelivät Nirvan liikennettä
ja melusuojausta, hulevesiä, lepakoita ja liito-oravia, ekokäytävää,
vesitaloutta ja asemakaavan merkintöjä. Avointen ovien yleisötilaisuudessa
7.9.2005 kävi noin sata henkilöä. Keskusteluissa olivat
asemakaavojen osalta mm. ulkoilumaastot, katujärjestelyt, hulevedet,
tonttien varaaminen, melusuojaus ja Nirvan liikenne.
Lausunnoista
ja mielipiteistä on koottu vastineluettelot. Vastine 2 on tehty osallistumis-
ja arviointisuunnitelmavaiheen lausuntoon, vastineluettelo 3 luonnosvaiheen
lausuntoihin ja mielipiteisiin. Niissä on selostettu, millä
tavalla esille tuodut asiat on voitu huomioida lopullisissa asemakaavoissa.
Täydelliset lausunnot ja mielipiteet ovat asemakaavan liiteasiakirjoissa.
4.3.4 Viranomaisyhteistyö
Pirkanmaan
liitto, Pirkanmaan ympäristökeskus, Tiehallinnon Hämeen
tiepiiri ja Tampereen kaupunki pitivät 18.4.2005 Lahdespohjan suunnittelun
aloituskokouksen. Siinä käytiin läpi osallistumis- ja arviointisuunnitelmat,
tehdyt selvitykset ja inventoinnit sekä suunnitteluvaihe. Asemakaava-
ja katusuunnitelmaluonnoksista ja selvityksistä on keskusteltu 20.9.2005
Tiehallinnon Hämeen tiepiirin edustajan kanssa ja 22.9.2005 Pirkanmaan
liiton ja Pirkanmaan ympäristökeskuksen edustajien kanssa.
Esillä olivat tiealueen asemakaava, liikennejärjestelyt, kaupan
vaikutusten arviointi, poikittaiset virkistysaluetarpeet, melukysymykset
sekä liito-orava- ja lepakkoselvitykset. Asiat on kirjattu aloituskokouksen
ja työpalaverin muistioihin.
31.1.2006 on
keskusteltu Suomen ympäristökeskuksen ja Pirkanmaan ympäristökeskuksen
edustajien kanssa hulevesien käsittelyperiaatteista. Tiehallinnon
Hämeen tiepiirin edustajan kanssa on keskusteltu liikenne- ja virkistysalueiden
merkinnöistä vielä 5.10.2006.
4.4 Asemakaavan
tavoitteet
4.4.1 Lähtökohta-aineiston
antamat tavoitteet
Kunnan asettamat
tavoitteet
Viimeisin asemakaavoitusohjelma
2006-2008 esittää Lahdespohjan itäosan kerrosalatavoitteeksi
40000 k-m2 työtilaa. Länsiosa on jo asemakaavoitettu aikaisemmin.
Suunnittelutilanteesta
johdetut tavoitteet
Seutukaavaa
seuraava maakuntakaava määrittelee Lahdespohjan osittain työpaikka-alueeksi
ja osittain asuntoalueeksi.
Vuoreksen osayleiskaavassa
kaava-alueen länsiosa on työpaikka-aluetta, joka varataan pääasiassa
liike-, toimisto- ja työpaikkatiloille sekä niihin liittyville
varastotiloille. Alueelle ei saa sijoittaa vähittäiskaupan
suuryksikköä eikä vaikutuksiltaan vastaavaa useista myymälöistä
koostuvaa kauppakeskusta tai vastaavaa yksikköä.
Kaava-alueen
itäosa on maiseman- ja luonnonhoitoalueeksi varattua lähivirkistysaluetta,
jolla alkuperäinen luonnonympäristö säilytetään.
Alavimmalla osalla on luonnonsuojelullista arvoa, eikä sen ominaispiirteitä
ja luonnonsuojelullista arvoa saa vaarantaa. Eteläisin osa on kaupunkipuistoksi
varattua lähivirkistysaluetta. Niiden kautta kulkee ulkoilureitti.
Alueen oloista
ja ominaisuuksista johdetut tavoitteet
Vuoreksen osayleiskaavaa
laadittaessa tulivat jo esille arvokkaat luontokohteet ja liito-oravan
pesintäpaikka Västinginmäentien itäpuolisessa rantametsikössä
ja tien varressa Messukylän kylän tilojen Rnro 8:94 ja 8:101
kohdalla. Ne tulee ottaa asemakaavoissa huomioon. Martti Lagerström
on käynyt kaavoitettavan alueen läpi kesällä 2005
eikä ole havainnut silloin jälkiä liito-oravan pesimisestä
tai liikkumisesta. Kari Korte on varmistanut saman asian maaliskuussa
2006.
Fingrid Oy:n
110kV:n sähkölinja on siirretty nykyiselle paikalle 1990-luvulla.
Linjan vaara-alue on 30 m. Pylväät ovat puisia haarapylväitä,
jotka on harustettu. Vaara-alueen käyttäminen myös muihin
tarkoituksiin on mahdollista tietyissä rajoissa.
Vuoreksen osayleiskaavassa
ilmenivät jo tarpeet alueelta syntyvien hulevesien ekologiselle käsittelylle
mm. kosteikkojen ja hulevesialtaiden avulla ennen niiden johtamista vesistöihin.
4.4.2 Prosessin
aikana syntyneet tavoitteet, tavoitteiden tarkentuminen
Tuomas Santasalo
Ky on selvittänyt kaava-alueen käyttämistä työpaikka-
ja liiketoiminta-alueena. Tavoitesuunnitelmassa Automiehenkatuun ja valtatien
ramppiin rajautuvat korttelit sopivat paljon tilaa vaativan kaupan isoille
myymälöille. Vuoreksen puistokadun varressa edellisten eteläpuolella
on aluetta paljon tilaa vaativan kaupan pienemmille myymälöille
sekä huolto- ja varastotoiminnalle. Edellä mainittujen itä-
ja länsipuoliset korttelit sopivat parhaiten työpaikka-alueiksi.
Tieliikelaitos
on selvittänyt Lahdesjärven eritasoliittymän ja Vuoreksen
puistokadun liittymän aluevarauksia. Eritasoliittymän kaakkoiselle
rampille tulee varata hieman nykyistä enemmän aluetta.
WSP LT-Konsultit
Oy on tehnyt viitesuunnitelman alueen kortteleiden rakentamisesta ja
laatutasovaatimuksista. Ympäristön kannalta tärkeimmät
reunavyöhykkeet ovat Vuoreksen puistokadun varressa, pohjoissivulla
valtatien suuntaan ja keskeisen liittymäkadun varressa.
Alueen hulevesien
hallinnasta on tehty diplomityö. Lahdesjärven suuntaan on toteutettavissa
kaava-alueen kohdalta kaksi ojanne- ja allasketjua. Ne on mitoitettu selvityksessä
"Kosteikon ja laskeutusaltaiden mitoitus Lahdesjärvellä".
Yrjö Siivosen
kesällä 2005 tekemän selvityksen mukaan viiksisiipan reviiri
ja lisääntymiskolonia on kaava-alueen eteläpuolisen ekokäytävän
kohdalla ja sen pohjoispuolisen pellon vieressä.
4.5 Asemakaavaratkaisun
vaihtoehdot ja niiden vaikutukset
4.5.1 Vaihtoehtojen
kuvaus
Vertailuvaihtoehtoina
käsitellään osayleiskaavan mukaista maankäyttöratkaisua
ja asemakaavaluonnosta nro 7951.
Osayleiskaavassa
Vuoreksen puistokadun varressa on työpaikkakortteleita. Sähkölinja
menee alueen halki. Lahdesjärven puoleisella itäosalla on sekä
maiseman- ja luonnonhoitoalueeksi että kaupunkipuistoksi varattua
lähivirkistysaluetta. Koko alue kuuluu lentomelualueeseen, jonka
arvioitu melutaso on yli 55 dB(A) vuonna 2010, ellei meluntorjuntatoimenpiteitä
suoriteta.
Asemakaavaluonnos
nro 7951 osoittaa Vuoreksen puistokadun varren pohjoiset korttelit paljon
tilaa vaativan erikoiskaupan käyttöön. Niillä ei saa
olla päivittäistavarakaupan tilaa. Puistokadun eteläiset
tontit ovat monikäyttöisiä toimitilatontteja. Niillä
voi olla myös liiketilaa, joka ei saa olla päivittäistavarakaupan
tilaa, lukuun ottamatta eteläpään aukion varrella olevaa
tonttia. Itäisen tonttikadun varrella on toimistorakennusten kortteli.
Sähkölinjan alueelle on sijoitettu pysäköintitontteja
ja tonttien hulevesirakenteita. Lentomelu on huomioitu asemakaavan käyttötarkoituksilla;
työpaikka-alue sietää melua enemmän.
4.5.2 Vaihtoehtojen
vaikutusten vertailu
Vertailussa
voidaan ottaa esille niitä asioita, jotka ovat kummassakin vaihtoehdossa
saman tasoisina. Kun osayleiskaava ei sisällä mm. kaupunkikuvaa
ohjaavia määrittelyjä, kaupunkikuvan osuus jää
hyvin vähälle.
Vaikutukset
rakennettuun ympäristöön
Kortteleiden
käyttötarkoitusten kannalta asemakaavaluonnos tarkentaa maankäytön
rajauksia, mutta muuten vaihtoehdot ovat samanlaisia. Virkistysalueet
ovat asemakaavaluonnoksessa laajemmat.
Liikenteellisesti
asemakaavaluonnos on pidemmälle kehitetty. Ulkoilureitti on linjattu
osayleiskaavaan vanhoille tienpohjille. Muilta osin liikenteelliset ratkaisut
ovat samaa luokkaa.
Vaikutukset
luontoon ja luonnonympäristöön
Työpaikka-alueen
eteläpuolelle jäävä viherkäytävä on
merkittävä yhteys Särkijärven pohjoisrannan ja Lahdesjärven
kiertävän ekologisen käytävän osana. Asemakaavaluonnokseen
käytävän leveyttä on lisätty huomattavasti,
jotta se toimii mm. viiksisiippojen lisääntymiskolonian suoja-alueena
ja ruokailureviirinä sekä eläinten kulkureittinä.
Luonnonsuojelullista
arvoa omaava alue ja liito-oravametsikkö on huomioitu asemakaavaluonnoksessa
tarkemmin. Korttelirajaa on siirretty kauemmaksi Västinginmäentiestä
liito-oravan vanhan pesintäpaikan kohdalla.
Lahdesjärven
valuma-alueella tapahtuva maaperän muokkaaminen ja vettä läpäisemättömien
pintojen (mm. katot, asfaltoidut kadut ja pihat, pysäköintialueet)
lisääntyminen aiheuttaa hulevesien laadun heikkenemistä
ja sateiden jälkeisten virtausmäärien kasvamista. Haittoja
voidaan vähentää tonttikohtaisilla hulevesimääräyksillä
(viivytys) ja koko valuma-aluetta palvelevilla hulevesien käsittelyratkaisuilla
(mm. laskeutus- / tasausaltaat ja kosteikot).
Puhdistamiseen
tähtäävät rakenteet, erityisesti altaat ja kosteikot,
mitoitetaan usein toistuvien keskisuurten sateiden eikä kunnallisteknisen
verkoston mitoituksessa yleensä käytettävien kerran kahdessa
tai viidessä vuodessa toistuvien rankkasateiden mukaan. Rankkasateita
käytetään mitoituksen perusteena silloin, kun päätavoitteena
on valumien tasaaminen ja määrällinen hallinta kuten tulvasuojelussa
sekä ylivuotojärjestelyjen mitoittamisessa. Mitoitusperusteena
käytetään siis kerran vuodessa toistuvaa vuorokausisadetta.
Lisäksi kaavamääräyksissä vaaditaan vettä
läpäisemättömiltä pinnoilta tulevien vesien
viivyttämistä, joten myös lyhytaikaisten mutta rankempien
sateiden aiheuttamat virtaamat lähestyvät valittua mitoitusvirtaamaa.
Altaiden ja kosteikkojen ylivuodot mitoitetaan rankkasateen aiheuttaman
virtaaman perusteella.
Osayleiskaavassa
on esitetty ratkaisuista osa, asemakaavaluonnoksen yhteydessä tarkemmin.
Vaikutukset
talouteen
Molemmat vaihtoehdot
ovat periaatteessa saman arvoiset talouden kannalta arvioituina. Asemakaavaluonnoksessa
on enemmän katumittaa, mutta osayleiskaavan esitystapa jättää
tonttikadut huomioimatta.
Vaikutukset
terveellisyyteen ja turvallisuuteen
Liikenneturvallisuuden
ja liikennemelun kannalta vaihtoehdot ovat saman arvoiset.
Vaikutukset
eri väestöryhmien toimintamahdollisuuksiin lähiympäristössä
Asemakaavaluonnoksessa
on vähän enemmän virkistysalueita kuin osayleiskaavassa,
joka antaa paremmat lähtökohdat ulkoiluun. Muissa toiminnoissa
ei ole selviä eroja. Yhteydet Särkijärven rantatiloille
on järjestettävissä vaihtoehdoissa samalla tavalla.
Vaikutukset
sosiaalisiin oloihin ja kulttuuriin
Vaihtoehdot
ovat saman arvoiset.
4.5.4 Asemakaavaratkaisun
valinta ja perusteet
Asemakaavaluonnos
on osayleiskaavan tarkennettu maankäyttömalli, minkä vuoksi
sen työstämistä on jatkettu. Luonnoksen länsiosa tehtiin
ensin valmiiksi ja nyt on vuorossa itäosan asemakaavoitus.
Suunnitelmaa
on tarkistettu lausuntojen, mielipiteiden ja käytyjen jatkokeskustelujen
perusteella. Suurimmat muutokset asemakaavaluonnoksen verrattuna ovat:
- Hylliniitynkadun jatke on alueessa mukana nimenmuutoksen vuoksi ja viereinen
virkistysalue kaupunginosamuutoksen vuoksi,
- valtatien liikennealuetta on laajennettu itään ja rampin kohdalla
etelään,
- kortteleihin on lisätty kunnallisteknisen tilan rakennusoikeudet
ja ohjeellinen tonttijako,
- Oikojanpolku on muutettu ajokaduksi siihen rajoittuvien tonttien liikennöinnin
parantamiseksi,
- itäosan virkistysalue on laajennettu Lahdesjärven pohjukkaan
asti hulevesiratkaisun esittämiseksi ja pohjoiseen valtatien varteen,
- virkistysalueelle on merkitty liito-oravan elinpiirin huomioimismääräys,
hulevesien käsittelyalueet ja ulkoilureittien paikat.
Kaava-alueen
laajentaminen Lahdesjärven pohjukkaan ja valtatien alueeseen asti
perustuu luonnosvaiheessa esitettyihin kommentteihin luonnonsuojelullista
arvoa omaavan alueen ja hulevesiratkaisujen esittämisestä ja
ulkoilureitin linjaamisesta edellisten kautta. Osallistumis- ja arviointisuunnitelman
rajaus sisälsi myös Lahdesjärven ranta-alueen. Osayleiskaavassa
ranta-alue on lähivirkistysaluetta.
5 ASEMAKAAVAN KUVAUS
5.1 Kaavan
rakenne
5.1.1 Mitoitus
Asemakaavalla
nro 8026 muodostuu yhteensä 2,46 ha paljon tilaa vaativan erikoiskaupan
korttelialuetta, jonka rakennusoikeus on 13100 k-m2. Liike-, toimisto-,
tuotanto- ja tutkimustoiminnan tilan korttelialuetta, jolla liiketilan
ja tuotantotilan osuutta on rajoitettu, muodostuu 1,75 ha rakennusoikeudeltaan
n. 10715 k-m2. Toimisto-rakennusten korttelialuetta on 2,75 ha, jolla
on rakennusoikeutta n. 36040 k-m2. Lisäksi muodostuu kolme pysäköintitonttia,
joiden kerrosala on 22000 k-m2. Työpaikkojen teoreettisena määränä
koko kerrosala on yhteensä vähintään 920 paikkaa.
Koko asemakaavan
nro 8026 koko on 26,92 ha. Kerrosala on ilman pysäköintitontteja
(kunnallistekniset tilat mukana) noin 59855 k-m2. Asemakaavaluonnokseen
verrattuna kaava-alue käsittää 5,4 ha enemmän lähivirkistysaluetta
Lahdesjärven rannan tuntumassa ja valtatien eteläpuolella.
5.1.2 Palvelut
Alueella olevia
ja tulevia työpaikkoja varten on kaupallisille palveluille tiloja
useassa korttelissa eri puolilla kaava-aluetta. Pienen päivittäistavarakaupan
tila on varattu alueen länsipuolelta.
5.2 Ympäristön
laatua koskevien tavoitteiden toteutuminen
Luonnonympäristön
laatu on hyvin keskeisesti esillä kirkasvetisten järvien lähistöllä.
Lahdesjärven ja Särkijärven valuma-alueilla hulevedet
johdetaan järviin mutkittelevien suoto-ojien, ojanteiden, laskeutusaltaiden
ja kosteikkojen kautta. Pysäköintialueille tehtävät
öljynerotuskaivot estävät omalta osaltaan haitallisia
aineita joutumasta luontoon ja vesistöihin.
Arvokkaille
luontokohteille on jätetty tilaa väljemmin kuin aikaisemmissa
suunnitelmissa. Korttelin 6144 kaakkoiskulma ulottuu kuitenkin v. 2002
tehdyn selvityksen mukaan luonnonolosuhteiltaan arvokkaalle Lahdesjärven
pohjukan alueelle. Kyseinen kohta on alueen reunavyöhykettä,
lehtomaista kangasta, jonka arvo on puskurivyöhykkeenä Västinginmäentien
itäpuolisille osille. Selvityksen tekijän mukaan arvokkaan
alueen rajaa on vaikea täsmällisesti määrittää
ko. kohdassa. Paikka ei ole kuitenkaan mukana osayleiskaavan s-1 -alueessa.
Kaupunkikuvan
kannalta suuret liikerakennukset, niiden pysäköimisalueet ja
kallioon louhitut tai täyttöpenkereelle rakennetut kadut ovat
ongelmallisia. Lahdespohjan alueelle laaditut laatu- ja rakentamisohjeet
osoittavat ne julkisivut ja tontinosat, joiden laatuun tulee kiinnittää
erityistä huomiota. Samat asiat on sovitettu rakentamistapaohjeisiin.
Vuoreksen puistokadun
ja koko Vuoreksen kaupunginosan yhdeksi tunnusmerkiksi on valittu yhteistyö
taiteilijoiden kanssa. Puistokadun yleisilmeeseen se voi vaikuttaa usealla
tavalla. Asemakaavassa on varauduttu siihen, että kadun pohjoispään
molemmille puolille voidaan toteuttaa porttiaiheeksi tulevat työt,
jotka liittyvät luontevimmin maataiteeseen. Pohjoisimpien kortteleiden
väliin kadun ylle voidaan toteuttaa vaihtoehtoisesti valotaidetta
edustava työ. 110 kV:n sähkölinjan yksi pylväs joudutaan
siirtämään 10-20 m länteen päin, jolloin uusi
ristikkopylväs voidaan ratkaista taideprojektin omaisesti. Neljäs
vaihtoehto on sähkölinjan eteläpuolelle jäävien
istutettavien tontinosien alue, jossa maastoa voidaan muokata maataiteen
keinoin, tai paikalle sijoitetaan perinteisemmät veistostaiteen työt.
Kaikki em. paikat ovat näkyviä, näyttäviä ja
kaupunkikuvassa merkittäviä.
Melukysymykset
vaikuttavat elämisen laatuun sekä kaava-alueella että sen
lähiympäristössä. Valtatien 9 liikennemelu haittaa
nyt Nirvan lähitienoon asukkaita, mutta jo aikaisemmin esitetyt melusuojarakenteet
vähentävät melutasoa tonteilla. Pirkkalan lentokentän
lentomelu on ohjannut maankäytön valintoja jo yleiskaavavaiheessa.
Liike- ja toimitilojen melunsieto on suurempi kuin asumisen.
5.3 Aluevaraukset
5.3.1 Korttelialueet
Vuoreksen puistokadun
pohjoispäähän muodostettava tontti 6143-1 varataan liikerakennusten
korttelialueeksi, jolle saa rakentaa tiloja paljon tilaa vaativaa erikoiskauppaa
varten ja pienehkön osuuden muuta erikoiskauppaa ja palvelutiloja.
Tontti 6143-1
on kooltaan 24582 m2, ja kokonaisrakennusoikeus on 13100 k-m2, joka vastaa
tonttitehokkuutta e=0,53. Tontilla on paljon voimakkaita rinteitä,
ja sähkölinjan vaara-alue rajaa sen yhdeltä suunnalta.
Tontille voi rakentaa kolmikerroksisia rakennuksia. Osa sen pysäköinnistä
voidaan sijoittaa viereiselle pysäköintitontille 3, jolle tarvittaessa
on rakennettavissa myös pysäköintilaitos. Pohjoisreuna
ja sähkölinjan eteläpuoli osoitetaan istutettaviksi tontinosiksi.
Pohjoisreunalle on annettu maanpinnan korkeustasot, jotka ovat yhteneväiset
viereisen valtatien rampin luiskakorkeuksien kanssa. Sähkölinjan
alle voidaan toteuttaa altaita hulevesien hallintaa varten.
Korttelit 6145
ja 6146 edellisten eteläpuolella osoitetaan liike-, toimisto-, tuotanto-
ja tutkimustilojen korttelialueiksi KTTY. Liiketilan määrä
on määritelty niin, että paljon tilaa vaativan erikoiskaupan
tiloiksi voi rakentaa koko rakennusoikeuden, mutta muun erikoiskaupan
ja palvelutilojen osuus saa olla 10 prosenttia rakennusoikeudesta. Päivittäistavaraliiketilaa
ei voi rakentaa lainkaan. Varsinaisia tuotantotiloja ei voi myöskään
rakentaa, koska niiden toiminnasta voi aiheutua ennakoimattomia vaikutuksia
Lahdesjärveen johdettavien hulevesien laatuun. Kortteleiden koot
ovat 12129 m2 ja 5395 m2 ja kokonaisrakennusoikeudet vastaavasti 7377
k-m2 ja 3337 k-m2 tehokkuusluvun e=0,60 pohjalta. Kerrosluku on kolme;
puistokadun varteen tulee kaupunkikuvallisista syistä rakentaa vähintään
8 m korkeat rakennukset.
Kortteli 6144
ja tontti 6143-2 ovat toimistorakennusten korttelialuetta KT. Edellisen
koko on 13962 m2 ja jälkimmäisen 13544 m2. Rakennusoikeutta
on vastaavasti 21043 k-m2 (pysäköintitiloista valtaosa on länsipuolen
laitoksessa) ja 14998 k-m2. Suurehkot tonttitehokkuudet e=1,50 ja e=1,10
perustuvat pysäköintiin laitoksissa ja kaupunkikuvalliseen
asemaan. Kerroksia voi rakentaa neljä. Myös tontin 6143-2 pohjoisreunalle
on annettu maanpinnan korkeustasot valtatien rampin luiskakorkeuksiin
sovittamista varten.
Kaikkiin uusiin
kortteleihin on merkitty kunnallisteknisen tilan rakennusoikeutta 100
k-m2 lähinnä sähkömuuntamoita varten.
Tontit 6143-3
ja 4 osoitetaan autopaikkojen korttelialueeksi, jolla saa olla 5% liiketilaa.
Tonttien koot ovat 3428 m2 ja 3767 m2. Rakennusoikeudet ovat 8000 ja
14000 k-m2, joten liiketilan osuudet ovat 400 ja 700 k-m2. Kerrosluku
on neljä. Pysäköintilaitokset palvelevat viereistä
liiketonttia 6143-1 ja toimistokorttelia 6144, mutta niille voidaan sijoittaa
myös eteläpuoleisen korttelin 6145 paikkoja. Tonteille sopii
arviolta 270 ja 470 autopaikkaa. Tonttien välistä on ajoyhteys
liiketontin 6143-1 yläosalle, ja sen kautta voidaan kulkea myös
pysäköintilaitoksiin. Tonttiin 6143-3 liittyy istutettava osuus
kaupunkikuvallisesti merkittävällä kohdalla puistokadun
varressa.
Sähkölinjan
vaara-aluetta on mahdollista käyttää viereisen tontin 6143-2
paikoitustarpeisiin. Pysäköintitontti 5 on mitoitettu niin,
että pysäköintipaikat ovat toimistotontin vieressä
ja ajoväylät sähkölinjan puolella. Mikäli ajoväylät
ulottuvat 6 m lähemmäksi sähkölinjan keskilinjaa
(johtimien alle), Fingrid Oyj:n kanssa tulee tehdä sopimus toiminnan
vastuukysymyksistä ja linjan huollon vaatimasta kulkutilasta. Pylväiden
jalkojen ja harusankkureiden ympärille tulee joka tapauksessa jättää
säteeltään 3 m:n aidattu suoja-alue. Tontin koko on 2216
m2, ja sille sopii noin 70 autopaikkaa.
5.3.2 Muut
alueet
Katualueet
Tonttikadut
on mitoitettu puistokadun liikenteenvälityskyvyn ja raskaan liikenteen
mukaisesti. Suuri osa on maastoon pengerrettyjä. Eskoperkiönkatu
on eteläpäässä jatkettu samaan risteykseen Oikojankadun
kanssa, jolloin katu palvelee kortteleiden 6145 ja 6146 tontteja merkittävästi
paremmin kuin luonnosvaiheessa.
Nirvan puolella
jäljelle jäänyt osuus Automiehenkatua muutetaan nimeltään
Hylliniitynkaduksi.
Liikennealueet
Valtatien liikennealuetta
jatketaan asemakaavan nro 7951 rajasta itään päin noin
300 m. Edellisessä asemakaavavaiheessa esillä ollutta meluvallia
pohjoispuolen ramppien väliin ei hyväksytty Tiehallinnossa,
joten melusuojaus korvataan uloimman rampin viereen tehtävällä
melusuojalla. Se esitetään tarkemmin tekeillä olevassa
tiesuunnitelmassa ja tässä asemakaavassa vain kaakkoisosaltaan.
Liikennealueen
etelärajaa laajennetaan, jotta ramppien tuleville muutoksille on
riittävä lisäalue.
Virkistysalueet
Kaava-alueen
itäosalle muodostetaan virkistysaluetta, joka käsittää
arvokkaan luonnonalueen ja jatkuu pohjoiseen sähkölinjojen ja
valtatien väliin. Virkistysalueelle tulevat myös hulevesiä
viivyttävät ja puhdistavat altaat ja ojastot. Osa altaista voi
käyttää hyväksi paikalla jo olevia entisiä mudanottokuoppia.
Ulkoilureitti muodostuu luontevasti nykyisten mökkiteiden ja sähkölinjojen
aukkojen jatkumosta.
5.4 Kaavan
vaikutukset
5.4.1 Vaikutukset
rakennettuun ympäristöön
Yhdyskuntarakenne
noudattaa osayleiskaavan linjausta. Lahdesjärven yritystoiminnan
alue laajenee välittömästi itään päin. Vuoreksen
puistokadun varsi rakentuu liiketoimintaa ja toimitilarakentamista painottaen.
Raja Lahdesjärven pohjukan arvokkaaseen luonnonympäristöön
on selkeä ja rakennetulta ympäristöltään tasokas.
Kaupunkikuvan
painopiste on Vuoreksen puistokadun varressa ja aluenäkymissä
pohjoisen suunnasta ja etelästä. Kallioleikkaukset ja pengerrykset
tulee häivyttää pääosaltaan katunäkymistä
rakentamalla uudisrakennukset katulinjaan kiinni, jolloin kadulta on
järjestettävissä suorat käynnit rakennuksiin. Pengerretyillä
osuuksilla katutason alapuolelle voidaan rakentaa pihan tasolta kuljettava
pohjakerros. Kadun varteen tulee kuitenkin rakentaa riittävän
korkeat rakennusosat tasapainottamaan katutilan leveyttä.
Pohjoisen eritasoliittymän
kautta aluetta lähestyttäessä kaupunkikuvassa merkittävät
pisteet ovat suurten liiketonttien kulmaukset. Niihin voi jäädä
alkuperäisiä luonnonmuotoja, ja niitä voidaan korostaa
taideprojekteilla. Niiden takana molemmille puolille rakennettavat rakennukset
jäävät taustaksi, mutta laajojen rakennusten horisontaalilinjat
tekevät puistokadun päästä yhtenäisen. Alempana
koillispäässä on toimistorakennusten rivi, jossa neljän
kerroksen korkeus tasaa alavan rakennuspaikan vaikutusta kaupunkikuvaan.
Etelän
suunnasta kaupunkikuvaan vaikuttavat toimitilakortteleiden rakennusten
päädyt. Yli 100 m leveäksi muodostuva viherverkon osa pehmentää
kuitenkin näkymiä.
Uusi asemakaava
lisää Lahdesjärven ja ympäristön kaupallisia
palveluja monipuolisesti. Alue sopii liikenneyhteyksiensä ansiosta
erinomaisesti paljon tilaa vaativan erikoiskaupan sijoittamiseen. Alan
vähittäiskauppa on ollut viime vuodet voimakkaassa kasvussa,
joten laajentumisalueita Tampereen keskustan ympärillä tarvitaan.
Päivittäistavarakaupan ja varsinaisen erikoiskaupan tilojen
määrää on kuitenkin rajoitettu, koska niiden tulee
sijoittua lähemmäksi asuntoalueita.
Tilaa vaativan
kaupallisen toiminnan laajentaminen Lahdesjärven alueelle lisää
Tampereen keskustaa reunustavan kehävyöhykkeen kaupallisia aktiviteetteja.
Se osaltaan vahvistaa Tampereen kaupungin asemaa seudullisesti keskeisenä
kauppapaikkana. Suunniteltu kaupallinen rakenne vahvistaa keskustaa ympäröivää
kaupallista reunavyöhykettä. Vaikka saman tyyppistä toimintaa
sijoittuukin muualle reuna-alueille, ne kaikki vahvistavat kokonaisuutta.
Riittävä kilpailu reuna-alueilla tasapainottaa liiketilatarjontaa
ja vuokratasoja seudulla, mikä mahdollistaa toimintojen monipuolistumisen.
Lahdesjärven
työpaikka-alue ei ole kooltaan niin suuri, että sille muodostuisi
minkään kaupallisen toiminnan näkökulmasta hallitsevaa
asemaa. Hyvät yhteydet kaupunkiseudulla antavat alueelle vahvuuksia
toimia hyvin saavutettavana. Näistä lähtökohdista
katsottuna se pystyy tarjoamaan kilpailukykyisen paikan tilaa vaativan
erikoiskaupan toiminnoille.
Suunnitelmissa
esitetyt ajatukset suurten sisustusalan myymälöiden sijoittamisesta
Lahdesjärven työpaikka-alueelle tarjoaa alan toimijoille vaihtoehtoisen
sijoituspaikan seudulla tarjolla oleviin muihin vaihtoehtoihin nähden.
Tästä näkökulmasta tarkasteltuna Lahdesjärvi
pystyy tarjoamaan hyvän palveluiden saavutettavuuden Tampereen kaupunkiseudun
asukkaille.
Vahvistamattomassa
maakuntakaavassa on erikoistavarakaupan suuryksiköille ja paljon
tilaa vaativan erikoiskaupan yksiköille osoitettu ylimitoitusta.
Kaupunkiseudulla vireillä olevia erikoistavarakaupan hankkeita on
noin 880000 k-m2:lle, suurimpina Lempäälän Marjamäen,
Lahdesjärven Retail Parkin ja Pirkkalan Partolan hankkeet. Lisäksi
kaupunkiseudulla on olemassa jo kaavoitettua toteutumatonta liikekerrosalaa.
Lahdespohjan nyt kaavoitettava alue lisää em. määriä
enimmillään 23510 k-m2, mutta pääasiassa paljon tilaa
vaativan erikoiskaupan osalta.
Työpaikkojen
tilavaraukset ja elinkeinotoiminnan edellytykset kasvavat merkittävästi
uuden asemakaavan myötä. Valtaosa rakennettavasta kerrosalasta
palvelee elinkeinotoimintoja.
Työpaikkojen
tarvitsemat virkistysalueet ovat yleensä vähäiset. Asemakaavassa
on uutta virkistysaluetta itäpuolella, mutta se soveltuu eteläpuolelle
jääviä vapaa-alueita huonommin tavanomaiseen virkistykseen.
Liikenteen
vaatimukset on otettu uudessa asemakaavassa hyvin huomioon. Katujen linjat
ja katutilan leveys on määritelty niin, että liiketilojen
käyttäjien aiheuttamat liikennevirrat sopivat väylille.
Puistokadun ja Jalkaharpinkadun liittymän liikenne toimii aluksi
hyvin kiertoliittymän avulla, mutta liikennemäärien kasvaessa
voi tulla tarpeelliseksi muuttaa liittymä valo-ohjatuksi.
Fingridin lounaaseen
suuntautuvaa sähkölinjaa on suunniteltu siirrettäväksi
kiertämään Lahdesjärven ympäri valtateiden varsilla,
mutta siitä aiheutuvat suuret kustannukset. Linja voi myös jäädä
nykyiselle paikalleen, jolloin yksi pylväs tulee uusittavaksi ja
korotettavaksi. Linjan alle jäävä vaara-alue sijaitsee
kuitenkin niin keskeisesti, että sen monipuolisempaa käyttöä
on harkittu pysäköinnin ja hulevesien hallinnan tarpeisiin.
Ympäristöhäiriöitä
aiheutuu runsaan ajoneuvoliikenteen alueilla liikennemelusta. Olevaa
tilannetta voidaan korjata Nirvan eteläreunalla uusien katu- ja
ramppijärjestelyjen yhteydessä toteutettavilla meluseinillä.
Melusuojaukseen tulee varautua myös Lahdesjärven puolella liikennealueeseen
rajoittuvilla tonteilla. Toimitilat ja liikehuoneistot sietävät
tosin melua merkittävästi paremmin kuin asuintilat. Lentomelustakaan
ei ole selvää haittaa työpaikka-alueilla.
Uuden asemakaavan
toteuttamisesta syntyvä sosiaalinen ympäristö on yksipuolinen,
koska sieltä puuttuvat asuintilat. Suuret kaupan yksiköt ovat
myös sosiaalisessa mielessä vaikeita. Lentomelusta johtuvalle
yleiskaavalliselle lähtökohdalle ei ole kuitenkaan ollut vaihtoehtoa.
Alueen eteläpuolelle yleiskaavassa osoitettu Västinginmäen
asuinalue lieventää jossakin määrin vaikutuksia.
5.4.2 Vaikutukset
luontoon ja luonnonympäristöön
Maisemarakenne
muuttuu uuden asemakaavan rakennettavilla kohdilla selvästi. Pääkadun
linjaaminen kallioleikkaukseen aiheuttaa louhimistarvetta myös viereisillä
tonteilla, jolloin mäkinen maisema tulee tasattujen ja pengerrettyjen
rakennuspaikkojen ja pihojen leimaamaksi. Sama vaikutus on alueilla,
joilla katulinjat pengerretään olevaa maastoa ylemmäksi.
Suuressa maisemarakenteessa vaikutukset tasaantuvat, koska alueen ympärille
jää runsaasti koskematonta ja lähes luonnontilaista metsää,
niittyä ja rantaa.
Luonnonolojen
ja monimuotoisuuden kannalta arvokkainta aluetta on Lahdesjärven
pohjukka, joka on mukana asemakaavassa vain luoteisosaltaan. Siihen kuuluu
myös liito-oravan vanha pesimäpaikka. Hulevesien johtamisen
ja käsittelyn kannalta oleelliset laskeutus- / tasausaltaat ja kosteikot
tulee tehtäväksi alueelle, ja ne voivat olla osana alueella
jo nyt olemassa olevia altaita. Kuitenkin merkittävimmät rantavyöhykkeet
Västinginmäentien ja Lahdesjärven rannan välissä
jäävät koskemattomiksi. Västinginmäentien länsipuolisista
lehtorinteistä myös suurin osa tulee jäämään
vapaa-alueiksi.
Lepakoiden
elinoloja nyt tehtävä asemakaava rajoittaa siten, että
niiden nykyinen reviiri ulottuu pohjoisosaltaan korttelin 6146 alueelle.
Pääosa on kuitenkin eteläpuolelle jäävän
ekologisen käytävän kohdalla, ja sen leveyttä on
jo lisätty osayleiskaavaan verrattuna.
Uusi asemakaava
vaikuttaa pienilmastoon vain rakennettavilla osilla. Puuston väheneminen
ja maaston muokkaaminen tekevät kortteleiden pienilmaston nopeammin
vaihtuvaksi.
Uudet korttelit
ovat Lahdesjärven - Särkijärven valuma-alueella. Kun järvet
ovat ylävesiä, joihin muualta kuin sadannan kautta tulevien
vesien määrä on hyvin pieni, sadannan määrällä
on suuri merkitys vesitasapainon kannalta. Uusi puistokadun linja tulee
leikkauksen ja täytön seurauksena muodostamaan valuma-alueen
uuden rajan.
Puistokadun
itäpuolelta valuma- ja hulevedet johtuvat pääosin hulevesijärjestelmän
kautta Lahdesjärveen. Hulevesien sisältämiä haitta-aineita
vähennetään tonttikohtaisesti muun muassa johtamalla pysäköintialueilta
tulevat vedet öljynerotuskaivojen kautta hulevesijärjestelmään.
Kattovedet ovat puhtaampia kuin pihoilta ja pysäköintialueilta
tulevat hulevedet, joten ne johdetaan suoraan hulevesijärjestelmään
tai tonttikohtaiseen viivytysaltaaseen.
Valuma-alueellisissa
menetelmissä (laskeutusaltaat ja kosteikot) hulevedet puhdistuvat
kiintoaineen laskeutumisen ja biologisten prosessien johdosta. Rakentamisen
aikaista kiintoainekuormitusta voidaan vähentää toteuttamalla
hulevesien hallintamenetelmät ennen varsinaista tonttien ja katujen
rakentamista. Pääpaino on kuitenkin pysyvän toiminnan puhtaudella,
johon sisältyy mm. öljyjen, muiden haitallisten aineiden ja
jätteiden säilyttäminen katetuissa säiliöissä.
Puistokadun itäpuolelle ei ole osoitettu tuotantotoimintaa.
Varsinaisia
luonnonsuojelukohteita kaava-alueella ei ole julkaisun "Tampereen
arvokkaat luontokohteet 2003" mukaan. Liito-oravan vanha pesimäpaikka
tulee jäämään selvästi virkistysalueelle.
5.4.3 Muut
vaikutukset
Särkijärven
pohjoisrannan loma-asukkaiden käyttämä yksityistie Västinginmäentie
ja kahden rantatilan mökkitie katkeaa Automiehenkadun puoleisesta
päästä ja puistokadun kohdalla. Tilanne edellyttää
yksityistiejärjestelyjä. Korvaavat yhteydet ovat rakennettavissa
uusilla liittymillä Vuoreksen puistokadulta.
5.5 Ympäristön
häiriötekijät
Liikennemelun
määrä on laskettu Ramboll Finland Oy:n selvityksessä
vuoden 2020 tilanteessa. Korttelin 6143 valtatien puoleisille julkisivuille
on esitetty melusuoja-arvo korkean melutason vuoksi.
5.6 Kaavamerkinnät
ja -määräykset
Asemakaavaa
varten on laadittu uusia asemakaavamääräyksiä, joita
on jo käytetty länsipuolen asemakaavassa. Liiketilan osuuksien
määrittelyä varten on tehty paljon tilaa vaativaa erikoiskauppaa,
muuta erikoiskauppaa ja ravitsemuspalvelujen liiketilaa rajoittavat määräykset
ptvl% ja mekl%. Niiden lisäksi on jo aikaisemmin ollut käytössä
päivittäistavaraliiketilan prosenttiosuus ptl%.
Hulevesijärjestelmän
osana on tonttien vapaa-alueille ja erityisalueille tehtävät
huleveden viivytysalueet. Ne on määritelty määräyksellä
hule-4. Kattovesien määräyksestä on tehty vaihtuva
hule-11.
Fingrid Oyj
edellyttää, että sähkölinjan vaara-alueelle,
lähemmäksi kuin 6 m 110 kV johdon keskilinjaa rakennettavia
pysäköintipaikkoja ja kulkureittejä varten on toiminnan
harjoittajan tehtävä yhtiön kanssa sopimus mm. vastuukysymyksistä.
Asia on osoitettu asemakaavaan rajattuna alueena merkinnällä
sopimus-1.
5.7 Nimistö
Kaupungin kadunnimitoimikunta
on käsitellyt alueen nimistöä 14.6.2005. Vanhoista paikannimistä
on ollut otettavissa käyttöön vain Lahdensuo Lahdesjärven
pohjoispäästä Lahdensuonpuistona. Kun Eskonperkiönkatu
jää nykyiseltä paikaltaan pois, nimi siirretään
uuteen paikkaan vanhemmassa muodossa Eskoperkiönkatu. Muu nimistö
on muodostettu viereisen teollisuusalueen tapaan konepajanimistöstä,
jota on mm. Jalkaharpinkatu.
Lahdespohja
on kaava-aluetta paikantava kutsumanimi. Se kuuluu kuitenkin Lahdesjärven
kaupunginosaan. Valtatien eritasoliittymän nimi on Lahdesjärven
eritasoliittymä.
6 ASEMAKAAVAN TOTEUTUS
6.1 Toteutusta
ohjaavat ja havainnollistavat suunnitelmat
WSP LT-Konsultit
on laatinut alueen viitesuunnitelman, johon liittyy myös laatu- ja
rakentamisohjeiden kartta. Sen mukaan erittäin laadukas julkisivu
tulee rakentaa Vuoreksen puistokadun ja Jalkaharpinkadun varsille sekä
korttelin 6143 pohjoissivulle valtatien suuntaan. Laadukasta julkisivua
edellytetään kaikilta muilta katujen puoleisilta julkisivuilta
sekä kortteleiden 6144 ja 6146 virkistysalueisiin rajoittuvilta julkisivuilta.
Vuoreksen puistokadun varren julkisivut tulee toteuttaa vähintään
8 m korkeina kortteleissa 6145 ja 6146. Istutettavien tontinosien istuttamis-
ja hoitotavasta on ohjeita.
Rakentamistapaohjeet
ro-8026
Yleistä
Nämä
rakentamistapaohjeet ovat yleisluonteisia. Niiden suositukset ovat lähtökohtana
rakennuslupaa edeltävässä lupatarkastuksessa. Mikäli
suosituksesta halutaan poiketa, siihen tulee olla erityinen syy, ja poikkeamisen
vaikutukset koko alueen kaupunkikuvaan tulee selvittää. Havainnepiirroksessa
on esitetty lisäksi rakennusten sijoittelutavat, joilla tavoitteena
oleva yhtenäisyys on saavutettavissa. Havainnepiirros on siksi lähtökohta
tontin käytölle.
Kaikista yli
600 k-m2:n rakennushankkeista tulee hyväksyttää tontinkäyttösuunnitelma
ennen tontinluovutusta ja rakennusluvan hakemista. Suunnitelmasta tarkemmin
Vuoreksen laatutaso-ohjeessa.
Korttelin 6143
KL-osa, ro-8026-1
Asemakaavan
mukaan korttelinosalle voi rakentaa kolmeen tasoon yhteensä 13100
k-m2, jolloin autopaikkoja tulee osoittaa vähintään 260
kpl. Niistä voi osa olla eteläpuolisessa pysäköintilaitoksessa.
On suositeltavaa, että yksi rakennettava liiketaso on samassa korkeudessa
viereisen Vuoreksen puistokadun tasauksen kanssa. Se antaa mahdollisuuden
tehdä puistokadun puolelle sisäänkäyntejä. Mikäli
sen alapuolelle rakennetaan liike- tai pysäköintitaso, sen kautta
on mahdollista järjestää jalankulkuyhteys puistokadun alta
korttelin 6137 liikerakennukseen.
Rakennusten
julkisivut Vuoreksen puistokadun ja valtatien ramppien suuntaan sekä
sähkölinjan vieressä tulee olla erittäin laadukkaat.
Paikan luonteeseen sopivat korkealuokkaiset materiaalit kuten lasi, kivimateriaalit
ja laadukkaat metallijulkisivut. Vuoreksen puistokadun julkisivujen tulee
liittyä katurajaan pääosalta julkisivun pituudesta, ja
julkisivuja tulee elävöittää aukotuksella erityisesti
katutasossa. Julkisivun tulee olla vähintään 8 m korkea.
Jätteitä ja pakkausmateriaaleja ei tule sijoittaa puistokadun
puoleisille tontinosille. Mahdollisten mainostornien tulee olla kohtuullisia
korkeudeltaan ja valomäärältään.
Pihajulkisivut
erityisesti valtatien rampeille näkyviltä osin tulee olla laadukkaat.
Jätteiden ja pakkausmateriaalien säilytyspaikat tulee aidata
umpiaidalla. Öljyjen ja kemikaalien varastointi on sallittu vain
suojarakentein varustetuissa tiloissa. Pysäköintialueet kestopäällystetään,
ja pesu- ja sadevedet johdetaan öljynerotuskaivojen kautta hulevesijärjestelmään.
Pysäköintialueet toteutetaan Vuoreksen laatutaso-ohjeen mukaisesti.
Istutettavalle
alueelle pohjoispäässä istutetaan täydentävää
puustoa yksi puu 100 m2 kohti. Alueen tunnukseksi sopii paikan hengen
mukainen taideteos.
Hulevesijärjestelmää
on kuvattu ohjeiden lopussa erikseen.
Kortteleiden
6145 ja 6146 KTTY-osat, ro-8026-1
Asemakaavan
mukaan kortteleihin voi rakentaa kolmeen tasoon tonttitehokkuuden e=0,60
mukaan. Vaikka ympäröivät kadut ovat pääosin
luonnolliseen pihatasoon nähden täytöllä, on suositeltavaa,
että yksi rakennettava pääkäyttötarkoituksen
mukainen taso on lähellä kadun tasausta. Se antaa mahdollisuuden
tehdä suoraan kadulta sisäänkäyntejä. Sen alapuolella
voi olla pihan puolelta käytettävä kerros. Tontilla voi
olla myös maanalainen tai rinnepaikoissa osittain maanalainen pysäköintikerros.
Rakennusten
julkisivut Vuoreksen puistokadun ja Jalkaharpinkadun varressa tulee olla
erittäin laadukkaat. Paikan luonteeseen sopivat korkealuokkaiset
materiaalit kuten lasi, kivimateriaalit ja laadukkaat metallijulkisivut.
Katujulkisivujen tulee liittyä katurajaan pääosalta julkisivun
pituudesta, ja julkisivuja tulee elävöittää aukotuksella
erityisesti katutasossa. Jätteitä ja pakkausmateriaaleja ei
tule sijoittaa puistokadun puoleisille tontinosille. Vuoreksen puistokadun
varrella katujulkisivun vähimmäiskorkeuden tulee olla 8 m kadun
tasausviivasta.
Katujulkisivut
Eskoperkiönkadun varressa sekä korttelissa 6146 kaakkoon Vuoreksen
puistokadulle näkyvinä tulee olla laadukkaat. Jätteiden
ja pakkausmateriaalien säilytyspaikat tulee aidata umpiaidalla.
Öljyjen ja kemikaalien varastointi on sallittu kortteleissa 6145
ja 6146 vain suojarakentein varustetuissa tiloissa. Pysäköintialueet
kestopäällystetään, ja pesu- ja sadevedet johdetaan
öljynerotuskaivojen kautta hulevesijärjestelmään.
Tonttien pihojen korkeusasemat rakennetaan viereisten tonttien kesken
toisiinsa sopiviksi. Pysäköintialueet toteutetaan Vuoreksen
laatutaso-ohjeen mukaisesti.
Katuräystäslinjojen
tulee olla vaakasuoria. Tavanomaista satulakattoa (harjakattoa) ei suositella
käytettäväksi.
Korttelin 6146
kaakkoisrajan niille osille, joilla ei ole rakennusta, istutetaan pensasaita
tai vastaava näkösuojaksi virkistysalueen ja Vuoreksen puistokadun
näkymien takia.
Hulevesijärjestelmää
on kuvattu ohjeiden lopussa erikseen.
Kortteleiden
6143 ja 6144 KT-osat, ro-8026-1, 2
Asemakaavan
mukaan alueelle voi rakentaa neljään tasoon, kortteliin 6143
tonttitehokkuuden e=1,10 ja kortteliin 6144 e=1,50 mukaan. Korttelin 6143
autopaikkoja voi sijoittaa viereiselle pysäköintitontille, jolloin
Fingrid Oyj:n kanssa tulee tehdä sopimus vastuukysymyksistä.
Kummankin alueen autopaikkoja voi sijoittaa myös viereiseen pysäköintilaitokseen.
Korttelin 6143
osan julkisivut valtatien ramppien suuntaan ja koilliselle sähkölinjalle
päin tulee olla erittäin laadukkaat. Paikan luonteeseen sopivat
korkealuokkaiset materiaalit kuten lasi, kivimateriaalit ja laadukkaat
metallijulkisivut.
Katujulkisivut
Eskoperkiönkadulle ja muut em. kadulle näkyvät julkisivut
tulee olla laadukkaat. Jätteiden ja pakkausmateriaalien säilytyspaikat
tulee aidata umpiaidalla. Öljyjen ja kemikaalien varastointi on sallittu
vain suojarakentein varustetuissa tiloissa. Pysäköintialueet
kestopäällystetään, ja pesu- ja sadevedet johdetaan
öljynerotuskaivojen kautta hulevesijärjestelmään.
Hulevesijärjestelmää
on kuvattu ohjeiden lopussa erikseen.
Korttelin 6143
LPA-8-osat, ro-8026-1, 2
Asemakaavan
mukaan tontille 3 voi rakentaa pysäköintilaitoksia neljään
tasoon yhteensä 8000 k-m2 ja tontille 4 vastaavasti 14000 k-m2. Liiketilaosuuden
lisäksi laitoksiin mahtuu teoriassa 270 ja 470 autopaikkaa. Liiketilaosuus
on tarkoitettu toteutettavaksi katutasossa Jalkaharpinkadun puolelle tai
Eskoperkiönkadun kulmauksen tuntumaan. Tonttien välistä
on kulkuyhteys pohjoispuolisen liikerakennusten tontin yläpihalle,
ja saman väylän kautta voidaan järjestää ajoyhteyksiä
myös pysäköintilaitoksiin.
Rakennusten
julkisivut Vuoreksen puistokadun ja Jalkaharpinkadun suuntaan tulee olla
erittäin laadukkaat. Paikan luonteeseen sopivat korkealuokkaiset
materiaalit kuten lasi, kivimateriaalit ja laadukkaat metallijulkisivut.
Julkisivut
Eskoperkiönkadun varrella ja sähkölinjan vieressä
tulee olla laadukkaat. Öljyjen, kemikaalien ja jätteiden varastointi
on sallittu vain suojarakentein varustetuissa tiloissa. Pihojen ajoteillä
pesu- ja sadevedet johdetaan öljynerotuskaivojen kautta hulevesijärjestelmään.
Istutettavalle
alueelle Vuoreksen puistokadun varressa istutetaan kookasta puustoa puistomaisesti
yksi puu 100 m2 kohti; puun ympärysmitan yhden metrin korkeudelta
tulee olla vähintään 26 cm.
Hulevesijärjestelmää
on kuvattu ohjeiden lopussa erikseen.
Virkistysalueet
Lahdensuonpuistoon
tehtävät hulevesialtaat ja niitä yhdistävät ojastot
sovitetaan maastoon luonnonlammikoiden ja -ojien tavoin. Lammikoiden
sijoittamisessa käytetään hyväksi mahdollisuuksien
mukaan maastossa jo olevia mudanottopaikkoja.
Hulevesijärjestelmää
rakennettaessa aluetta ei saa raivata niin avoimeksi, että liito-oravien
kulkumahdollisuudet vaikeutuvat.
Hulevesijärjestelmä
Hulevesien
ekologisesta hallinnasta on tehty Tampereen teknillisessä yliopistossa
diplomityö v. 2003, laatijana Perttu Hyöty. Sen mukaan kaava-alueen
hulevedet johdetaan kahta reittiä Lahdesjärveen. Diplomityö
on ollut vesihuoltosuunnittelun lähtökohtana alueen hulevesien
käsittelyä suunniteltaessa.
Lahdesjärveen
suunnattavat hulevedet kertyvät korttelin 6143 ja korttelin 6144
pohjoisosan alueilta Eskoperkiönkadun pohjoispäästä
lähtevään ojastoon ja altaisiin. Kortteleiden 6145 ja 6146
sekä korttelin 6144 eteläosan alueilta hulevedet johtuvat Eskoperkiönkadun
eteläkulmasta lähtevän ojaston ja altaiden kautta Lahdesjärveen.
Hulevesien
määrät on arvioitu laskelmin ja niille on suunniteltu käsittelyjärjestelyt
ja -menetelmät ennen vesien purkautumista vesistöihin. Suunnittelualueelle
esitetyt altaat ja kosteikot on mitoitettu kerran vuodessa toistuvan
vuorokauden kestävän sateen perusteella. Eteläisellä
hulevesireitillä sijaitsevan kosteikon koko on noin 890 m2. Pohjoisen
kosteikon koko on noin 1770 m2. Reitit ja niiden paikat on kuvattu asemakaavan
havainnepiirroksessa; eteläisestä reitistä on vain pohjoisosa,
koska reitti jatkuu asemakaava-alueen ulkopuolelle. Lahdesjärven
ja Särkijärven vesitase ei muutu.
Tonteilta tulevia
hulevesiä tulee viivyttää asemakaavamääräyksen
hule-11 mukaisesti; niiden viheralueilta tulevia vesiä tulee viivyttää
tontilla kivimursketäytteisissä altaissa, jotka tyhjentyvät
hulevesireitin ojastoon. Viivytysaltaita voidaan tehdä myös
sähkölinjan alle.
Järjestelmää
ja sen mitoitusperiaatteita on kuvattu tarkemmin Mikko Kajanuksen selvityksessä
"Kosteikon ja laskeutusaltaiden mitoitus Lahdesjärvellä".
6.2 Toteuttaminen
ja ajoitus
Toteuttamista
ei ole vielä ajoitettu. Todennäköisesti se alkaa Vuoreksen
puistokadun rakentamisella. Tonttijako laaditaan myöhemmin sitovana
ja erillisenä.
|