Osallistumis- ja arviointisuunnitelma 10.6.2004Ratapihankadun asemakaavoituksen
yleissuunnitelma, kartta no 7877 |
Aloite
Ratapihankadun maankäytön suunnittelu sisältyy vuoden 2004 kaavoitusohjelmaan ja se on vuoden 2004 kaavoituskatsauksessa.
Suunnittelualue
Alue sijaitsee kaupungin keskustan itäosassa rautatieaseman ratapihan ympäristössä ja käsittää Itsenäisyydenkadun pohjoispuolisen alueen rajoina lännessä rautatiealue ja Siltakadun itäpuoliset korttelit sekä Rongankadun ja Satakunnankadun itäpäät, pohjoisessa Kastinsilta ja idässä Naistenlahdenkatu, Ainonkatu, Peltokatu ja Murtokatu. Suunnittelualueen koko on noin 10 ha.
Ratapihankadun suunnittelualue on auto- ja rautatieliikenteen, pysäköinnin, varastoinnin sekä yritysten ja yhteisöjen toimitilojen käytössä. Alueen eteläpäässä on VR:n pysäköintialue, koirapuisto, vanha tavara-asema (1907), joka toimii väliaikaisesti Tampereen oopperan toimisto- ja harjoitustilana sekä rautatieläisten Seuratalo Morkku (1907), jossa on lastenteatteri vuokralaisena. Puurakenteiset VR:n asuinrakennus (1902) sekä entinen VR:n Terveydenhuoltokeskus ((1953) ovat vuokra-asumiskäytössä. Alueen keskivaiheilla sijaitsevat pitkät, radan suuntaiset tavarasuojat, joissa on vuokravarastotilaa, sekä VR:n tiilirakenteinen asuinrakennus, ns. Lompanlinna, joka on asumiskäytössä. Pohjoispäässä sijaitsee massiivinen vuonna 1936 rakennettu PMK:n talo, jossa on vuokralaisena useita eri toimijoita, mm. kuntokeskus ja käsityökoulu. Alue rajautuu idässä Tammelan yhtenäiseen 1970-luvulla rakentuneeseen kaupunginosaan elementtikerrostaloineen.
Tärkeimmät nykyiset kadut ovat Erkkilänkatu, Peltokatu, Vellamonkatu ja Murtokatu. Ratapihankatu tulee valmistuessaan olemaan osa keskustan kehää ja ulottumaan Viinikan liikenneympyrästä Kekkosentielle. Ratapihankadun ja ratapihan ali on tarkoitus rakentaa kevyen liikenteen alikulkutunneli Rongankadulta Vellamonkadulle. Tämä yhteys olisi osa keskustan ja itäisten kaupunginosien kevyen liikenteen pääreittiä. Ratapihankadulta on suunnitteilla maanalainen ajoyhteys Satakunnankadulle. Myös tämä yhteys olisi osa keskustan kehää.
Ratapihankatu - uusi liikenneyhteys
Ratapihankatu on ydinkeskustan itäreunassa kulkeva uusi yhteys, joka yhdistää pääkatuyhteytenä valtatien 3 Viinikan liittymästä Kekkosentielle. Uudesta yhteydestä on jo rakennettu osuus Viinikankadusta Sorin sillan lähelle.
Käsiteltävänä
olevassa keskustan liikenneosayleiskaavassa ydinkeskustaa kiertää
kehäväylä, keskustan kehä, jonka muodostavat Hämeenpuisto,
Satakunnankatu, Ratapihankatu ja Tampereen valtatie. Ratapihankatu tuo
kehän osana tärkeän uuden reittimahdollisuuden keskustan
itäpuolelle ja mahdollistaa omalta osaltaan mm. Rautatienkadun ruuhkautuneisuuden
vähentämistä. Keskustan kehäväylälle asetetaan
vaatimuksina mm. riittävä liikenteellinen toimivuus asiointiliikenteelle,
myös ruuhkaliikenteen aikana, sekä hyvät yhteydet mm. pysäköintilaitoksiin.
Ratapihankatu rajautuu hyvin lähelle rautatiealuetta sen itäreunaan
ja sen sijoittamisessa otetaan huomioon mahdollisen pikaraitiotien toteuttaminen
ratapihan ja Ratapihankadun väliin. Itsenäisyydenkadun ja Lapintien
välillä Ratapihankadulla on vaihtoehtoisia sijaintipaikkoja
mm. rakennusten kohdilla.
Tarkasteluun liittyy Satakunnankadun jatkaminen Rautatienkadulta ratapihan alitse Ratapihankadulle. Lisäksi Ratapihankatu liittyy Tammelan katuverkkoon.
Yksi tärkeimmistä keskustan kevyen liikenteen länsi-itä -suuntaisista reiteistä kulkee alikulkutunnelissa Rongankadun jatkeena Tammelaan ja jatkuu Vellamonkatua itään.
Suunnittelun lähtökohdat ja selvitykset
Pirkanmaan 3. seutukaava on vahvistettu 6.6.1997. Sen mukaan alue on keskustatoimintojen aluetta. Pirkanmaalla on aloitettu maakuntakaavatyö. maakuntavaltuuston päätöksellä 22.10. 2001. Kaavan valmisteluaineisto oli nähtävillä 1.9.-30.9.2003.
Tampereen keskustan osayleiskaava on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 4.1.1995. Sen mukaan alue on rautatieliikenteen aluetta, yksityisten palvelujen ja hallinnon aluetta, kerrostalovaltaista asuntoaluetta ja lähivirkistysaluetta.
Keskustan
liikenneosayleiskaavatyö
on pantu vireille vuonna 2002 ja kaupunginhallituksen suunnittelujaostossa
asia on ollut 31.5.2004. Tarkoitus on, että kaupunginvaltuusto käsittelee
osayleiskaavan vuoden 2004 aikana. Ratapihankatu on osa keskustan liikenneosayleiskaavan
mukaista keskustan kehää. Liikenneosayleiskaavaan sisältyvät
myös mm. suunnitelmat Tampellan tunnelista ja pikaraitiotiestä.
( kts. myös Tampereen
Matkakeskus, Pikaraitiotie
Tampereen kaupunkiseuden joukkoliikenteessä, Tiehallinto)
Suunnittelualueen asemakaavat ovat vuosilta 1897-1981. Suurin osa alueesta kuuluu vanhimpaan vuonna 1897 vahvistuneeseen rautatiealuetta koskevaan asemakaavaan sekä Tammelan vuonna 1966 vahvistuneeseen asemakaavaan.
Alueen eteläpään
asemakaavassa, joka on vuodelta 1992, on Itsenäisyydenkadun ja Murtokadun
kulmaus osoitettu puistoksi ja rautatiealueeksi. Vellamonkadun ja Tammelankadun
välistä yhdistettyjen liike- ja asuinkerrostalojen korttelia
273 koskeva asemakaava on vahvistunut vuonna 1973.
Vellamonkadun ja Ilmarinkadun välinen kortteli 275 on osoitettu 1981
vahvistetussa asemakaavassa asuntokerrostalojen korttelialueeksi. Peltokadun
varrella sijaitseva Kullervonkadun ja Ainonkadun välinen kortteli
272, jossa sijaitsee entinen PMK:n toimisto- ja varastorakennus on vuonna
1966 vahvistetussa asemakaavassa osoitettu yhdistettyjen teollisuus- ja
varastorakennusten ja -laitosten korttelialueeksi.
Suunnittelun pohjaksi laaditaan luonto- ja taajamakuvaselvitys, rakennushistoriallinen selvitys, rakennettavuus-, maaperän laatu- ja meluselvitykset. Tehtyjä selvityksiä ovat yleissuunnitelmat ja ideasuunnitelmat pikaraitiotiestä, Tampellan tunnelista, Ratapihankadusta ja Rongankadun kevyen liikenteen yhteydestä liittymätarkasteluineen. Ratapihankadusta on laadittu katusuunnitelmaluonnos Itsenäisyydenkadusta etelään.
Tavoitteet
Ratapihan alueen yleissuunnittelua ohjaavat mm. keskustan osayleiskaava ja vireillä olevan keskustan liikenneosayleiskaavan tavoitteet. Näitä ovat mm. liiketoiminnan tukeminen keskustassa, keskustan vetovoiman ja viihtyvyyden lisääminen, liikenteen ympäristöhaittojen vähentäminen, turvallisuuden parantaminen ja varautuminen kaupunkiseudun väestönkasvuun. Tarkoituksena on osoittaa aluevaraukset Ratapihankadulle liittymineen. Järjestely edellyttää liikennealueisiin rajautuvan maankäytön tarkistamista Tammelan kaupunginosassa.
Osalliset
Maanomistajat | Ratahallintokeskus, VR-yhtymä, Varastotalo Oy, asunto-osakeyhtiöt, kiinteistöosakeyhtiöt, Tampereen kaupunki |
Ne, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin kaava saattaa huomattavasti vaikuttaa | Yleissuunnitelman vaikutusalueen asukkaat, rakennuksissa toimivat yhteisöt ja yhdistykset, VVO, alueen yritysten ja koulujen työntekijät, käyttäjät ja asioijat |
Viranomaiset | Kaupungin
hallintokunnat: ympäristövalvonta, kiinteistötoimi, pelastuslaitos, tekniset toimialat, sosiaali- ja terveystoimi, koulutustoimi Pirkanmaan liitto, Pirkanmaan TE-keskus Pirkanmaan ympäristökeskus Pirkanmaan maakuntamuseo Tielaitos/Hämeen tiepiiri |
Yhteisöt, joiden toimialaa suunnittelussa käsitellään |
Pirkanmaan
kiinteistöyhdistys |
Tiedottaminen sekä osallistumisen ja vuorovaikutuksen järjestäminen
Kaavoituskatsaus
2004
Kuulutukset sanomalehdissä ja kaupungin interenet-sivuilla suunnitelman
eri käsittelyvaiheissa
Nähtäville panot palvelupiste Frenckellissä, Yhdyskuntapalveluiden
palvelupisteessä, Frenckellinaukio 2
Yleisötilaisuus syyskuussa 2004
Lehtijuttu
Yleissuunnitelman käsittely ympäristölautakunnassa
Asemakaavaluonnoksien nähtäville pano
Yleisötilaisuus tarvittaessa asemakaavoituksen luonnosvaiheissa
Viranomaisneuvottelut ja lausuntopyynnöt
Lausuntojen käsittely ja vastineet
Mielipiteiden vastineluettelo
Aloitus
Osallistumis-
ja arviointisuunnitelma ja yleissuunnitelmaluonnokset ovat nähtävillä
kesän 2004 ajan, 10.6.-1.9.2004 Palvelupiste Frenckellissä osoitteessa
Frenckellinaukio 2 kuntalaisten tutustumista ja mielipiteitä varten.
Nähtävilläolosta julkaistaan sanomalehtikuulutus. Mahdolliset
mielipiteet tulee toimittaa nähtävillä oloaikana palvelupisteeseen.
Asiakirjat lähetetään lausunnolle alueen tontinomistajille,
hallintokunnille, viranomaisille ja yhteisöille.
Kaavoituksen internet-sivuilla osoitteessa http://www.tampere.fi/ytoteto/aka/index.htm
on nähtävänä sekä kuulutus että laadittu
osallistumis- ja arviointisuunnitelma.
Asiasta järjestetään syyskuussa 2004 yleisötilaisuus,
josta ilmoitetaan sanomalehdissä.
Asemakaavoituksen luonnosvaihe
Yleissuunnitelman pohjalta tehdään asemakaavaluonnokset, joiden tavoitetilannetta havainnollistetaan suunnitelmakartoin, kuvasovitteilla sekä leikkaus- ja perspektiivipiirroksin. Luonnosvaiheessa järjestetään tarvittaessa neuvotteluja eri osapuolten kesken sekä yleisötilaisuus. Vaiheeseen liittyvät asiakirjat ja asemakaavaluonnokset käsitellään ympäristölautakunnassa, joka asettaa ne nähtäville mielipiteiden ja lausuntojen saamista varten. Nähtäville panosta ilmoitetaan kuulutuksella sanomalehdessä ja kaupungin internetsivuilla. Saadut mielipiteet kirjataan vastineluetteloon ja referoidaan selostukseen, josta myös selviää, aiheuttavatko ne muutoksia suunnitelmaan.
Lausuntopyynnöt luonnoksesta
Laaditusta asemakaavaluonnoksista pyydetään lausunnot kaupungin hallintokunnilta, tontinomistajilta, viranomaisilta ja yhteisöiltä. Lausuntopyyntöihin liitetään laadittu osallistumis- ja arviointisuunnitelma.
Saadut lausunnot kirjataan ja jos luonnosta muutetaan niiden palautteen pohjalta, asiasta tiedotetaan niille viranomaistahoille, joita muutos koskee.
Asemakaavoituksen ehdotusvaihe
Asemakaavaluonnokset kehitellään ehdotuksiksi. Ympäristölautakunta käsittelee ne ja asettaa ne nähtäville. Nähtävilläolosta julkaistaan sanomalehtikuulutus. Kartat, selostukset ja liiteaineistot ovat nähtävillä Palvelupiste Frenckellissä ja kaupungin internet-sivuilla.
Vaikutusten arviointi
Yleissuunnitelmaan
pohjautuvan asemakaavoituksen yhteydessä suoritetaan erillinen ympäristövaikutusten
arviointi. Näitä ovat vaikutukset:
1) ihmisten elinoloihin ja elinympäristöön sekä sosiaaliset
ja kulttuuriset vaikutukset.
2) maa- ja kallioperään, veteen, ilmaan ja ilmastoon (pilaantuneet
maat, epäpuhdas ilma) sekä kunnallisteknisten verkostojen vaikutukset.
3) luonnonympäristöön ja kasvillisuuteen.
4) alue- ja yhdyskuntarakenteeseen, yhdyskunta- ja energiatalouteen sekä
liikenteeseen ja kunnallisteknisiin verkostoihin.
5) kaupunkikuvaan, maisemaan, kulttuuriperintöön ja rakennettuun
ympäristöön.
Asemakaavan käsittelyvaiheet kaaviona ja asiasta päättäminen
Asiasta päättäminen kuuluu ympäristölautakunnan ja kaupunginvaltuuston toimivaltaan. Oheisena kaavio asemakaavan käsittelyvaiheista, josta selviää, miten osallistumismahdollisuus jatkuu ympäristölautakunnan käsittelyn jälkeen. asemakaava käsittelyvaiheet
Asiaa hoitavat
arkkitehti Hanna Montonen, p. 314 66438
apulaisliikenneinsinööri Jouni Sivenius, p.3146 6533
projektiarkkitehti Kristiina Jääskeläinen, p. 314 66518