LIIKE-, TOIMISTO-, TEOLLISUUS- JA VARASTORAKENNUSTEN TONTIN JA RAUTATIEALUEEN OSAN MUUTTAMINEN ASUINRAKENNUSTEN KORTTELIALUEEKSI, HYHKY, PISPALAN VALTATIE 90, KARTTA NO 7765


Asemakaavan muutoksen selostus, joka koskee 21. päivänä toukokuuta 2004 päivättyä asemakaavakarttaa no 7765. Asemakaavan hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.
Lisätietoja osoitteesta:
http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?7765


1 TIIVISTELMÄ

1.1 Kaavaprosessin vaiheet

Hartela Kiinteistömyynti Oy ja Ratahallintokeskus ovat tehneet aloitteen asemakaavan muuttamiseksi. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on kuulutettu nähtäväksi mielipiteiden saamista varten 16.10. - 6.11.2003 väliseksi ajaksi. Suunnitelmasta ei jätetty mielipiteitä. Asemakaavan muutoksen yhteydessä on tehty yleiskaavallinen tarkastelu, koska voimassaolevassa yleiskaavassa suunnittelualue on osoitettu palveluvaltaisen yritystoiminnan alueeksi. Asemakaavan hyväksymisen yhteydessä tehdään maankäyttösopimus.

1.2 Asemakaava

Liike-, toimisto-, teollisuus- ja varastorakennusten tontti 1137-14 sekä osa siihen liittyvää rautatiealuetta muutetaan kaksikerroksisten rivitalojen ja muiden kytkettyjen asuinrakennusten korttelialueeksi tontiksi 1115-1. Pispalan valtatien ja Lielahden asema-alueen välille merkitään jalankululle ja polkupyöräilylle varattu katualue, joka nimetään Hällströminraitiksi. Kaksikerroksiset asuinrakennukset ryhmittyvät alueen sisäisen jalankulkuraitin varrelle. Eteläosassa rakennusten päädyt ovat kohti Pispalan valtatietä ja pohjoisosassa rakennukset ovat valtatien ja rinteen korkeuskäyrien suuntaisesti. Pysäköinti on järjestetty tontin pohjoisosaan ja yhteispiha on alueen keskellä. Kaava-alueen pinta-ala on 1,0750 ha, josta asuintontin osuus on 1,0550 ha. Kun tonttitehokkuus on e=0,45, saadaan kokonaisrakennusoikeudeksi 4747,5 kem2. Rakennusoikeus kaava-alueella lisääntyy 2347,5 kem2. Arvioitu tuleva asukasmäärä on noin 100, kun laskentaperusteena on 1 asukas / asuintilan 40 kem2.

Erityisenä tavoitteena on ollut melulta suojatun rakenteellisesti toimivan ja viihtyisän asuinalueen suunnitteleminen. Rakennusten mittakaavaan, pihojen muodostumiseen sekä uuden alueen ja rakennetun ympäristön suhteeseen on kiinnitetty huomiota.

1.3 Asemakaavan toteuttaminen

Asuinalue rakentunee lähivuosina asemakaavan muutoksen tultua lainvoimaiseksi. Alueen muuttaminen asuinkäyttöön edellyttää pilaantuneen maaperän kunnostamista massanvaihdoilla Pirkanmaan ympäristökeskuksessa 3.1.2002 päivätyn päätöksen mukaisesti.


2 PERUS- JA TUNNISTETIEDOT

2.1 Tunnistetiedot

Asemakaavan muutos koskee:
Tampereen kaupungin Hyhkyn kaupunginosan
korttelin 1137 tonttia 14 ja kaupunginosan rajaa sekä

Tampereen kaupungin Lielahden kaupunginosan
liikennealuetta ja kaupunginosan rajaa.

Asemakaavan muutoksella muodostuu:
Tampereen kaupungin Hyhkyn kaupunginosan
kortteli 1115 sekä katualuetta ja kaupunginosan rajaa.

Tonttijako:
Tonttijako laaditaan sitovana ja se tehdään kaavamuutoksen yhteydessä. Tonttijaolla muodostuvat Hyhkyn kaupunginosan korttelin 1115 tontti 1.

Kaavan laatija: Tampereen kaupungin ympäristötoimi, kaavoitusyksikkö, arkkitehti Jouni Mäkinen.

2.2 Kaava-alueen sijainti

Kaava-alue sijaitsee Hyhkyn kaupunginosan tontilla 1137-14 (Rahtimiehenkatu 2, Pispalan valtatie 90) ja osin Lielahden kaupunginosassa tontin 14 pohjoispuoleisella rautatiealueella. Alue rajoittuu lännessä Rahtimiehenkatuun, etelässä Pispalan valtatiehen, idässä tonttiin 1137-5 ja pohjoisessa Lielahden vanhalle asemalle johtavaan tiehen.

2.3 Kaavan nimi ja tarkoitus

Asemakaava no 7765, liike-, toimisto-, teollisuus- ja varastorakennusten tontin ja rautatiealueen osan muuttaminen asuinrakennusten korttelialueeksi.

2.6 Luettelo muista kaavaa koskevista asiakirjoista taustaselvityksistä ja lähdemateriaalista

Aloite, Hartela Kiinteistömyynti Oy Dno YVI:3438/611/2002
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma 3.10.2003
Luonnossuunnitelmat 13.8.2003, Arkkitehtitoimisto Sigge Oy
Meluselvitys 26.8.2003
Ympäristötekninen maaperätutkimus, lokakuu 2001, tilaajana Hartela Oy
Ympäristötekninen maaperätutkimus, syyskuu 2001, tilaajana Ratahallintokeskus, kiinteistöyksikkö
Lausunto tärinämittauksista 24.1.2003
Rakentamistapaohjeet ro-7765-1
Asemakaavan seurantalomake
Lausunnot


3 LÄHTÖKOHDAT

3.1 Selvitys suunnittelualueen oloista

3.1.1 Alueen yleiskuvaus
Suunnittelualue on Epilänharjun etelään viettävällä rinteellä vilkasliikenteisen Pispalan valtatien ja Porin radan välissä. Pispalan valtatietä rajaavat rakennukset poikkeavat toisistaan tyylillisesti ja ajallisesti, mutta tietyiltä osiltaan ne muodostavat katutilasta melko yhtenäisen kokonaisuuden. Haapalinnan alueen muutos kerrostaloalueeksi on lähes valmis. Varsinaisella suunnittelualueella ei ole rakennuksia.

Museoviraston 6.2.2004 lausunnoille lähetetyssä luokituksessa kaava-alueen pohjoispuolella sijaitseva Lielahden rautatieasema on merkitty valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetun kulttuuriympäristön kohteeksi.

3.1.2 Luonnonympäristö
Kaava-alue on osa Epilänharjua ja se viettää jyrkästi Pispalan valtatielle päin. Osalla aluetta kasvaa lehtipuuvaltaista sekametsää. Yhteensä tasoeroa on kaava-alueella noin 12 metriä. Ratahallintokeskuksen omistamalla alueella rinnettä on muokattu leikkaamalla ja tasaamalla sitä.

Kaava-alue on vedenhankintaa varten tärkeätä pohjavesialuetta. Lähimpään vedenottamoon (Hyhky) on matkaa n. 400 metriä. Suunnittelualueella radonpitoisuus ylittää 400 Bq/m3.

Maaperä on alueella kaupungin paikkatietoaineiston mukaan hiekka-moreenia ja hietaa.

3.1.3 Rakennettu ympäristö
Ratahallintokeskuksen omistamalla alueella Lielahden vanhan aseman läheisyydessä on toiminut romuliike 1960-luvulta aina 2000 luvun alkuun saakka. Romuliike on käyttänyt aluetta romumetallin varastointiin ja lajitteluun. Alueella on sijainnut useita kevytrakenteisia varastoja, jotka on nyttemmin purettu. Suunnittelualueelle on teetetty ympäristötekninen maaperätutkimus, jonka mukaan alueen maaperä on osin pilaantunut.

Suunnittelualueen eteläpuolella on vilkasliikenteinen Pispalan valtatie, jonka liikenteen lähtömelutaso on suunnittelualueen kohdalla Tampereen liikennemeluselvityksen 1993-94 mukaan n. 66 dB. Pohjoisessa suunnittelualue rajautuu Porin rataan. Tampereen kaupungin meluntorjuntaohjelman 1995-1999 mukaan lähtömelutaso Porin radalla on päivällä 72,5 dBA ja yöllä 68,5 dBA.

Geotesti Oy on tehnyt 16.01. - 17.01.2003 tärinämittauksia Hotelli Haapalinnan tiloissa. Mittausten tarkoitus oli selvittää junaliikenteen aiheuttaman tärinän taso rakenteissa tontille 1137-14 suunnitteilla olevaa hanketta varten. Geotesti Oy:n lausunnon mukaan perustuksissa mitatun heilahdusnopeuden suurin arvo on 0,2 mm/s (tehollinen). Mittausten perusteella ei ole todennäköistä, että raideliikennetärinät aiheuttaisivat suunnittelualueella häiriötä asukkaille. Asuntoalueella sallittavan tärinän suuruudesta ei Suomessa ole voimassaolevia ohjeita, mutta saatuja tuloksia on verrattu VTT:n VR:n toimeksiannosta laatimaan ohjeluonnokseen sekä Saksassa, Ruotsissa ja Norjassa käytettäviin tärinäluokituksiin.

Rautatiealueella aivan tontin 1137-14 pohjoispuolella kulkee itä-länsisuunnassa Elisan johtoja lisäksi tontin luoteisnurkalla sijaitsee sähkölaitoksen kaapeleita.

3.1.4 Maanomistus
Kiinteistö Oy Hyhkynlinna omistaa tontin 1137-14. Suomen valtio (Ratahallintokeskus) omistaa Valtion rautatie-nimisen lunastusyksikön (kiinteistötunnus 837-601-4-3) Lielahden liikennepaikalla.


3.2 Suunnittelutilanne

3.2.1 Kaava-aluetta koskevat suunnitelmat, päätökset ja selvitykset

3.2.1.1 Seutukaava ja yleiskaava
Pirkanmaan 3. seutukaavassa, joka on vahvistettu 6.6.1997, alue on osoitettu taajamatoimintojen alueeksi.

Kantakaupungin yleiskaavassa, joka on vahvistettu 12.2.2000, kaava-alue on osoitettu palveluvaltaisen yritystoiminnan alueeksi PK-3.

3.2.1.2 Asemakaava
Tontilla 1137-14 on voimassa 30.3.1988 vahvistettu asemakaava no 6643. Sen mukaan tontti on liike-, toimisto-, teollisuus- ja varastorakennusten korttelialuetta. Rakennusoikeutta tontilla on 2400 kem2, joka vastaa tonttitehokkuutta e=0,39, kun tontin pinta-ala on 6196 m2. Kaava-alueen pohjoisosassa on voimassa 27.6.1985 vahvistettu asemakaava no 6208, joka mukaan alue on rautatiealuetta.

3.2.1.3 Tonttijako ja pohjakartta
Tontille 1137-14 on hyväksytty tonttijako 24.10.1988 ja se on merkitty tonttirekisteriin 15.10.1990. Pohjakartta on Tampereen kaupungin kaupunkimittausyksikön laatima ja se on tarkistettu v. 2004.

3.2.1.4 Muut aluetta koskevat päätökset
Pirkanmaan ympäristökeskus on 3.1.2002 antanut päätöksen saastuneen rakennusjätteen ja pilaantuneen maaperän kunnostamisesta koskien asemakaavan muutosaluetta.


4 ASEMAKAAVAN SUUNNITTELUN VAIHEET

4.1 Asemakaavan suunnittelun tarve

Tonttia 1137-14 koskeva asemakaava, joka on vahvistettu jo vuonna 1988, ei ole toteutunut. Hartela Kiinteistömyynti Oy:n tavoitteena on rakentaa suunnittelualueelle asuinrivitaloja. Asuntojen rakentaminen edellyttää asemakaavan muuttamista.

4.2 Suunnittelun käynnistäminen ja sitä koskevat päätökset

Aloitteen asemakaavan muuttamiseksi ovat tehneet Hartela Kiinteistömyynti Oy ja Ratahallintokeskus.

Asemakaavan muutoksen yhteydessä laaditaan maankäyttösopimus.

Kaavoituksen pohjaksi Arkkitehtitoimisto Sigge Oy on tehnyt vaihtoehtoisia luonnossuunnitelmia. Yleiskaavallisen tarkastelun laadinta aloitettiin jo ennen asemakaavan muutoksen vireillepanoa.

4.3 Osallistuminen ja yhteistyö

4.3.1 Osalliset
Osallisia ovat: kaavamuutoksen hakijat, naapurikiinteistöt ja niiden asukkaat, Hyhkyn Kyläyhdistys Ry, Epilä-Seura Ry, muut alueella toimivat yhdistykset sekä viranomaiset, joiden toimialaa kaavamuutos koskee, kaupungin eri hallintokunnat, mm. kiinteistötoimi, ympäristövalvonta, koulutustoimen hallintopalvelukeskus, sosiaali- ja terveystoimen päivähoidon tehtäväalue ja kaikki tekniset toimialat.

4.3.2 Vireille tulo
Kaavahanke kuulutettiin vireille 16.10.2003, samalla kuulutuksella asetettiin osallistumis- ja arviointisuunnitelma nähtäville mielipiteiden saamista varten.

4.3.3 Osallistuminen ja vuorovaikutusmenettely
Kaavamuutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli nähtävillä16.10.-6.11.2003 välisenä aikana. Suunnitelma lähetettiin yhdessä alustavan luonnossuunnitelman kanssa tiedossa oleville osallisille kaupungin hallintokuntia lukuun ottamatta. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä siihen liittyvästä luonnossuunnitelmasta ei jätetty mielipiteitä.

Kaavaehdotuksesta on pyydetty lausunnot kaupungin eri hallintokunnilta sekä muilta viranomaistahoilta, joiden toimialaa ehdotus koskee: Sähköverkkotoiminnan yleissuunnittelun lausunto toteaa, että nykyisen tontin 1137-14 luoteisnurkalla sijaitsee uutta tonttia sivuavana kaapeleita.

Kuntatekniikka- ja liikennesuunnitteluyksikkö toteaa lausunnossaan, että Vaakonkadun ja Pispalan valtatien liittymään rakennetaan keskisaareke. Liikennevalo-ohjattu suojatie ei ole tarpeellinen. Kuntatekniikka- ja liikennesuunnitteluyksikön sekä kaavoitusyksikön välisessä neuvottelussa 30.6.2004 todettiin keskisaarekkeellisen suojatien tarpeellisuus Vaakonkadun liittymän lisäksi myös Rahtimiehenkadun ja Pispalan valtatien risteyksessä.

Ympäristönvalvontayksikkö on kiinnostunut Porin radan aiheuttamasta tärinästä ja sen mahdollisista vaikutuksista suunnittelualueella. Insinööritoimisto Geotesti Oy on tehnyt tärinämittauksia selvittääkseen junaliikenteen aiheuttaman tärinän tason rakenteissa asemakaavan muutosalueella. Tarkemmin tärinämittausten tuloksista on kerrottu asemakaava selostuksen kohdissa 3.1.3 Rakennettu ympäristö ja 4.4.1.1 Yleiskaavallinen tarkastelu.

Sosiaalitoimen lausunnon mukaan päivähoitopaikkoja alueella on noin 270. Laskennallinen tarve tällä hetkellä on noin 300. Lisäryhmillä voidaan tarjontaa jonkin verran lisätä.

4.4. Asemakaavan tavoitteet

4.4.1 Lähtökohta-aineiston antamat tavoitteet
Hakijan tavoitteena on rakentaa alueelle tiivis ja urbaani II kerroksinen asuinrivitaloalue. Kaavoituksen tavoitteena on suunnitella alueelle viihtyisä, rakennettuun ympäristöön sopiva asuinalue, joka huomioi alueen maastomuodot ja sijainnin Pispalan valtatien ja Porin radan välissä. Saastuneen maa-aineksen poisto ja liikennemelun huomioiminen ovat myös suunnittelun ja myöhemmin toteutuksen tavoitteita.

4.4.1.1 Yleiskaavallinen tarkastelu
Yleiskaavallisella tarkastelulla verrataan Hyhkyyn tontille 1137-14 ja osin rata-alueelle tehtyä suunnitelmaa voimassa olevaan kantakaupungin yleiskaavaan, joka on vahvistettu 12.12.2000. Tarkastelulla arvioidaan suunnitelman vaikutukset yleiskaavaan ja arvioidaan voiko ratkaisu aiheuttaa esteitä yleiskaavan tavoitteiden ja ratkaisujen toteutumiselle. Tarkastelun tueksi on kuntatekniikka- ja liikennesuunnitteluyksiköltä, koulutustoimen hallintopalvelukeskukselta, sosiaali- ja terveystoimen päivähoidon tehtäväalueelta, puistoyksiköltä sekä turvatekniikan keskukselta pyydetty kirjalliset lausunnot, jotka ovat yleiskaavallisen tarkastelun liitteinä. Lisäksi Golder Associates Oy on tehnyt ympäristöteknisen maaperätutkimuksen, Promethor Oy on laatinut ympäristömelun laskennallisen mallinnuksen ja Geotesti Oy on kirjoittanut lausunnon tärinämittauksista.

Suunnittelualue on voimassa olevan kantakaupungin yleiskaavan mukaan palveluvaltaisen yritystoiminnan aluetta. Alue on varattu pääasiassa liike- ja toimistotiloille sekä niihin liittyville varastotiloille. Alueelle saa sijoittaa myös ympäristöön soveltuvaa muuta työpaikkatoimintaa. Alueelle ei saa sijoittaa kaupan suuryksiköitä eikä suuria yli 400m2 päivittäistavaramyymälöitä.

Arviointi suoritetaan käymällä läpi maankäyttö- ja rakennuslaissa esitetyt yleiskaavan sisältövaatimukset ja arvioimalla niiden toteutuminen kantakaupungin yleiskaavassa suunnittelualueelle sijoittuvan asuinaluesuunnitelman osalta (MRL 39§, 2. momentti kohdat 1-9).

MRL 39.2 § kohta 1
Yhdyskuntarakenteen toimivuus, taloudellisuus ja ekologinen kestävyys

Suunnittelualueen muuttaminen asuinkäyttöön poikkeaa kantakaupungin yleiskaavan maankäytöstä. Asuinaluesuunnitelma edistää kuitenkin yleiskaavassa hyväksyttyä kaupunkirakenteen tiivistämistavoitetta.
(Kantakaupungin yleiskaava kohdat 3 Yleistavoitteet ja suunnitteet ja 4.1 Asuminen)

MRL 39.2 § kohta 2
Olemassa olevan yhdyskuntarakenteen hyväksikäyttö

Suunnitelma edistää olemassa olevien teknisten verkostojen hyväksikäyttöä.

MRL 39.2 § kohta 3
Asumisen tarpeet ja palveluiden saatavuus

Pispalan valtatien varrella on erilaisia erikoisliikkeitä, palveluyrityksiä ja mm. lääkäriasema. Viereisessä Haapalinnankylässä sekä Lielahdessa n. 2 km:n ja Tesomalla n. 3 km:n päässä on lisäksi monipuoliset palvelut. Pispalan valtatietä kulkee useita TKL:n ja yksityisten liikennöitsijöiden linjoja.

Kohde kuuluu peruskoulun vuosiluokkien 1-6 osalta Raholan oppilasalueeseen, jossa toimivat Harjun, Hyhkyn, Kalkun ja Raholan koulut. Suunnitteilla olevalta asuinalueelta oppilaat ohjataan pääsääntöisesti Harjun kouluun. Vuosiluokkien 7-9 ja lukiolaisten kouluna toimii Kaarilan koulu, joka sijaitsee noin 300 metrin etäisyydellä. Tulevaisuudessa oppilaita alueelta joudutaan kuitenkin ohjaamaan myös keskustan kouluihin. Koulutustoimen hallintopalvelukeskukselta saadun lausunnon mukaan uuden asuntoalueen aiheuttama oppilasmäärän lisäys pystyttäneen hoitamaan tietyin järjestelyin. Jos pieniä täydennyskohteita alkaa olla enemmän, ongelmat kuitenkin kärjistyvät koulutilojen suhteen.

Päiväkotipalveluja on Hyhkyn alueella ja alueen lähiympäristössä kuudessa päiväkodissa ja kahdessa ryhmäperhepäiväkodissa. Päivähoitopaikkoja alueella on noin 270. Laskennallinen tarve on ylittää lievästi tarjonnan, mutta lisäryhmien avulla voidaan tilannetta parantaa. Hyhkyn päiväkoti sijaitsee kävelyetäisyyden päässä, tosin Pispalan valtatien eteläpuolella.

(Kantakaupungin yleiskaava kohdat 3 Yleistavoitteet ja suunnitteet, 4.1 Asuminen ja 4.3 Palvelut)

MRL 39.2 § kohta 4
Mahdollisuudet liikenteen, erityisesti joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen, sekä energia-, vesi- ja jätehuollon tarkoituksenmukaiseen järjestämiseen ympäristön, luonnonvarojen ja talouden kannalta kestävällä tavalla

Alue on liikenteellisesti erittäin hyvin saavutettavissa. Suunnittelualueen ohi kulkee useita linja-autolinjoja. Kevyelle liikenteelle on rakennettu väylä Pispalan valtatielle. Sunnitelma tukeutuu olemassa olevaan kunnallistekniikkaan, eikä sitä varten kaupungin tarvitse rakentaa katua. Kaukolämpöjohto kulkee Pispalan valtatien alla suunnittelualueen lähituntumaan.

Suunnittelualueella on varauduttu mahdolliseen tulevaan paikalliseen raideliikenteeseen varaamalla tilaa alueen läpi pohjois- eteläsuunnassa johtavan kevyenliikenteen yhteyden rakentamista varten.

(Kantakaupungin yleiskaava kohdat 3 Yleistavoitteet ja suunnitteet, 4.5 Liikenne ja 4.7 Yhdyskuntatekninen huolto)

MRL 39.2 § kohta 5
Mahdollisuudet turvalliseen, terveelliseen ja eri väestöryhmien kannalta tasapainoiseen elinympäristöön

Alueelle on mahdollista järjestää hyvä elinympäristö. Suunnittelualue sijaitsee Epilänharjun etelään viettävällä rinteellä. Alue rajoittuu etelässä Pispalan valtatiehen ja pohjoisessa Porin rataan. Pispalan valtatien liikennemäärä on n. 8000 autoa vuorokaudessa ja vuoden 2010 liikennemäärän on arvioitu olevan 12300 autoa vuorokaudessa. Raideliikenteen määrä on Porin radalla 32 tavarajunaa ja 12 henkilöjunaa.

Asuinaluerakentaminen edellyttää Pispalan valtatien yli johtavien kevyen liikenteen yhteyksien parantamista suunnittelualueen tuntumassa. Vähimmillään tämä tarkoittaa keskisaarekkeella varustettuja suojateitä Vaakonkadun tai Rahtimiehenkadun yhteydessä. Keskisaarekkeellisten suojateiden rakentamista Pispalan valtatielle kahteen kohtaan sekä Rahtimiehenkadun että Vaakonkadun risteysten yhteyteen voidaankin pitää edellytyksenä vaivattomien ja turvallisten yhteyksien luomisessa mm. Hyhkyn päiväkotiin, Kaarilan kouluun, virkistysalueille ja bussipysäkille (keskustan suunta). Liikennevalojen rakentaminen ei liene mahdollista teknisen toimen varoin lähivuosina.

Sijainti vilkasliikenteisen Pispalan valtatien ja Porin radan välissä aiheuttaa alueelle meluongelman. Suunnittelukeskus Oy:n tekemässä melutilannearviossa Pispalan valtatien lähtömelutason on arvioitu olevan vuonna 2010 päivällä 69 dB(A) ja yöllä n. 62 dB(A). Tampereen kaupungin meluntorjuntaohjelman 1995 mukaan lähtömelutaso Porin radalla päivällä 72,5 dBA ja yöllä 68,5 dBA. Tehtyjen meluselvitysten mukaan rakenteellisin ratkaisuin on kohdealueella mahdollista huomioida valtioneuvoston asettamat äänitason ohjearvot.

Tehdyn maaperätutkimuksen perusteella tulee alueella oleva saastunut maa-aines poistaa ennen alueen ottoa asuinkäyttöön.

Suunnittelualueen rakentaminen asuinkäyttöön tukee ja mahdollisesti monipuolistaa lähialueen palveluja. Samalla alue siistiytyy ja saastunut maa-aines poistetaan. Suunnittelualueen muuttuminen asuinalueeksi siis hyödyttää ympäröiviä asuin- ja liiketontteja.

(Kantakaupungin yleiskaava kohdat 3 Yleistavoitteet ja suunnitteet, 4.1 Asuminen, 4.6 Ympäristönhoito ja suojelu, sekä 4.5 Liikenne)

MRL 39.2 § kohta 6
Kunnan elinkeinoelämän toimintaedellytykset

Vaikka alueen muuttuminen asuinalueeksi poistaa pääosin mahdollisuuden sijoittaa paikalle palveluvaltaista yritystoimintaa voimassaolevan yleiskaavan mukaisesti, ei sillä ole elinkeinotoiminnan kannalta merkittäviä haitallisia vaikutuksia. Suunnittelualue on pieni (n. 1.06 ha) ja sen sekä itä- että länsipuolelle jää yleiskaavassa yritystoiminnalle varattua aluetta. Asukasmäärän kasvu edistää Hyhkyn ja Epilän alueen elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä.

Elinkeinotoimi ja kiinteistötoimi eivät vatusta alueen muuttamista asuinkäyttöön.

(Kantakaupungin yleiskaava kohdat 3 Yleistavoitteet ja suunnitteet, 4.2 Elinkeinot sekä 4.3 palvelut)

MRL 39.2 § kohta 7
Ympäristöhaittojen vähentäminen

Hartela Oy:n ja Ratahallintokeskuksen toimeksiannosta Golder Associates Oy on vuonna 2001 tehnyt ympäristöteknisen maaperätutkimuksen suunnittelualueelle. Alueen muuttaminen asuinkäyttöön edellyttää pilaantuneen maaperän kunnostamista massanvaihdolla. 3.1.2002 päivätyn päätöksen mukaan Pirkanmaan ympäristökeskus on määrittänyt maaperän puhdistustavoitteeksi SAMASE-ohjearvot. Maaperän puhdistaminen pienentää ympäristöriskien määrää alueella.

Suunnittelualue on vedenhankintaa varten tärkeää pohjavesialuetta ja alueella radonpitoisuus ylittää 400 Bq/m3. Alueen jatkosuunnittelussa on huomioitava sen sijainti pohjavesi- ja radonalueella.

Suunnittelualue sijaitsee Pispalan valtatien ja Porin radan melualueella. Suunnittelukeskus Oy:n tekemän melutilannearvin lisäksi on Promethor Oy tehnyt ympäristömelun laskennallisen mallinnuksen. Melumallinnus on tehty luonnossuunnitelman mukaisia rakennusmassoja ja meluaitoja käyttäen. Laskennan mukaan on rakenteellisin ratkaisuin mahdollista toteuttaa riittävä suoja liikennemelua vastaan. Rakentaminen lisää autoliikenteen määrää lähikaduilla, etenkin Pispalan valtatiellä.

Geotesti Oy on tehnyt tärinämittauksia nykyisessä rakenteessa Hotelli Haapalinnan tiloissa. Mittausten tarkoituksena oli selvittää junaliikenteen aiheuttaman tärinän taso rakenteissa tontille 1137-14 suunnitteilla olevaa hanketta varten. Geotesti Oy toteaa lausunnossaan, ettei ole todennäköistä, että raideliikennetärinät aiheuttaisivat suunnittelualueella häiriötä asukkaille. Perustuksissa mitatun heilahdusnopeuden suurin arvo 0,2 mm/s (tehollinen) alittaa ohjearvot.

Lielahden voimalaitos sijaitsee rautatiealueen pohjoispuolella n. 150 m etäisyydellä suunnittelualueesta. Lielahden voimalaitoksella varastoidaan kevyttä polttoöljyä 2500 m3 varastosäiliössä. Voimalaitoksen polttoaine on maakaasu. Lisäksi varastoidaan pienempiä määriä syövyttäviä ja haitallisia kemikaaleja. Turvatekniikan keskus toteaa lausunnossaan etäisyyden palavan nesteen varastopaikasta lähimpään rakennettavaan asuinrakennukseen (yli 200 m) ylittävän standardissa SFS 3350 vaaditun minimietäisyyden (25 m).

(Kantakaupungin yleiskaava kohdat 3 Yleistavoitteet ja suunnitteet sekä 4.6 Ympäristönhoito ja suojelu)

MRL 39.2 § kohta 8
Rakennetun ympäristön, maiseman ja luonnonarvojen vaaliminen

Suunnittelualueella ei ole rakennuksia. Alueen pääkäyttötarkoituksen muuttaminen asumiseen ei aiheuta yleiskaavassa osoitettuun käyttöön verrattuna suurempaa uhkaa maiseman ja luonnonarvojen säilymiselle.

(Kantakaupungin yleiskaava kohdat 3 Yleistavoitteet ja suunnitteet sekä 4.6 Ympäristönhoito ja suojelu)

MRL 39.2 § kohta 9
Virkistykseen soveltuvien alueiden riittävyys

Koska lähimmät virkistysalueet ovat vilkkaasti liikennöidyn Pispalan valtatien toisella puolella, on suunnittelualueelta varattava riittävän suuri yhtenäinen leikki- ja oleskelualue, jotta se olisi vaivattomasti ja turvallisesti tavoitettavissa.

Suunnitelman ei vähennä kantakaupungin yleiskaavan virkistysalueiden määrää eikä estä yhtenäisten virkistysalueiden muodostumista.

(Kantakaupungin yleiskaava kohdat 3 Yleistavoitteet ja suunnitteet, 4.1 Asuminen, 4.4 Virkistys sekä 4.6 Ympäristönhoito ja suojelu)

Johtopäätökset
Hyhky-1137-14, Rahtimiehenkatu, Pispalan valtatien ja Porin radan väliin sijoittuvan asuinalueen asemakaava ei edellytä kantakaupungin yleiskaavan muuttamista eikä vahvistettavan yleiskaavan laatimista. Asemakaavassa voidaan toteuttaa pääosa kantakaupungin yleiskaavan tavoitteista ja maankäyttö- ja rakennuslaissa yleiskaavalle asetetut sisältövaatimukset voidaan ottaa huomioon. Suunnittelualueelle on mahdollista järjestää hyvä elinympäristö asumiseen.

4.5 Asemakaavan vaihtoehdot

4.5.1 Alustavien vaihtoehtojen kuvaus ja karsinta
Viiva Arkkitehtuuria Oy ja myöhemmin suunnittelua jatkanut Arkkitehtitoimisto Sigge Oy ovat tutkineet useita erilaisia vaihtoehtoja suunnittelualueen rakentamiseksi. Luonnoksissa on tutkittu sekä rakentamista pelkästään tontille 1137-14 että rakentamisen ulottamista myös rautatiealueelle. Kaikissa vaihtoehdoissa tonttitehokkuus on noin e=0,40 ja rakennusten kerrosluku II.

8.2.1999 päivätyssä maankäyttö- ja luonnossuunnitelmassa on esitetty vaihtoehdot 1, 2 ja 2 B. Vaihtoehdoissa on alueelle esitetty rakennettavaksi paritaloja, rivitaloja ja pienkerrostaloja. Vaihtoehdot poikkeavat toisistaan suunnittelualueen laajuuden ja rakennusten sijoittelun suhteen. Vaihtoehto 2 C on päivätty 21.6.1999 ja siinä asuinkortteli muodostuu kuudesta rinteeseen porrastuvasta rakennuksesta ja kahdesta niiden pohjoispuolelle sijoittuvasta rakennuksesta. Rakennukset ovat joko rivi- tai pienkerrostaloja. Luonnosvaihtoehdot 1 ja 2 on päivätty 15.3.2003.

Luonnos 2 muistuttaa vaihtoehtoa 2 C, mutta siinä kaksi pitkää rinteen korkeuskäyrien suuntaista rakennusmassaa on jaettu pienemmiksi rakennusmassoiksi. Vaihtoehdossa 1 kaikki rakennukset sijaitsevat rinteen korkeuskäyriin nähden poikittain.

Luonnoksessa, joka on päivätty 13.8.2003, on kehitelty aikaisemmista luonnoksista tuttuja teemoja. Asuinkortteli muodostuu kuudesta Pispalan valtatiehen ja rinteeseen nähden poikittain sijoittuvasta rakennuksesta ja niiden pohjoispuolelle sijoittuvista neljästä rinteen korkeuskäyrien suuntaisesta rakennuksesta. Rakennusryhmän keskelle on varattu tilaa yhteiselle korttelipihalle. Pysäköinti sijoittuu alueen pohjoisreunalle. Rakennukset ovat rivitaloja. Tämä vaihtoehto oli julkisesti esillä asemakaavahankkeen vireillepanon yhteydessä.

Edellä mainittujen vaihtoehtojen lisäksi on ns. 0-vaihtoehto, jossa suunnittelualue rakentuu voimassaolevan asemakaavan mukaisesti liike-, toimisto-, teollisuus- tai varastorakennusten korttelialueeksi.

4.5.4 Asemakaavaratkaisun valinta ja perusteet
Asemakaavaratkaisun pohjaksi on valittu13.8.2003 päivätty luonnossuunnitelma. Valittu vaihtoehto on kehitystyön tulosta. Alkuperäisiä luonnossuunnitelmia on kehitelty moneen otteeseen kaavoitusyksikön ja rakennuttajatahon välillä käytyjen keskusteluiden pohjalta. Myös ennen asemakaavan muutoksen vireillepanoa aloitettu yleiskaavallinen tarkastelu on tuonut asemakaavan muutostyöhön lisätavoitteita, joita on suunnittelutyössä pyritty huomioimaan. Valittu vaihtoehto mahdollistaa mm. riittävän melunsuojauksen toteutumisen sekä yhteisen korttelipihan ja Lielahden asemalle johtavan kevyen liikenteen yhteyden rakentumisen. Suunnitellut rakennukset sopeutuvat mittakaavaltaan Pispalan valtatien pohjoispuolen rakennuskantaan ja tiiviisti toteutuneenakin alueelle voidaan rakentaa viihtyisiä asuinympäristöä.

Ks. myös yleiskaavallinen tarkastelu, kohta 4.4.1.1.


5 ASEMAKAAVAN KUVAUS

5.1 Kaavan rakenne
Liike-, toimisto-, teollisuus- ja varastorakennusten tontti 1137-14 sekä osa siihen liittyvää rautatiealuetta muutetaan rivitalojen ja muiden kytkettyjen asuinrakennusten korttelialueeksi. Rakentaminen sopeutetaan ympäristön rakennuskantaan sekä alueen maasto-olosuhteisiin. Alueen suojautumiseen liikennemelulta on kiinnitetty erityistä huomiota.

5.1.1 Mitoitus
Kaava-alueen koko on 1,0750 ha, josta asuinrakennusten korttelialueen pinta-ala on 1,0550 ha. Asuntoalueen tonttitehokkuus on 0,45, joka vastaa 4747,5 kem2 rakennusoikeutta. Kymmenen prosenttia rakennusoikeudesta eli 475 kem2 tulee käyttää maanpäällistä autosuojaa ja taloustilaa varten. Kymmenen prosenttia tontille sallitusta kerrosalasta saadaan käyttää sosiaali-, liike- ja toimistotiloja varten.

Jalankululle ja pyöräilylle varatun katualueen pinta-ala on 0,0200 ha.

Arvioitu tuleva asukasmäärä on noin 100, kun laskentaperusteena on 1 asukas / asuintilan 40 m2.

5.1.2 Palvelut
Alueella ovat peruspalvelut hyvin saavutettavissa. Kohdassa
4.4.1.1 yleiskaavallinen tarkastelu otsikon 3) asumisen tarpeet ja palveluiden saatavuus alla on tarkemmin kuvailtu alueen palvelutarjontaa.

5.3 Aluevaraukset

5.3.1 Korttelialueet
Tontti 1115-1 osoitetaan rivitalojen ja kytkettyjen asuinrakennusten korttelialueeksi. Uusi tontti muodostuu n. 5997 m2 suuruisesta osata vanhaa tonttia 1137-14 ja n. 4554 m2 suuruisesta osasta rautatiealuetta.

Tontille on osoitettu kuusi Pispalan valtatiehen nähden poikittain sijoittuvaa rakennusalaa ja niiden pohjoispuolelle neljä korkeuskäyrien suuntaista rakennusalaa. Rakennusalat jakautuvat neljään vyöhykkeeseen seuraavasti: yksikerroksiselle talousrakennukselle varattu rakennusala, parvekkeille varattu rakennusala, jossa kerrosluku on kaksi, rakennusala ehdottomasti kaksikerroksiseksi rakennettavalle rakennukselle ja rakennusalan osa, johon saadaan rakentaa julkisivupinnasta ulkonevia rakennuksen osia, kuitenkin siten, että niiden yhteenlaskettu pituus on enintään puolet julkisivun pituudesta.

Ulkoneville rakennuksen osille varattua vyöhykettä ei ole käytetty neljässä korkeuskäyrien suuntaisessa rakennusalassa. Pispalan valtatiehen nähden poikittain sijoittuvilla rakennusaloilla rakennus on rakennettava kiinni rakennusalan eteläsivuun. Rakennukset on porrastettava tontilla luonnollisen maanpinnan mukaisesti.

Rakennusalojen jakamisella vyöhykkeisiin on pyritty saamaan asemakaavan muutokseen riittävästi joustavuutta kuitenkin varmistaen rakennusten runkosyvyyden säilymisen kohtuullisena. Rakennusten sijoittelu antaa mahdollisuuden rakentaa pienet asuntokohtaiset oleskelupihat ja suunnata asuntojen oleskelutilat etelään ja länteen.

Tontin keskiosaan on merkitty leikki- ja oleskelualueeksi varattu alueenosa, jonka jakaa kahteen osaan itä-länsisuuntainen tontin läpi johtava alueen sisäistä jalankulkua varten varattu alueen osa. Korttelipihan etelä ja pohjoisreunalle on osoitettu rakennusalat yksikerroksisille talousrakennuksille, jotka toimivat myös melusuojaelementteinä.

Auton säilytyspaikan rakennusala ja pysäköimispaikka on osoitettu aivan tontin pohjoisrajan tuntumaan. Tontin pohjoisosassa on itä-länsi-suuntainen varaus maanalaiselle johdolle.

Tontilla on istutettava puurivit Pispalan valtatien ja Hällströminraitin varteen. Myös osalle Rahtimiehenkadun vartta ja yhteispihan reunoille on merkitty istutettavat puurivit. Pysäköinnille varatun tontinosan ja rakennusten välille on istutettava puurivi tai pensasaita. Istutettavaksi alueenosiksi on merkitty Pispalan valtatien, Rahtimiehenkadun ja Hällströminraitin varret sekä pysäköintialueen eteläsivu.

Pispalan valtatien varteen on rakennettava melukaide, jonka korkeus maanpinnasta kadun puolella on 2,8 m. Tämä merkitsee meluesteen harjan olevan noin 3,5 m Pispalan valtatien tasauksen yläpuolella. Rahtimiehenkadun puolella ja esteen itäpäässä meluesteen tulee olla 2,2 m maanpinnasta.

Asemakaavassa on osoitettu kohdat, joissa on asetettu tietyt vaatimukset ulkoseinien ikkunoiden ja muiden rakenteiden ääneneristävyydelle. Samoin on osoitettu kohdat, joissa julkisivu on rakennettava yhtenäisenä melusuojauksen vuoksi. Jos auton säilytyspaikan rakennusalalla ja pysäköimispaikalla tai talousrakennuksen rakennusalalla on merkitystä melunsuojauksen kannalta, on se asemakaavassa esitetty. Alueen suojaukseen tarkoitetut meluesteet tulee rakentaa valmiiksi ennen kuin alue otetaan asuinkäyttöön ja rakennuslupa-asiakirjoihin on liitettävä rakennushankkeen pohjalta laadittu meluntorjuntasuunnitelma. Asemakaavassa vaadittuja melunsuojarakenteita on tarvittaessa korotettava.

Tontti on vedenhankinnalle tärkeällä pohjavesialueella. Alueelle sijoitettava toiminta ei saa vahingollisella tavalla huonontaa alueen pohjaveden laatua. Alueella ei saa irrallaan varastoida tai säilyttää pohjavettä likaavia tai pohjaveden laatuun vaikuttavia aineita. Alueelle ei saa sijoittaa maanalaisia öljy- tai kemikaalivarastoja. Lisäksi alueen suunnittelussa on otettava huomioon sijainti korkean radonpitoisuuden alueella.

Ennen alueella tapahtuvaa rakentamista on huolehdittava siitä, että ympäristömyrkyt on poistettu ympäristösuojeluviranomaisten hyväksymien käsittelysuunnitelmien mukaisesti. Asemakaavaa varten on laadittu rakentamistapaohjeisto, joka on asemakaavaselostuksessa kohdassa 6.1 toteutusta ohjaavat ja havainnollistavat suunnitelmat.

Tontin tilastotiedot
Tontti 1115-1 pinta-ala on 1,0550 ha. Tonttitehokkuus on 0,45, joten kokonaisrakennusoikeudeksi määräytyy 4747,5 kem2, josta asuintiloiksi saa rakentaa 4272,5 kem2 ja maanpäällistä autosuoja ja taloustilaa 10 % eli 475 kem2. Sallitusta kerrosalasta saadaan enintään 10 % eli 475 kem2 käyttää sosiaali-, liike- ja toimistotiloja varten. Tonteille on rakennettava yksi autopaikka 75 asuintilan kerrosalaneliömetriä kohti ja 50 liike- ja toimistotilan kerrosalaneliömetriä kohti.

5.3.2 Muut alueet

Liikennealueet
Pispalan valtatien ja Lielahden asema-alueen välisen kevyen liikenteen yhteyden mahdollistamiseksi osoitetaan tontin 1137-14 itäosasta 200 m2 suuruinen alue jalankululle ja polkupyöräilylle varatuksi kaduksi.

5.4 Kaavan vaikutukset
Ks. myös yleiskaavallinen tarkastelu, kohta 4.4.1.1.

5.4.1 Vaikutukset rakennettuun ympäristöön
Rakentamaton rinnetontti muuttuu kaavan toteutumisen myötä Hyhkyn aluerakennetta täydentäväksi asuinkortteliksi. Rakentamisen määrä ja mittakaava soveltuvat alueen täydennysrakentamiseen.

5.4.2 Vaikutukset luontoon ja luonnonympäristöön
Kaava-alueella maaperä on saastunut. Rakennushankkeella on maaperän puhdistamisen kautta myönteinen vaikutus luonnonympäristöön. Maisemallisesti alue muuttuu osittain metsittyneestä ja kasvillisuuspeitteisestä joutomaasta tiiviisti rakentuneeksi rivitaloalueeksi. Alueella rakennukset on porrastettava luonnollisen maanpinnan mukaisesti.

5.4.3 Sosiaaliset vaikutukset
Alueen toteuttaminen tuo lisää lapsiperheitä Hyhkyn alueelle. Vaikka nykyisin koulut, joihin alueen lapset ohjattaisiin ovat melko täynnä, voidaan oppilasmäärän lisäys hoitamaan tietyin järjestelyin koulutoimen hallintopalvelukeskuksen arvion mukaan. Päivähoitopaikkojen laskennallisesti riittävä määrä alueella voidaan saavuttaa lisäryhmien avulla.

5.4.4 Yhdyskuntataloudelliset vaikutukset
Uusi rakenne tukeutuu rakennettuihin kunnallisteknisiin verkostoihin eikä alueen toteuttaminen vaadi uusia katuja. Alueen toteuttaminen on yhdyskuntataloudellisesti edullista, vaikkakin mm. maaperän puhdistaminen ja melusuojaus aiheuttaa lisäkustannuksia rakentajalle.

5.4.5 Liikenteelliset vaikutukset
Jotta Pispalan valtatien ylittäminen saataisiin suunnittelualueen kohdalla kevyelle liikenteelle turvallisemmaksi, tulee rakennushankkeen toteutuksen yhteydessä huolehtia keskisaarekkeellisten suojateiden rakentamisesta Pispalan valtatielle rahtimiehenkadun ja Vaakonkadun risteyksiin. Liikennevalojen rakentaminen ei liikennesuunnittelijoiden mukaan Rahtimiehenkadun liittymään ei ole perusteltua, koska Pispalan valtatiellä on liikennevaloilla tarpeellisempiakin sijoituskohtia esim. Peurankadun liittymässä.

Alueen asukkaiden päivittäinen liikennöinti lisää ajoneuvoliikennettä jossain määrin kaava-alueen tuntumassa erityisesti Pispalan valtatiellä.

5.4.6 Kaupunkikuvalliset vaikutukset
Alueen rakentaminen muuttaa olemassa olevaa kaupunkikuvaa. Erityisesti uudisalueen Pispalan valtatien aluejulkisivulla on kaupunkikuvallista merkitystä. Kaavamääräyksillä ja rakentamistapaohjeilla on pyritty ohjaamaan alueen rakentumista laadullisesti korkeatasoiseksi sekä ympäristöönsä sopivaksi.

5.5 Ympäristön häiriötekijät

Suunnittelualueen eteläpuolella on vilkasliikenteinen Pispalan valtatie ja pohjoispuolella Porin rata. Suunnittelukeskus Oy on yhteistyössä Promethor Oy:n kanssa laatinut aluetta koskevan meluselvityksen, jonka pohjalta on määritelty kaava-alueen vaatimat suojaustoimenpiteet. Lähtötiedoissa on huomioitu sekä juna- että autoliikenne. Tieliikenteen osalta ennustevuotena on ollut v. 2010. Kaavamääräyksissä on otettu huomioon meluselvityksen suositukset ja johtopäätökset riittävän meluntorjunnan aikaansaamiseksi. Lisäksi kaavassa on määrätty, että alueen suojaukseen tarkoitetut meluesteet tulee rakentaa valmiiksi ennen kuin alue otetaan asuinkäyttöön ja että rakennuslupa-asiakirjoihin on liitettävä rakennushankkeen pohjalta laadittu meluntorjuntasuunnitelma. Asemakaavassa vaadittuja melunsuojarakenteita on tarvittaessa korotettava.

5.6 Kaavamerkinnät ja -määräykset

Kaavakartan selkeyden ja luettavuuden saavuttamiseksi on osa tonttia 1115-1 koskevista määräyksistä merkitty viivalla kehystettyyn kenttään tontin ulkopuolelle. Nuolella on osoitettu, että määräykset koskevat tonttia 1115-1.

5.7 Nimistö

Pispalan valtatien ja Lielahden asema-alueen välissä sijaitseva jalankululle ja polkupyöräilylle varattu katu nimetään kadunnimitoimikunnan esityksen mukaisesti (30.1.2004) Hällströminraitiksi. Nimiaihe on valittu säilytettävän asemarakennuksen suunnittelijan Thure Hällströmin mukaan.


6 ASEMAKAAVAN TOTEUTUS

6.1 Toteutusta ohjaavat ja havainnollistavat suunnitelmat

Rakentamistapaohjeet ro-7852

Yleistä
Rakentamistapaohjeiden tarkoituksena on asemakaavassa annettujen määräysten lisäksi ohjata tontin 1115-1 uudisrakentamista siten, että korttelista muodostuu kaupunkikuvallisesti laadukas ja ympäristöönsä sopiva kokonaisuus sekä asukkailleen viihtyisä asuinpaikka. Rakentamistapaohjeiden suositukset ovat lähtökohtana rakennuslupaa edeltävässä lupatarkastuksessa. Mikäli suosituksesta poiketaan, poikkeamiseen tulee olla erityinen syy ja sen vaikutukset koko alueen kaupunkikuvaan tulee selvittää rakennuslupahakemuksen yhteydessä.

Arkkitehtitoimisto Sigge Oy on tehnyt alueen yleissuunnitelman, jonka yhteydessä on määritelty alueelle tulevien talotyyppien, alueen sisäisten kulkuyhteyksien ja melusuojauksen periaatteet.

Rahtimiehenkadun uudella asuinalueella pyritään kaupunkimaiseen mutta samalla mittakaavaltaan pientalomaiseen toteutukseen. Asuinalueen tiiveys ja ympäristön liikennemelu tekevät rakennus- ja asuntosuunnittelusta haasteellista ja vaativaa, joka tulee huomioida suunnittelijavalintoja tehtäessä. Julkisen, puolijulkisen ja yksityisen tilan erottelu sekä Pispalan valtatien aluejulkisivun hallinta ovat onnistuneen toteutuksen avainkysymyksiä.

Tontin käyttösuunnitelma
Ennen rakennusluvan hakemista on laadittava tontin käyttösuunnitelma, joka on hyväksytettävä rakennusvalvontayksikössä. Hyväksytty tontin käyttösuunnitelma liitetään rakennuslupahakemukseen. Suunnitelmassa (1:200) esitetään rakennusten sijoittelu, pihajärjestelyt ja materiaalit, liittyminen ympäristöön, valaistuksen periaatteet, pysäköinti ja tontin rajautuminen, maaston korkeustasot sekä tasoerojen ratkaisutapa, istutukset sekä melunsuojausrakenteiden tyypit. Tonttia reunustavat alueet tulee esittää käyttösuunnitelmassa viiden metrin etäisyydeltä tontin rajoista.

Rakennukset

Materiaalit ja väritys
Rakennusten pääasiallinen julkisivumateriaalina tulee käyttää peittomaalattua puuta, rappausta tai pintavaikutelmaltaan sileähköä tiiltä. Alueen rakennusten väritys tulee suunnitella ja toteuttaa aluekohtaisesti yhtenäisesti siten, että käytetyt värisävyt muodostavat harmonisen ja yhtenäisen kokonaisuuden. Suositeltavaa on käyttää valitun päävärin lisäksi harkitusti tehostevärejä julkisivun yksityiskohdissa.

Kattomuoto
Kattomuotona tulee käyttää satulakattoa, myös pulpettikattoisia osia sallitaan (esim. talousrakennuksissa). Vähäisissä rakennusosissa kuten sisäänkäyntikatoksissa voidaan käyttää myös tasakattoa. Vaikka kattokaltevuutta ja kattomateriaalia ei ole määritelty, tulee katot toteuttaa aluekohtaisesti yhtenäisesti sekä materiaalin että kattokaltevuuden osalta.

Aluejulkisivu Pispalan valtatielle
Pispalan valtatietä vasten rakennetaan meluaita, jonka tehollinen korkeus suhteessa tien tasaukseen on noin 3,5 metriä (asemakaavassa osoitettu varsinaisen aidan vähimmäiskorkeus on 2,8 metriä). Meluaidan (l. melukaiteen) tulee liittyä asuinrakennusten päätyihin ja varastorakennusten julkisivuihin ja yhdessä ne tulee rakentaa kaupunkikuvallisesti kiinnostavasti. Meluaidan ja siihen liittyvien julkisivujen visuaalista korkeutta voidaan madaltaa liittämällä ne luonnonkivipintaiseen tukimuuriin tai matalaan maapenkereeseen. Pispalan valtatien puoleisten julkisivujen ja meluaidan julkisivumateriaalina tulee olla puu.

Talousrakennukset
Piharakennusten sijoittelussa kiinnitetään erityistä huomiota alueelle muodostuvaan tilahierarkiaan. Sijoittelun tulee tukea tilan selkeää jäsentymistä julkisiin, puolijulkisiin ja yksityisiin ulkotiloihin. Asuntoihin liittyvien pihavarastojen enimmäisleveys on 2,5 metriä. Suositeltavaa on liittää pihavarastot asuntokohtaista pihaa rajaavaan aitaan. Yhteispihaa rajaavien talousrakennusten enimmäisleveys on 6,0 metriä.

Piha-alueet ja alueen sisäiset kulkuväylät

Pihakatumainen ajoväylä
Tontin pohjoisosassa on pihakatumainen ajoväylä, jonka varrelle pysäköinti on keskitetty. Koska ajoväylän kautta saavutaan pohjoisen rakennusrivin asuntoihin, on sen viihtyvyyteen kiinnitettävä erityistä huomiota. Pihakatumaisen, korttelin sisäisen kulkuyhteyden ajoväylä voi olla pääosin asfalttipintainen kuten myös autokatosten ja pysäköintipaikkojen alat. Korttelin sisääntulokohtia (liittymiä) ja sisäisten reittien risteämäkohtia korostetaan luonnonkivi- tai betonikivikiveyksin. Ajonopeuksien pitämiseksi pihakadulla riittävän alhaisena kiveyskohdat rakennetaan korotettuina. Asuntojen sisääntulokohtia voidaan korostaa esim. valaistuksen, pinnoitteiden tai istutusten avulla. Asfalttipinta ei missään kohdin saa tulla asuinrakennusten välittömään läheisyyteen. Sisääntulokohdan jäsentelyllä tulee selkeästi osoittaa muutos puolijulkisesta tilasta yksityiseen tilaan.

Piharaitti, asuntopihat ja yhteispiha
Tontin halkaisee itä-länsi-suunnassa kulkeva alueen sisäiselle kevyelle liikenteelle ja huoltoajolle varattu kulkuyhteys. Kulkuväylä kivetään ainakin osittain betoni- tai luonnonkivellä. Piharaittia reunustavat varastokopit, aidat, rakennusten päädyt, kulkuväylän pintamateriaali ja valaistus suunnitellaan siten, että piharaitin luonne alueen keskeisenä kevyen liikenteen reittinä korostuu. Häiritseviä näköyhteyksiä jalankulkuraitilta asuinhuoneisiin tulee välttää.

Asuntopihat rajataan yhteisalueesta istutuksin ja / tai pihavarastoin sekä näihin liittyvin aidoin ja maanpinnan tasoeroin. Suositeltavaa on yhdistää aidassa rakenteita ja kasvillisuutta. Tasoeroissa tarvittavat tukimuurit ovat luonnon- tai betonikivipintaisia.

Koska virkistysaluetta ei ole lähituntumassa, alueen yhteispihan merkitys korostuu. Yhteispihan leikki- ja oleskelualueet rakennetaan pääosin kivituhkapintaisiksi. Valaistuksen tulee tukea pihan monipuolista käyttöä.

Istutukset
Tontille istutetaan puurivit Pispalan valtatien puoleiselle sivulle, yhteispihan sivuille sekä Rahtimiehenkadun ja Hällströminraitin varteen asemakaavassa osoitettuihin paikkoihin. Istutettavan puun rungon ympärysmitan tulee olla vähintään n. 18-22 cm metrin korkeudella. Pysäköintialue rajataan asunnoista, joko puurivillä tai pensasaidalla. Asuntokohtaiset pihat suositellaan istutettavaksi nurmikon lisäksi esim. hedelmäpuilla tai myös talviaikaan vihreyttä tuovilla matalakasvuisilla havupuilla.

Pysäköinti ja melusuojaus
Alueen asuinympäristön viihtyisyyden kannalta on tärkeää, että pysäköintitilat ja -alueet toteutetaan korkeatasoisesti. Pysäköinti on osoitettu alueen pohjoisosaan. Autopaikkarivien väliin vähintään 40 metrin välein on jätettävä istutettavia vyöhykkeitä. Pysäköintialueet tulee erottaa ajoväylästä esim. kiveyksellä. Avoimet pysäköintialueet tulee rajata istutuksin.

Melunsuojauksen kannalta suunnittelualue sijaitsee ongelmallisessa paikassa Porin radan ja vilkasliikenteisen Pispalan valtatien välissä. Asemakaavassa on melunsuojasta koskevia määräyksiä, joita noudattamalla asuinalueen melu voidaan saada sallitulle tasolle. Pääperiaatteena on, että Pispalan valtatien aiheuttamaa liikennemelua leikataan yhtenäisen rakennuksista ja aidoista koostuvan meluseinän avulla (ks. Aluejulkisivu Pispalan valtatielle) ja että raideliikenteen melulta suojaudutaan autokatosrakennelmien ja asuinrakennusten tarkoituksenmukaisella sijoituksella. Alueen mahdollisessa vaiheittaistoteutuksessa tulee melunsuojaus puuttuvilta osiltaan toteuttaa siten, että käyttöönotettavalla asuinalueella täyttyvät valtioneuvoston asuinalueille asettamat melun ohjearvot.

Asemakaavassa edellytetään, että parvekkeet tulee varustaa lasiseinin. Lisäksi on tietyin osin rakennusten ulkoseinille asetettu ääneneristävyysvaatimuksia.

6.2 Toteuttaminen ja ajoitus

Alueen muuttaminen asuinkäyttöön edellyttää pilaantuneen maaperän kunnostamista massanvaihdoilla Pirkanmaan ympäristökeskuksessa 3.1.2002 päivätyn päätöksen mukaisesti sekä Elisan johtolinjan siirtämistä asemakaavassa osoitettuun paikkaan. Johdon siirrosta aiheutuvista kustannuksista sopivat keskenään asianomaiset tahot. Tampereen kaupunki ei osallistu näihin kustannuksiin.

Tontin 1137-14 luoteisnurkalla sijaitsee lisäksi uutta tonttia sivuavana sähköverkkotoiminnan kaapeleita. Mikäli johtoja on tontin tarpeesta johtuen siirrettävä, tulee tontin haltija velvoittaa vastaamaan siirtokustannuksista.

Tarvittavista toimenpiteistä, jotta Pispalan valtatien ylittäminen saataisiin suunnittelualueen kohdalla kevyelle liikenteelle turvallisemmaksi ja niiden aiheuttamien kustannusten jakautumisesta sovitaan asemakaavaan liittyvässä maankäyttösopimuksessa.

Asemakaavan toteuttaminen aloitetaan kaavan vahvistuttua.