MESSUKYLÄ-5106-1
JA -8, 5107-8 ja -9 SEKÄ VIRKSITYSALUETTA, KYLÄOJANKATU. PAPERINKERÄYS
OY:N TONTIN MUUTTAMINEN OSITTAIN ASUINKÄYTTÖÖN, KORTTELI-
JA TONTTIRAJOJEN TARKISTAMINEN. KARTTA NO 7761.
Suunnittelupalvelut
/ asemakaavoitus on valmistellut 20. päivänä huhtikuuta
2005 päivätyn ja 07. päivänä heinäkuuta
2005 ja 10. päivänä lokakuuta 2005 tarkistetun asemakaavan
muutoksen nro 7761. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan
toimivaltaan.
Lisätietoja osoitteesta: http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?7761
TIIVISTELMÄ
Kaava-alueen
sijainti ja luonne
Kaava-alue
sijaitsee n. 5 km kaupungin keskustasta itään Messukylän
kaupunginosassa, Kyläojankadun ja rautatien välisellä alueella.
Kaava-alueen länsipuolella on rivi- ja kerrostalotontteja ja itäpuolella
jatkuu yleiskaavan mukainen teollisuusalue. Kyläojankadun eteläpuolella
sijaitsee Messukylän koulu ja sen itäpuolella omakotitaloja.
Kaavaprosessin
vaiheet
Asemakaavan
muutos laaditaan tonttien no 5106-1 ja-8 sekä tontin no 5107-8 omistajien
aloitteesta. Tontin no 5107-8 omistaja on teettänyt meluselvityksen
sekä tärinäselvityksen kaavamuutoksen pohjaksi. Asemakaava
on merkitty kaavoitusohjelmaan vuoden 2005 osalle. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma
oli nähtävillä 21.06.-09.08.2001 välisen ajan. Asemakaavaehdotuksesta
on pyydetty lausunnot eri hallintokunnilta. Asemakaavaluonnos ja päivitetty
osallistumis- ja arviointisuunnitelma olivat nähtävillä
05.05.-23.05.2004 välisen ajan. Tonttijako muodostuville omakotitonteille
no 5107-17
-26 laaditaan kaavan yhteydessä.
Pirkanmaan ympäristökeskus kommentoi asemakaavaehdotusta todeten,
että olevan teollisuusalueen (T) sijoittuessa erillispientalojen
korttelialueen (AO-29) välittömään läheisyyteen
katsotaan määräyksen TY-18 antamisen olevan tarpeen myös
sillä. Kommentin johdosta ja maanomistajan kanssa käydyn neuvottelun
jälkeen asemakaavaehdotusta tarkistettiin muuttamalla määräys
T (Teollisuus- ja varastorakennusten korttelialue) määräykseksi
TY-18 (Teollisuusrakennusten korttelialue, jolla ympäristö asettaa
toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia. Korttelialueelle ei saa
sijoittaa laitosta, joka aiheuttaa ympäristöä häiritsevää
melua, tärinää, ilman pilaantumista, raskasta liikennettä,
pohjaveden pilaantumisen vaaraa tai muuta häiriötä.).
Ratahallintokeskus totesi lausunnossaan 11.10.2005 seuraavaa "Rautatieliikenteen
melun ja tärinän näkökulmasta paras kaavaratkaisu
olisi sellainen, jossa asemakaava-alueelle ei sijoiteta asuntoja.
Asemakaavamääräyksessä edellytetään, että
rakennusluvan yhteydessä esitetään tarkat hankekohtaiset
melu- ja tärinäselvitykset sekä ratkaisut haittojen lieventämisestä.
Ratahallintokeskus ei vastusta asemakaavan hyväksymistä, mutta
korostaa, että vastuu radan melun ja tärinän haitallisten
vaikutusten lieventämisestä ohjearvojen mukaisille tasoille
on Tampereen kaupungilla."
Asemakaava
Kaava-alue
käsittää Tampereen teollisuuskiinteistöt Oy:n omistamat
tontit no 5106-1 ja -8 osoitteessa Kyläojankatu 15 ja 17, Paperinkeräys
Oy:n omistaman tontin no 5107-8 osoitteessa Kyläojankatu 11, Korttelin
no 5107 tontin no 9, sekä virkistysalueita.
Asemakaavalla Paperinkeräys Oy:n tonttiin no 5107-8 liitetään
länsipuolelta 1210m²:n suuruinen kaistale tontista no 5107-9.
Paperinkeräys Oy:n omistaman alueen eteläosaan, Kyläojankadun
varrelle muodostuu 10 uutta omakotitonttia. Tontit ovat kooltaan 811m²-998m²
ja niillä on rakennusoikeutta 250-300 k-m². Tonttitehokkuudet
ovat e=0,29 - e=0,35. Yhteensä alueelle on osoitettu uutta asuinkerrosalaa
2750k-m².
Omakotitonttien pohjoispuolelle muodostuu teollisuusrakennusten korttelialuetta,
jolla ympäristö asettaa toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia.
Teollisuustonteille osoitetaan rakennusoikeutta tonttitehokkuuden e=0,5
mukaan 1690k-m² -1870k-m² yhteensä 5187k-m². Yhteensä
Paperinkeräys Oy:n alueen rakennusoikeudeksi tulee 7939 k-m²
joten rakennusoikeus vähenee 1500 k-m².
Teollisuusrakennukset suojaavat omakotitontteja rautatiealueen aiheuttamalta
melulta. Alueen rakentamisen yhteydessä on huolehdittava rautatien
aiheuttaman melun ja tärinän suojauksesta sekä maaperän
radonin vaatimista suojaustarpeista. Suunnittelualue sijaitsee pohjavedenottamon
suojavyöhykkeellä, mikä on otettava rakennusten suunnittelussa
huomioon.
Tontit no 5106-1
ja -8 yhdistetään ja niiden länsipuolinen 807m²:n
suuruinen puistoalue liitetään teollisuustonttiin. Tontti osoitetaan
teollisuusrakennusten korttelialueeksi, jolla ympäristö asettaa
toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia. Rakennusoikeus säilyy
ennallaan 3550 k-m². Tontin no 5107-9 osa liitetään länsipuoliseen
virkistysalueeseen. Asemakaavassa nimetään kaava-alueen länsiosassa
oleva Rautapellonpuisto ja Kyläojankadun eteläpuolinen Fanny
Nymaninpuisto.
Asemakaavan
toteuttaminen
Rakentaminen
aloitetaan todennäköisesti v. 2006.
Kaavan laatija
Tampereen kaupungin
suunnittelupalvelut, asemakaavoitus, arkkitehti Elina Karppinen.
Dno YVI: 2887 / 00, 14.04.2000 ja YVI: 4205 / 01, 25.05.2001.
1 PERUS- JA TUNNISTETIEDOT
1.1 Tunnistetiedot
Asemakaavan muutos koskee: Tampereen kaupungin Messukylän kaupunginosan
korttelin no 5106 tontteja no 1 ja 8, korttelin no 5107 tontteja no 8
ja 9 sekä virkistysaluetta.
Asemakaavan
muutoksella muodostuu Tampereen kaupungin Messukylän kaupunginosan
korttelin no 5106 tontit no 14-26, korttelin no 5107 tontti no 14 sekä
katu- ja virkistysaluetta.
Tonttijaolla
muodostuu Tampereen kaupungin Messukylän kaupunginosan korttelin
no 5106 tontit no 17-26.
Kaavan laatija:
Tampereen kaupungin ympäristötoimi, kaavoitusyksikkö, arkkitehti
Elina Karppinen.
Dno YVI: 2887
/ 00, 14.04.2000 ja YVI: 4205 / 01, 25.05.2001.
Vireilletulo 21.06.2001
Kaava-alue
sisältää maanmittauslaitoksen ylläpitämiä
rekisteriyksiköitä.
1.2 Kaava alueen
sijainti
Kaava-alue sijaitsee n. 5 km kaupungin keskustasta itään Messukylän
kaupunginosassa, Kyläojankadun ja rautatien välisellä alueella.
Kaava-alueen länsipuolella on rivi- ja kerrostalotontteja ja itäpuolella
jatkuu yleiskaavan mukainen teollisuusalue. Kyläojankadun eteläpuolella
sijaitsee Messukylän koulu ja sen itäpuolella omakotitaloja.
1.3 Kaavan
nimi ja tarkoitus
Messukylä-5106-1 ja -8, 5107-8 ja -9 sekä virkistysaluetta,
Kyläojankatu. Paperinkeräys Oy:n tontin muuttaminen osittain
asuinkäyttöön, kortteli- ja tonttirajojen tarkistaminen.
Kartta no 7761.
1.5 Luettelo
selostuksen liiteasiakirjoista
- Osallistumis- ja arviointisuunnitelmat 21.06.2001 ja 27.05.2004
- Meluselvitys 10.8.2004 (Ramboll )
- Lausunto tärinämittauksista 30.04.2004 ja 05.04.2005 (Geotesti
Oy)
3 LÄHTÖKOHDAT
3.1 Selvitys
suunnittelualueen oloista
3.1.1 Alueen yleiskuvaus
Suunnittelualue on Messukylän kaupunginosan tontti no 5107-8, jolla
on ollut Paperinkeräys Oy:n teollisuustoimintaa. Tonteilla no 5106-1
ja -8 toimii Messukylän teollisuuskiinteistöt Oy. Kortteleiden
no 5106 ja 5107 välinen luonnontilainen puistokaistale on ollut vuokrattuna
Messukylän teollisuuskiinteistöt Oy:lle varastoalueeksi. Korttelin
no 5107 tontti no 9 rakentamaton ympäristöhäiriötä
aiheuttamattomien teollisuusrakennusten tontti. Kaava-alueen puistot on
rakennettu.
Kaava-alueen
pohjoispuolella on rautatiealue, joka aiheuttaa melu- ja tärinähäiriötä
lähiympäristöön. Kyläojankadun eteläpuolella
on Messukylän koulu ja omakotitaloja.
3.1.2 Luonnonympäristö
Suunnittelualue on Messukylän harjun pohjoisrinnettä, joka alavalla
alueella tontin no 5107-8 pohjois- ja koillisosissa on maaperältään
savea. Suurin osa tontista 5107-8 on maaperältään hiekkaa
ja moreenia (MapInfo 8/2004). Tontti no 5107-9 on kirveenvartta lukuun
ottamatta maaperältään savea. Tonttien no 5106-1 ja -8
ovat maaperä on savea.
Suunnittelualueella tai sen lähiympäristössä ei ole
juuri luonnonympäristöä. Kaava-alueen länsiosan puistoalueen
pohjoispuoli sekä tonttien no 5107-6 ja -7 (Halmeenkatu 4 ja 6) pohjoisosassa
on säilytettävää, läheiseen rautatiealueeseen
näkösuojana toimivaa puustoa.
Suunnittelualue
on kokonaisuudessaan Messukylän pohjavedenottamon lähisuojavyöhykkeellä.
Tontit no 5107-6 ja -7 sekä suurin osa tontista no 5107-8 ovat radonriskilalueella,
jolla radonia on mitattu olevan yli 400Bq/m3.
3.1.3 Rakennettu
ympäristö
Väestön rakenne ja kehitys kaava alueella
Kaava-alueella kaavan toteuduttua suunnitelmien mukaisina asukasluku kasvaa
10 uuden asunnon myötä n. 40 henkilöllä. Kaava-alue
liittyy kiinteästi Kyläojankadun varren asuinalueeseen, jolle
on rakennettu kunnallistekniikka.
Palvelut
Kaupalliset palvelut sijaitsevat Jankan liikekeskuksessa n. 1 km:n etäisyydellä
sekä CityMarketin liikekeskuksessa 1,5 km:n etäisyydellä
kaava-alueesta. Koulu ja päiväkoti sijaitsee kaava-alueen välittömässä
läheisyydessä.
Virkistys
Lähimmät lähivirkistysalueet leikkikenttineen sijaitsevat
Kyläojankadun eteläpuolella sekä kaava-alueen länsiosassa
josta on myös kevyen liikenteen yhteys rautatiealueen yli Jankan
alueelle. Laajemmat virkistysalueet sijaitsevat Aakulanharjulla ja Iidesjärven
ympäristössä 2 km:n etäisyydellä kaava-alueesta.
Liikenne
Kyläojankatu on melko rauhallinen katu, jolle on tehty Messukylän
koulun läheisyyteen hidasteita, joten läpikulkua ei teollisuusalueelle
juuri ole. 200 m:n etäisyydellä Messukylänkadulla kulkevat
keskustaan Tampereen kaupungin liikennelaitoksen linjat no 5, 22, 13,
ja 24 sekä Ristinarkuntietä TAYS:sta ja Hatanpään
sairaalaan Hervannan kautta linja no 6.
Ympäristönsuojelu
ja ympäristöhäiriöt
Ramboll on tehnyt meluselvityksen rautatiealueen aiheuttamasta melusta
suunnitellulle asuinalueelle ja Geotesti Oy on selvittänyt Junaliikenteen
aiheuttaman tärinän vaikutuksia asuinalueelle.
3.1.4 Maanomistus
Tontin no 5107-8 omistaa Paperinkeräys Oy ja tontit no 5106-1 ja
-8 Messukylän teollisuuskiinteistöt Oy. Teollisuustonttien välinen
puistokaistale on Tampereen kaupungin omistuksessa vuokrattuna Messukylän
teollisuuskiinteistöille. Kaava-alueen rakentamaton teollisuustontti
ja virkistysalueet ovat Tampereen kaupungin omistuksessa.
3.2 Suunnittelutilanne
3.2.1 Kaava
aluetta koskevat suunnitelmat, päätökset ja selvitykset
Pirkanmaan 3. seutukaava on vahvistettu 6.6.1997. Sen mukaan alue on taajamatoimintojen
aluetta
Tampereen kantakaupungin
yleiskaava on vahvistettu 12.12.2000. Siinä kaava-alue on rivitalotontteja
lukuun ottamatta tuotantovaltaisen yritystoiminnan aluetta.
Alueella on
voimassa 18.02.1991 vahvistunut asemakaava nro 6962, 06.08.1984 vahvistunut
asemakaava nro6177, 30.01.1980 vahvistunut asemakaava nro 5413, 02.09.1971
vahvistunut asemakaava nro 3656, 23.09.1964 vahvistunut asemakaava nro
2206 ja 19.02.1959 vahvistunut asemakaava nro 1230. Niiden mukaan tontti
no 5107-8 on yhdistettyjen teollisuus- ja varastorakennusten korttelialuetta,
tontit no 5106-1 ja -8 teollisuusrakennusten ja -laitosten korttelialuetta
ja tontti no 5107-9 ympäristöhäiriötä aiheuttamattomien
teollisuusrakennusten korttelialuetta. Viheralueet ovat asemakaavoissa
osoitettu lähivirkistysalueeksi ja puistoiksi.
Suunnittelualueen
tonteilla on tonttijaot hyväksytty seuraavasti: tontti no 5107-8
30.01.1984, tontti no 5107-9 03.04.0991, tontti no 5106-1 05.11.1964,
tontti no 5106-8 08.08.1977. Tontit on 5107-9 lukuun ottamatta viety tonttirekisteriin.
Tampereen kaupungin
rakennusjärjestyksen on kaupunginvaltuusto hyväksynyt 6.9.2000.
Pohjakartta
on Tampereen kaupungin kaupunkimittausviraston
laatima ja se on tarkistettu v. 2005.
4 ASEMAKAAVAN
SUUNNITTELUN VAIHEET
4.1 Asemakaavan suunnittelun tarve
Messukylän teollisuuskiinteistöt Oy on tehnyt 13.04.2000 aloitteen
asemakaavan muuttamiseksi siten, että tontit no 5106-1 ja -8 yhdistetään
ja viereinen puistoalue liitetään tonttiin. Paperinkeräys
Oy on tehnyt 16.05.2001 aloitteen asemakaavan muuttamiseksi tontilla 5107-8
siten, että asuntorakentaminen tontilla mahdollistuu.
4.2 Suunnittelun
käynnistäminen ja sitä koskevat päätökset
Asemakaavan muutos laaditaan tonttien no 5107-8 ja 5106-1 ja-8 omistajien
aloitteesta ja siitä peritään taksan mukaiset kulut.
4.3 Osallistuminen
ja yhteistyö
4.3.1 Osalliset
Osallisia ovat mm. asemakaavamuutoksen hakijat, naapurikiinteistöt,
ympäristössä asuvat ja työskentelevät, Valtion
Rautatiet, Aakkulan ja lähiympäristön omakotiyhdistys ry
sekä kaupunginhallintokunnista mm. ympäristötoimi, tekninen
toimi, kiinteistötoimi, sähkölaitos, vesilaitos ja pelastuslaitos.
4.3.2 Vireilletulo
Kaava on tullut vireille 21.06.2001 jolloin osallistumis- ja arviointisuunnitelma
kuulutettiin nähtäville 21.6.-9.8.2001 väliseksi ajaksi.
4.3.3 Osallistuminen
ja vuorovaikutusmenettelyt
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä asemakaavamuutoksen hakijan
maankäyttöluonnokset kuulutettiin nähtäville 21.06.-09.08.2001
väliseksi ajaksi. Nähtävilläoloaikana jätettiin
kaksi kirjallista mielipidettä. Aakkulan ja lähiympäristön
omakotiyhdistys ry näki hyvänä teollisuustontinmuuttamisen
asuinkäyttöön. Alueelle sopivana rakennustapana yhdistys
piti 1-2 kerroksista pientaloasutusta alueen naapuruston mukaisesti. Tontille
esitettyä kerrostaloratkaisua yhdistys ei pidä ympäristön
rakennustapaan tai maisemaan sopivana.
Lähiympäristön asukkaat jättivät yhteisen mielipiteen.
Mielipiteessä todettiin, että suunniteltujen rakennusten kaupunkikuvallinen
olemus on ympäristön arkkitehtuurille muotokieleltään
vieras. Rakennusmassoja pidettiin ylisuurina ja liian massiivisina; vaadittiin
väljempää rakentamista ja kaksikerroksisia paritaloja pidettiin
paremmin ympäristöön soveltuvina. Tontinkäyttösuunnitelman
mukaisen rakennusoikeuden toteutuminen toisi alueen asukkaiden mukaan
melkoisen liikennekuorman Kyläojankadulle josta seurauksena olisi
huomattava liikennemelun lisääntyminen ja siihen liittyvät
ympäristöhaitat.
Mielipiteet
ovat kokonaisuudessaan nähtävillä asiakirjoissa.
17.09.2001 tutustuttiin yhdessä maastoon. Paikalla olivat edustajia
Aakkulan ja lähiympäristön omakotiyhdistyksestä, suunnittelualueen
naapureita sekä kaavoittaja.
7.1.2002 päivätyssä
kirjeessään Aakkulan ja lähiympäristönomakotiyhdistys
kommentoi uusia maankäyttöluonnoksia, joissa Kyläojankatua
lähimmät rakennusmassat ovat rinnettä vastaan sijoitettuja
2-3 kerroksisia ja lähempänä rataa rinteen korkeuskäyrien
suuntaisesti olevat rakennusmassat 4-kerroksisia. Rakennusten sijoittelussa
on pyritty saamaan aikaan mahdollisimman laajat ja suojaiset piha-alueet.
Omakotiyhdistys katsoi, ettei suunniteltua rakentamisaluetta kaikilta
osin voi pitää asuntorakentamiseen soveltuvana. Välittömästi
rata-alueeseen rajoittuva alueen osa on varjoisaa pohjoisrinteen katvealuetta,
joka myös maaperältään soveltuu huonosti rakentamiseen.
Lisäksi alue on rautatien melualuetta, jota rasittaa myös raideliikenteen
aiheuttama tärinä.
Yhdistyksen näkemyksen mukaan alueelle suunniteltu asutus tulee toteuttaa
ennetään kaksikerroksisena rivitaloratkaisuna niille alueille
Kyläojankadun varteen, jotka tehdyn maaperäselvityksen mukaan
soveltuvat pientalorakentamiseen joko normaaliperustuksin tai painepengertä
hyödyntäen. Ratkaisu, jossa kaksikerroksiset rivitalot sijoitettaisiin
Kyläojankadun suuntaisesti kahteen riviin soveltuu yhdistyksen mukaan
myös alueen maisemaan, kaupunkikuvaan ja ympäristön rakennustapaan.
Yhdistyksen mielestä esitetty maankäyttösuunnitelma ei
ota huomioon harjumaiseman ominaispiirteitä ja on myös massoittelultaan
täysin sopimaton ratkaisu suhteessa alueen muuhun rakennuskantaan.
Myös käytetyn rakennusoikeuden suhteen ratkaisu on yhdistyksen
näkemyksen mukaan kohtuuton suhteessa lähialueiden maankäyttöön.
Pirkanmaan
ympäristökeskus esitti 9.1.2002 käydyssä neuvottelussa
seuraavaa:
Teollisuusalueen muuttaminen asuinkäyttöön parantaa lähiympäristöä
ja pohjaveden suojelua. Rakentamisalue on kuitenkin maankäyttöluonnoksissa
esitetty liian laajaksi, jolloin ei pystytä enää takaamaan
viihtyisää ja terveellistä asuinympäristöä.
Ongelmia aiheuttaa ratamelu, pohjaolosuhteet, tärinä ja sijainti
pohjoisrinteessä.
Ratahallintokeskus
totesi 28.8.2002 päivätyssä lausunnossaan että laaditun
selvityksen mukaan raideliikenteen aiheuttama tärinä alittaa
RHK:n toimenpiderajan 3 mm/s, mutta ylittävät kuitenkin ihmisen
havaintotason (0.1-0.6 mm/s). Selvityksen suuruisista tärinäarvoista
on RHK:lle tullut muilta alueilta valituksia. Meluselvitys osoittaa, että
asuinalueeseen kohdistuu ohjearvoja ylittävää melua, joka
edellyttää meluntorjuntatoimenpiteitä. RHK:n ympäristöohjelman
mukaan radan ja asuinalueen väliin tulee merkitä ympäristöön
sopiva suojavyöhyke, kuten toimisto-, varasto- tai teollisuusrakennusten
alue tai riittävän leveä viheralue. Tässä vaiheessa
RHK ei pidä suotavana tarkastella erillistä, vain yhtä
tonttia koskevaa yleiskaavasta poikkeavaa kaavahanketta, johon jo tehtyjen
selvitysten perusteella liittyy tärinästä ja melusta aiheutuvia
haittoja. Näin ollen RHK ei tässä vaiheessa puolla alueen
kaavoittamista asuinrakennuskäyttöön.
Ratahallintokeskuksen antaman lausunnon johdosta asuinalueen ja rata-alueen
väliin suunniteltiin puskurialueeksi teollisuustontteja, jolloin
vältytään rautatieliikenteen aiheuttamilta melu- ja tärinäongelmilta
asluinalueella.
Luonnosvaiheessa
on käyty neuvotteluja myös kaupungin eri hallintokuntien kesken
alueen maankäytön mahdollisuuksista.
Asemakaavaluonnos
ja päivitetty osallistumis- ja arviointisuunnitelma olivat nähtävillä
05.05.-23.05.2005 välisen ajan.
Asemakaavanmuutosluonnoksesta
on pyydetty lausunnot kaupungin asianomaisilta hallintokunnilta sekä
ratahallintokeskukselta. Lisäksi asiakirjat on lähetetty tiedoksi
kaavamuutoksen hakijoille, naapurikiinteistöille, Aakkulan ja lähiympäristön
omakotiyhdistys ry:lle.
Lausunnossaan 1.6.2005 vihersuunnittelu totesi, että alueella on
viherpalvelujen täydentämistarpeita, jonka vuoksi Rautapellonpuiston
toimintojen monipuolistaminen perusparannnuksen yhteydessä on tarpeen
jolloin
osa A3-hoitoluokasta muuttuu A2-hoitoluokkaan. Fanny Nymaninpuistosta
on leikkitoiminnat poistettu muutama vuosi sitten. Asemakaavaluonnosta
tarkistettiin Fanny Nymaninpuiston osalta siten, että käyttötarkoitus
muutettiin puistosta (VP) lähivirkistysalueeksi (VL). Muilta osin
lausunto ei edellytä asemakaavaluonnoksen tarkistamista.
Yleiskaavoitus totesi lausunnossaan 17.6.2005, että asemakaavaehdotuksen
laadinnan yhteydessä yleiskaavallista tarkastelua on syytä täydentää.
Asemakaavaselostuksen yleiskaavallista tarkastelua täydennettiin
riittäväksi yhteistyössä yleiskaavoituksen kanssa.
Rakennusvalvonta totesi lausunnossaan 20.5.2005, että TY-15 kortteli
tulee aiheuttamaan valvontaongelman. Koska asutuksen vieressä teollisuustoiminalle
on asetettava ympäristöhäiriön minimalisoimiseksi
vaatimuksia, katsottiin, että määräys TY-15 ( Teollisuusrakennusten
korttelialue, jolla ympäristö asettaa toiminnan laadulle erityisiä
vaatimuksia.) on alueella välttämätön.
Sähköverkkotoiminnan yleissuunnittelun lausunto:" Varataan
radanvarren teollisuuskiinteistöille sähkösyöttöä
varten kaapelireitti Messukylän koulun muuntamosta ok-tontin rajaa
myöden." Maanalaisen johdon rasite lisättiin ehdotukseen
sähköverkkotoiminnan kanssa käytyjen neuvottelujen mukaisesti.
Kaukolämpö- ja kaasutoiminnan lausunto 2.6.2005:" Suunnittelualueella
sijaitsee kaukolämpöjohto oheisen piirustuksen mukaisesti (Rautapellonpuisto)."
Koska kaukolämpöjohto sijaitsee yleisellä puistoalueella,
ei sitä ole tarpeen merkitä asemakaavaan rasitteena.
Pelastuslaitoksen lausunto 1.6.2005:" Teollisuustontit muodostavat
"pussinperän", joka voi olla ongelmallinen tulipalotilanteessa.
Pitäisi mahdollistaa rakennusten ympäriajo." Asemakaavaehdotukseen
rakennusaloja tarkistettiin pelastustien mahdollistamiseksi rakennusten
ympäri.
Ympäristövalvonnan lausunto 30.6.2005:" Lausunto asemakaavan
muutoksesta, Messukylä 5106 ja 5107 (Korvaa ympäristövalvonnan
aiemman, 2.6.2005 annetun lausunnon)
Asemakaavalla muodostuu kymmenen omakotitalon asuinalue, teollisuusrakennusten
korttelialueet (T ja TY-15) sekä puistoaluetta. Alue sijaitsee Kyläojan
kadun ja rautatien välisellä alueella ja sijoittuu Aakkulanharjun
tärkeälle pohjavesialueelle. Teollisuustontit sijoittuvat lähelle
omakotitalotontteja ja kapeimmillaan asutuksen ja teollisuuden erottava
suojavyöhyke on noin 8 metriä ja sijaitsee teollisuustontin
puolella.
Teollisuuden mahdollisesti aiheuttamien ympäristöhaittojen ehkäisemiseksi
asemakaavamääräyksissä esitettyä TY-15 -merkintää
tulisi täydentää esimerkiksi seuraavalla tekstillä:
"Korttelialueelle ei saa sijoittaa laitosta, joka aiheuttaa ympäristöä
häiritsevää melua, tärinää, ilman pilaantumista,
raskasta liikennettä, pohjaveden pilaantumisen vaaraa tai muuta häiriötä."
Erityistä huomiota tulee kiinnittää myös piha-alueiden
päällystämiseen muodostuvan pohjaveden määrän
turvaamiseksi. Lisäksi tulisi tässä yhteydessä tutkia
mahdollisuutta muuttaa korttelin 5106 T-merkintä vastaavalla tavalla
TY-15 merkinnäksi.
Ympäristövalvonnalla käytettävissä olleen kaavaluonnoksen
kaavamääräyksistä puuttuu mev-2 merkinnän selitys.
Rautatieliikenteen aiheuttaman tärinä ja melu on luonnoksessa
otettu huomioon siinä määrin kuin mahdollista, mutta erityisesti
tärinän osalta haittojen esiintyminen on jatkossa silti mahdollista."
Kaavamääräystä tarkennettiin ympäristönvalvontayksikön
esittämällä tavalla. Koska tontilla no 5106-14 on toimiva
teollisuusyritys yleiskaavan mukaisella teollisuusalueella suojaviheralueen
ja kadun rajaamana asuinalueesta, ei katsottu tarpeelliseksi asemakaavalla
rajoittaa yritystoimintaa. Mikäli tontille myöhemmin on tulossa
ympäristöluvan vaatimaa toimintaa, on asuinalueelle kohdistuva
haitta harkittavissa uudelleen.
Pirkanmaan ympäristökeskus kommentoi asemakaavaehdotusta todeten,
että olevan teollisuusalueen (T) sijoittuessa erillispientalojen
korttelialueen (AO-29) välittömään läheisyyteen
katsotaan määräyksen TY-18 antamisen olevan tarpeen myös
sillä. Kommentin johdosta ja maanomistajan kanssa käydyn neuvottelun
jälkeen asemakaavaehdotusta tarkistettiin muuttamalla määräys
T (Teollisuus- ja varastorakennusten korttelialue) määräykseksi
TY-18 (Teollisuusrakennusten korttelialue, jolla ympäristö asettaa
toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia. Korttelialueelle ei saa
sijoittaa laitosta, joka aiheuttaa ympäristöä häiritsevää
melua, tärinää, ilman pilaantumista, raskasta liikennettä,
pohjaveden pilaantumisen vaaraa tai muuta häiriötä.).
Ratahallintokeskus totesi lausunnossaan 11.10.2005 seuraavaa "Rautatieliikenteen
melun ja tärinän näkökulmasta paras kaavaratkaisu
olisi sellainen, jossa asemakaava-alueelle ei sijoiteta asuntoja. Kaavoituksen
yhteydessä on tehty melu- ja tärinäselvityksiä. Niiden
perusteella rakennusten tärinä ja erityisesti yöaikainen
melu voivat olla ongelmallisia. Melu- ja tärinähaittojen ehkäiseminen
edellyttää asuinrakennuksiin erityisiä rakenteellisia ratkaisuja.
Asemakaavamääräyksessä edellytetään, että
rakennusluvan yhteydessä esitetään tarkat hankekohtaiset
melu- ja tärinäselvitykset sekä ratkaisut haittojen lieventämisestä.
Ratahallintokeskus ei vastusta asemakaavan hyväksymistä, mutta
korostaa, että vastuu radan melun ja tärinän haitallisten
vaikutusten lieventämisestä ohjearvojen mukaisille tasoille
on Tampereen kaupungilla."
4.4 Asemakaavan
tavoitteet
Asemakaavamuutoksen tavoitteena on kaavoittaa Paperinkeräys Oy:n
omistama tontti ympäristöön soveltuen asuinkäyttöön
siten, että ympäristön häiriötekijät on
minimoitu sekä liittää Messukylän teollisuuskiinteistöt
Oy:n omistamat tontit yhdeksi tontiksi.
Koska tontin
no 5107-8 suunniteltu käyttö poikkeaa yleiskaavasta, on hanketta
tarkasteltu myös yleiskaavallisesti. Yleiskaavallisella tarkastelulla
verrataan Paperinkeräys Oy:n tontin suunnitelmaa Tampereen kantakaupungin
yleiskaavaan, jonka ympäristöministeriö on vahvistanut
12.12.2000. Tarkastelulla arvioidaan suunnitelman vaikutukset yleiskaavaan
ja arvioidaan voiko ratkaisu aiheuttaa esteitä yleiskaavan tavoitteiden
ja ratkaisujen toteuttamiselle.
Yleiskaavallinen
tarkastelu
Arviointi suoritetaan
käymällä läpi maankäyttö- ja rakennuslaissa
esitetyt yleiskaavan sisältövaatimukset ja arvioimalla niiden
toteutuminen Tampereen kantakaupungin yleiskaavassa tontin no 5107-8 suunnitelman
osalta (MRL 39§, 2. momentti kohdat 1-9 ja 4. momentti).
1) Yhdyskuntarakenteen
toimivuus, taloudellisuus ja ekologinen kestävyys
Kantakaupungin yleiskaavan tavoitteena on ehyt ja tiivis kaupunkirakenne,
johon on pyritty mm. täydennysrakentamisella. Kaava-alue liittyy
saumattomasti olemassa olevaan asuinalueeseen ja täydentää
yhdyskuntarakennetta. Tuotantovaltaisen yritystoiminnan alueen toteutuminen
koulun ja olemassa olevan asuinalueen välittömässä
läheisyydessä saattaa olla ongelmallista.
2) Olemassa
olevan yhdyskuntarakenteen hyväksikäyttö
Yhdyskuntarakenne tulee suunnitelman toteutuessa jatkumaan saumattomasti
olevasta rakenteesta. Alueen palveluverkosto, kunnallistekniikka ym. ovat
jo alueella valmiina, joten olemassa olevan yhdyskuntarakenteen käyttö
tehostuu alueen tiivistyessä.
3) Asumisen
tarpeet ja palveluiden saatavuus
Koska suunnittelualue sijaitsee olemassa olevan asuinalueen yhteydessä,
on alueella asumisen tarpeet ja palveluiden saavutettavuus huomioitu.
Messukylän koulu ja päiväkoti sijaitsevat kaava-alueen
välittömässä läheisyydessä. Lähialueelta
löytyy myös pelikenttiä ja leikkikenttiä sekä
kirkko ja kirjasto.
Kaupalliset palvelut sijaitsevat Jankan liikekeskuksessa n. 1,5 km:n etäisyydellä
sekä Turtolan CityMarketin alueella n. 2 km:n etäisyydellä.
Suunnittelualueen läheisyyden työpaikat sijoittuvat pääasiassa
suunnittelualueen itäpuolella olevalle teollisuusalueelle sekä
Messukylänkadun palvelualueelle. Messukylän alueella sijaitsevien
lähivirkistysalueiden lisäksi suunnittelualueen virkistysalueita
sijaitsee Aakkulan harjun rinteessä ja Santaharjunpuiston alueella
sekä Iidesjärven ympäristössä.
Kaava-alueen eteläpuolella sijaitsevaa Messukylänkatua pitkin
kulkee useita Tampereen kaupungin liikennelaitoksen linjoja, joten saavutettavuus
joukkoliikenteen avulla on hyvä.
4) Mahdollisuudet
liikenteen, erityisesti joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen, sekä
energia-, vesi- ja jätehuollon tarkoituksenmukaiseen järjestämiseen
ympäristön, luonnonvarojen ja talouden kannalta kestävällä
tavalla.
Alue on liikenteellisesti erittäin hyvin saavutettavissa. Suunnittelualueen
eteläpuolella kulkee Messukylänkatua pitkin useita TKL:n linjoja
sekä Kangasalan suunnasta tulevia lähiseudun linjoja Kevyen
liikenteen verkosto on alueella kattava.
Alueella on kunnallistekniikka valmiina, joten tonttien liittäminen
kunnallistekniikan verkostoon on edullista.
Aluetta rajaa pohjoisessa Jyväskylän suunnan päärata,
joka on mukana yhtenä pikaraitiotielinjana raideprojektin raportissa.
Messukylän asema on esitetty yhtenä mahdollisena pikaraitiotien
seisakkeena.
5) Mahdollisuudet turvalliseen, terveelliseen ja eri väestöryhmien
kannalta tasapainoiseen elinympäristöön
Maaperän huono kantavuus rajoittaa alueen käyttöä.
Suunnittelualueen pohjoisosa soveltuu huonosti asuinrakentamiseen rautatiealueen
melu- ja tärinähaittojen sekä maaperän huonon kantavuuden
takia. Teollisuusrakennukset kaava-alueen pohjoisosassa toimivat sekä
näkö- että melusuojana rautatiealueelle päin. Teollisuusrakennusten
sijainnin ja asuinrakennusten suuntaamisen avulla saadaan luotua suojaisat
oleskelualueet omakotitaloille. Teollisuusrakennusten käyttötarkoituksen
rajaamisella estetään ympäristöhaittoja ja edistetään
hyvän elinympäristön muodostumista.
Pohjoiseen suuntautuva rinne ei ole pienilmasto-olosuhteiltaan parasta
mahdollista asuinaluetta. Kyläojankadun viereen suunnitellut omakotitontit
ovat sekä melun että tärinän osalta asumiseen parhaiten
soveltuvalla alueella.
6) Kunnan elinkeinoelämän
toimintaedellytykset
Suunnitelma vähentää teollisuusaluetta, mutta alueen sijainnin
ja pienen koon vuoksi käyttötarkoituksen muuttamisella asuinkäyttöön
ei ole elinkeinotoiminnan kannalta merkittäviä haitallisia vaikutuksia.
7) Ympäristöhaittojen
vähentäminen
Laaditun tärinäselvityksen tekijän mukaan rakennusten sijoittaminen
n. 60m:n etäisyydelle radasta sekä perustamalla rakennuksen
savikerroksen alapuoliseen kantavaan maahan asti, saadaan aikaan asumiselle
riittävän alhaiset tärinätaso.
Asuinalueen pohjoispuoliset teollisuusrakennukset tulevat osaltaan suojaamaan
raideliikenteen aiheuttamalta melulta siten, että jokaiselle on mahdollista
luoda melulta suojattu ulko-oleskelualue ja sisätiloissa saavutetaan
riittävän alhaiset meluarvot.
Suunnittelualue on Messukylän pohjavedenottamon lähisuojavyöhykkeellä,
jolloin asuinkäyttö on pohjaveden kannalta teollisuutta turvallisempi
vaihtoehto.
8) Rakennetun
ympäristön, maiseman ja luonnonvarojen vaaliminen
Suunniteltu rakentaminen sopeutetaan olemassa olevaan rakennuskantaan
rakennusten massoittelun ja sijoittelun avulla. Omakotitalojen rakennukset
liittävät uudisalueen saumattomasti Kyläojankadun varren
pientaloalueeseen sekä rakennus- ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen
Messukylän vanhan hautausmaan ja koulun ympäristöön.
Suunnittelualueella ei ole nykyisellään kasvillisuutta.
9) Virkistykseen
soveltuvien alueiden riittävyys
Hervannan Valtaväylän, Messukylänkadun, Ristinarkuntien
ja rautatien rajaamalla alueella tulee suunnitelman toteuduttua asumaan
n. 660 asukasta. Alueen asemakaavoitettujen lähivirkistysalueiden
yhteenlaskettu pinta-ala on 33540m² (MapInfo 8/2004), jolloin asukasta
kohden lähivirkistysalueita vähintään 5 minuutin kävelyetäisyydellä
on alueella 50,8m².
Virkistysaluekomitean mietinnössä (Helsinki 1973, Komiteamietintö
1973:143) on suositeltu varattavaksi ulkoilupuistoja enintään
5 minuutin jalankulkuetäisyydeltä vähintään 40
m² yhtä taajama-asukasta kohden. Lisäksi ulkoilualueita,
jotka ovat saavutettavissa jalan tai julkisen liikenteen yhteydellä
15-20 minuutissa tulisi varata vähintään 80 m² kysyntäalueen
asukasta kohden. Lähituntumassa sijaitsee laajat Santaharjunpuiston
ja Iidesjärven virkistysalueet. Laajemmat ulkoilualueet sijaitsevat
Kaupissa sekä Särkijärven ja Lahdesjärven luonnontilaisilla
metsäalueilla.
Asemakaavan
muutoksen hakijana ovat kiinteistön omistajat. Kaavaratkaisu ei aiheuta
kohtuutonta haittaa maanomistajille.
Johtopäätökset
Suunnittelualue liittyy tiiviisti olemassa olevaan asuinalueeseen valmiiden
palvelujen ja työpaikka-alueiden läheisyyteen, liikenteellisesti
erittäin hyvin saavutettavalle alueelle, joten alueen täydentäminen
on yhdyskuntataloudellisesti edullista. Rakenteellisesti asuinrakennusten
melu- ja tärinäsuojaus on hoidettavissa, jolloin saavutetaan
asumiselle vaadittavat terveelliset, turvalliset ja viihtyisät alueet.
4.4.2 Prosessin
aikana syntyneet tavoitteet, tavoitteiden tarkentuminen
Osallisten
tavoitteet
Lähiympäristön asukkaat ja alueen omakotiyhdistys asetti
tavoitteeksi mittakaavaltaan ja rakenteeltaan lähiympäristön
pientaloalueeseen soveltuvan viihtyisän asuinalueen.
Ratahallintokeskuksen
tavoite oli jättää tässä vaiheessa suunnittelualue
kaavoittamatta asuinkäyttöön.
4.5 Asemakaavaratkaisun
vaihtoehdot ja niiden vaikutukset
4.5.1 Alustavien vaihtoehtojen kuvaus ja karsinta
Ensimmäinen vaihtoehto, 0-vaihtoehto, oli jättää tontin
no 5107-8 asemakaavatilanne ennalleen teollisuuskäyttöön.
Vaihtoehto olisi ollut Tampereen kantakaupungin yleiskaavan mukainen,
mutta olisi ollut riski Messukylän pohjavedenottamolle, jonka lähisuojavyöhykkeellä
suunnittelualue sijaitsee. Teollinen toiminta asuinalueen välittömässä
läheisyydessä lisää alueen liikennettä sekä
saattaa aiheuttaa ympäristöhäiriöitä asuinalueelle.
Toinen vaihtoehto
oli kaavoittaa tontti no 5107-8 asuinkäyttöön niiltä
osin, kuin maanvarainen perustaminen on mahdollista. Ratkaisu mahdollistaisi
pientalojen rakentamisen kahteen riviin Kyöläojankadun suuntaisesti.
Rautatien lähialue jäisi asumisen suoja-alueeksi, teollisuus-
tai puistoalueeksi. Ratkaisu poikkeaisi Tampereen kantakaupungin yleiskaavasta.
Kolmas vaihtoehto
tontilla no 5107-8 oli asuinrakentaminen hakemuksen mukaisesti 3-4 kerroksiin
rakennuksiin. Tontin rakennusoikeus olisi 11800 kem ja alueen asukasmäärä
lisääntyisi n. 250 asukkaalla. Ratkaisu poikkeaisi Tampereen
kantakaupungin yleiskaavasta.
Lähiympäristön
asukkaiden, Aakkulan ja lähiympäristön omakotiyhdistys
ry:n ja Pirkanmaan ympäristökeskuksen kannanottojen perusteella
jatkettiin pientalovaihtoehdon (vaihtoehto2) kehittämistä.
4.5.2 Valittujen
vaihtoehtojen vaikutusten selvittäminen, arviointi ja vertailu
Kaava-alueen luonnoksesta on rautatiealueen melun osalta tehty meluselvitys
ja meluntorjuntasuunnitelma ( Ramboll, 8/2004). Selvityksen mukaan omakotitonttien
rakennusaloilla saavutetaan päiväohjearvo 55dB ja yöohjearvo
50dB. Rakennusten sijoittelulla ja suuntaamisella pystytään
luomaan hiljaisia ulko-oleskelualueita.
Tärinäselvityksen
mukaan VTT:n ohjeen mukaiseen värähtelyn tunnuslukuun alle 0,3mm/s
päästään 2-kerroksisissa rakennuksissa n. 60m:n etäisyydellä
radasta. Omakotitonttien rakennusalat sijaitsevat vähintään
76m:n etäisyydellä lähimmästä käytössä
olevasta radasta. Selvityksen perusteella voidaan olettaa, että rautatieliikenteen
aiheuttama tärinä vaimenee riittävästi ja saavutetaan
uusille asunnoille sopivat vertailuarvot.
4.5.4 Asemakaavaratkaisun
valinta ja perusteet
Alustavista
maankäyttöluonnoksista pyydettiin lausuntoja mm. alueen omakotiyhdistykseltä
ja ratahallintokeskukselta sekä neuvoteltiin lähiympäristön
asukkaiden sekä Pirkanmaan ympäristökeskuksen kanssa.
Alueen asukkaat toivoivat teollisuustontin asemakaavan muuttamista asuinkäyttöön,
jolloin alueen raskas liikenne vähenisi ja alue rakentuisi yhtenäiseksi
ja viihtyisämmäksi asuinalueeksi. Kyläojankadun varrelle
toivottiin rakeisuudeltaan olemassa olevien pientalojen tyyppistä
rakentamista.
Suunnittelualueen tontin no 5107-8 osalta laadittiin sekä tärinä-
että meluselvitykset raideliikenteen haittojen selvittämiseksi.
Selvityksissä ilmeni, että Kyläojan kadun lähialueen
kantavaa maaperä soveltuu myös melun ja tärinän kannalta
parhaiten asumiseen. Lähialueen asukkaiden ja omakotiyhdistyksen
toiveen mukaisesti Kyläojankadun varrelle suunnitellaan rinteeseen
rakennettavia erillispientaloja.
Ratahallintokeskuksen lausunnon perusteella suunnittelualueen pohjoisosan
käyttämisestä asumiseen luovuttiin. Pientalotonttien ja
rata-alueen väliin sijoitetut teollisuusrakennukset toimivat sekä
näkö- että melusuojana omakotitalojen ja rautatien välissä.
5 ASEMAKAAVAN
KUVAUS
5.1 Kaavan
rakenne
Asemakaavalla muodostuu kymmenen omakotitontin asuinalue Messukylään
Kyläojankadun varrelle, olemassa olevien palvelujen ja kunnallistekniikan
piiriin. Lisäksi muodostuu teollisuusrakennusten korttelialuetta,
jolla ympäristö asettaa toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia.
5.1.1 Mitoitus
Kaava-alueella väestö tulee lisääntymään
n. 40 henkilöllä. 4,97 ha:n suuruisesta kaava-alueesta on osoitettu
asumiseen 8825m², teollisuusalueeksi 19055m², lähivirkistysalueeksi
20749m² ja katualueeksi 1060m².
Asumiseen on osoitettu rakennusoikeutta kymmenelle omakotitontille yhteensä
2750k-m², teollisuudelle 8737k-m².
Suunnittelualueelta poistuvasta Ty-9 tontista 1210m²:n suuruinen
ala liitetään Paperinkeräys Oy:n tonttiin siten, että
622m²:stä muodostuu omakotitonttia ja 588m²:stä teollisuustonttia.
Loput Ty-9- tontista liitetään Rautapellonpuiston lähivirkistysalueeseen.
Teollisuustonttiin no 5106-14 liitetään 1616m²:n suuruinen
kaistale kaupungin puistoaluetta, joka on jo ollut vuokrattuna teollisuusyritykselle.
5.1.2 Palvelut
Kaava-alue sijoittuu Jankan ja Turtolan alueiden välimaastoon. N.
1,5 km kaava-alueesta pohjoiseen sijaitsevat Jankan liikekeskus ja koulut.
11,5 km:n etäisyydellä etelään sijaitsee CityMarketin
liikekeskus. Koulu ja päiväkoti sijaitsee kaava-alueen välittömässä
läheisyydessä.
5.3 Aluevaraukset
5.3.1 Korttelialueet
Tontit no 5107-17, -18, -19, -20 ja -26 osoitetaan erillispientalojen
korttelialueeksi (AO-29). Tonteille on sallittu rakennusoikeutta 300k-m²,
josta enintään 10% saadaan käyttää työtiloiksi.
Työhuoneisiin sijoitettava toiminta ei saa aiheuttaa ympäristöön
melua, tärinää, ilman pilaantumista tai muuta häiriötä.
Ulkovarastoalueita ei sallita. Tontit ovat kooltaan 851m²-998m²,
ja niiden tonttitehokkuusluvuksi tulee e=0,35 - e=0,30.
Tontit no 5107-21-25 on osoitettu erillispientalojen korttelialueeksi
(AO). Tonteille on osoitettu rakennusoikeutta kullekin 250k-m². Tontit
ovat kooltaan 811m²-877m², jolloin tonttien tehokkuusluvut ovat
e=0,31 - e=0,29.
Korttelin no 5107 tonteilla 17-26 rakennusten kerroskulu on r50%IIIy70%,
jonka mukaan rakennuksen ensimmäisessä, rinteeseen sijoittuvassa
kerroksessa saa enintään 50% ylemmänkerroksen pinta-alasta
käyttää kerrosalaan luettavaksi tilaksi ja rakennuksen
ylimmässä kerroksessa saa enintään 70% alemman kerroksen
pinta-alasta käyttää kerrosalaan luettavaksi tilaksi eikä
sen yläpuolelle saa rakentaa ullakkoa.
Erillispientalotonteille on osoitettu erikseen rakennusalat asuinrakennukselle
ja talousrakennukselle siten, että katunäkymä rytmittyy
matalampien talousrakennusten ja korkeampien asuinrakennusten kesken.
Asuinrakennusten kattokaltevuudeksi on osoitettu 34º, kattomuotona
on käytettävä satula- tai pulpettikattoa.
Erillispientalotontteja kiertää rasite maanalaista johtoa varten
varattu alueen osa viemärin rakentamiseksi. Tontin no 5107-21 länsireunaan
osoitetaan maanalaisen johdon rasite sähkökaapelia varten. Tontin
no 107-26 itärajalle on rakennettava näkösuojaksi vähintään
1,8 m korkea rakenteellinen umpiaita, jonka tulee materiaaleiltaan ja
väreiltään soveltua korttelialueen muuhun rakentamiseen.
Omakotitonttien pohjoispuoliset teollisuusrakennukset suojaavat omakotitalojen
pihapiirejä rautatiealueen meluhäiriöltä. Mikäli
omakotitalot rakennetaan ennen melunsuojaukseen tarkoitettuja teollisuustiloja,
täytyy vastaava melusuojaus alueella rakentaa.
Korttelin no 5107 tontteja no 17-26 varten on laadittu rakentamistapaohjeet,
jotka sisältyvät asemakaavaselostukseen.
Tontit no 5107-14,
-15 ja -16 on osoitettu teollisuusrakennusten korttelialueeksi, jolla
ympäristö asettaa toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia.
Korttelialueelle ei saa sijoittaa laitosta, joka aiheuttaa ympäristöä
häiritsevää melua, tärinää, ilman pilaantumista,
raskasta liikennettä, pohjaveden pilaantumisen vaaraa tai muuta häiriötä.
Teollisuustontit ovat kooltaan 3255m²-3741m², ja niille on osoitettu
rakennusoikeutta tonttitehokkuuden e=0,5 mukaan tontille no 5107-14 1690k-m²,
tontille no 5107-15 1627k-m² ja tontille no 5107-16 1870k-m².
Koska tontit sijaitsevat rautatiealueen melualueella, rakennuslupa-asiakirjoihin
on liitettävä rakennushankkeen pohjalta laadittu meluntorjuntasuunnitelma.
Asemakaavassa vaadittuja melusuojarakenteita on tarvittaessa korotettava
(me-2). Tonteilla on rakennettava yksi autopaikka sataa kerrosneliömetriä
kohti. Tonttien pohjoisrajalle on rakennettava vähintään
200cm korkea rakenteellinen aita. Tonttien ulkovarastoalueet on aidattava
vähintään 180cm korkealla rakenteellisella läpinäkymättömällä
aidalla. Aita tulee rakentaa puusta tai kivestä ja sen tulee olla
julkisivultaan tontin päärakennukseen sopiva. Tontin pohjoisrajalle
on rakennettava vähintään 2m:n korkuinen rakenteellinen
aita. Aidan tulee materiaaleiltaan ja väritykseltään soveltua
korttelialueen muuhun rakentamiseen. Tonttien erillispientalotontteihin
rajoittuva eteläosa on istutettava. Tonttien rakennusalojen on kierrettävissä
huolto- ja pelastusajoneuvoin. Teollisuustonteille ajoyhteys on Veertsankujan
kautta rata-alueen vieressä. Tonttien no 5107-14 ja 5107-15 pohjoisreunaan
on merkitty rasite ajoyhteydeksi tonteille 5107-15 ja -16.
Tontti no 5106-14
on osoitettu teollisuusrakennusten korttelialueeksi, jolla ympäristö
asettaa toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia. Korttelialueelle
ei saa sijoittaa laitosta, joka aiheuttaa ympäristöä häiritsevää
melua, tärinää, ilman pilaantumista, raskasta liikennettä,
pohjaveden pilaantumisen vaaraa tai muuta häiriötä. Tontti
on kooltaan 8678m² ja sille on osoitettu rakennusoikeutta 3550k-m².
Tontille rakennettavien rakennusten suurin sallittu kerrosluku on 2. Tontin
pohjois- ja eteläreunoissa on istutettavat alueen osat. Tonttiin
liitetty länsipuolinen puistokaitale on osoitettu suojaviheralueena
toimivaksi alueen osaksi, jonka kautta ei sallita ajoneuvoliittymää.
Koska kaava-alue
sijaitsee pohjavedenottamon suojavyöhykkeellä ja vedenhankinnalle
tärkeällä pohjavesialueella, ei alueelle sijoitettava toiminta
saa vahingollisella tavalla huonontaa alueen pohjaveden laatua. Alueella
ei saa irrallaan varastoida tai säilyttää pohjavettä
likaavia tai pohjaveden laatuun vaikuttavia aineita. Alueelle ei saa sijoittaa
maanalaista öljy- tai kemikaalivarastoja. Alueen suunnittelussa ja
rakentamisessa on otettava huomioon sijainti korkean radonpitoisuuden
alueella.
5.3.2 Muut
alueet
Kaava-alueen länsiosassa on Rautapellonpuisto-lähivirkistysalue
ja Kyläojankadun eteläpuolella lähivirkistysalue Fanny
Nymaninpuisto, jotka molemmat on olemassa olevia viheralueita. Erillispientalotonttien
ja teollisuustontin väliin osoitettiin Veertsankujaksi nimetty katualue.
5.4 Kaavan
vaikutukset
Asemakaavan mukainen rakentaminen täydentää olemassa olevaa
asuinaluetta. Alueen kaavoittamine on yhdyskuntataloudellisesti järkevää,
sillä asemakaavan toteuttaminen tiivistää suunnittelualueen
kaupunkirakennetta ja tehostaa maankäyttöä. Yhdyskuntapalvelut
ja kunnallistekniikka ovat alueella olemassa.
5.5 Ympäristön
häiriötekijät
Kaava-alueen pohjoispuolisen rautatiealueen aiheuttamaa melu- ja tärinähäiriötä
on selvitetty kaavan laatimisenyhteydessä.
Asuinrakennusten osalta melun ja tärinän suojaus on saavutettu
riittävällä etäisyydellä pohjoispuolisesta rautatiealueesta.
Lisäksi asuinrakennusten ja rautatiealueen väliin rakennettavat
teollisuusrakennukset toimivat sekä näkö- että melusuojana.
5.7 Nimistö
Asemakaavassa nimetään uusi katu Veertsankujaksi kadunnimitoimikunnan
25.11.2004 tekemän esityksen mukaan.
Puistoalueet nimetään Rautapellonpuistoksi ja Fanny Nymaninpuistoksi
kadunnimitoimikunnan aiempien esitysten mukaisesti.
6 ASEMAKAAVAN
TOTEUTUS
Asemakaavaan on tehty havainnepiirros, josta ilmenee uudisrakennusten
sijoittuminen tontille sekä erillispientalotontteja koskevat rakentamistapaohjeet
7761-1:
Asemakaavan
tietoja:
Talotyyppi: Tontit no 5107-17, -18, -19, -20 ja -26 osoitetaan erillispientalojen
korttelialueeksi (AO-29). Tonteille on sallittu rakennusoikeutta 300k-m²,
josta enintään 10% saadaan käyttää työtiloiksi.
Työhuoneisiin sijoitettava toiminta ei saa aiheuttaa ympäristöön
melua, tärinää, ilman pilaantumista tai muuta häiriötä.
Ulkovarastoalueita ei sallita. Tonttien tehokkuusluvuksi tulee e=0,35
- e=0,30. Tonttien rakennusoikeudesta n. 30 k-m² tulee käyttää
yksikerroksiseen talousrakennukseen.
Tontit no 5107-21-25 on osoitettu erillispientalojen korttelialueeksi
(AO). Tonteille on osoitettu rakennusoikeutta 250k-m², jolloin tonttien
tehokkuusluvut ovat e=0,31 - e=0,28. Tonttien rakennusoikeudesta n. 30
k-m² tulee käyttää yksikerroksiseen talousrakennukseen.
Kerrosluku:
Tonteilla no 5107-17
-26 rakennusten suurin sallittu kerrosluku
on r50% IIy70%, mikä tarkoittaa, että rakennuksen ensimmäisessä,
rinteeseen sijoittuvassa kerroksessa saa enintään 50% ylemmänkerroksen
pinta-alasta käyttää kerrosalaan luettavaksi tilaksi ja
rakennuksen ylimmässä kerroksessa saa enintään 70%
alemman kerroksen pinta-alasta käyttää kerrosalaan luettavaksi
tilaksi eikä sen yläpuolelle saa rakentaa ullakkoa.
Kaupunkikuvalliset
tavoitteet ja muut rakentamistapaohjeet:
Tyyli: Tontit liittyvät Kyläojankadun omakotialueeseen, joka
on pääosin rakentunut 1980-lukuun mennessä.
Sijoittelu: Rakennukset on sijoitettava rakennusaloille havainnekuvassa
osoitettuja periaatteita soveltaen. Asuinrakennusmassat tulee porrastaa
siten, että rakennusten lounaispuolelle jää mahdollisimman
hyvin rautatien melulta suojattu ulko-oleskelualue. Terassit ja parvekkeet
tulee lasittaa tai muuten rakenteellisesti suojata rautatien aiheuttamalta
melulta ainakin radan puolella.
Autosuoja- / talousrakennus voi olla joko asuinrakennuksen yhteydessä
tai erillisenä rakennuksena sille osoitetulla rakennusalalla. Kyläojankadulle
päin sijoitetut autotallin ovet tulee rakentaa vähintään
5 metriä tontin rajasta, jolloin eteen jää autopaikka.
Talousrakennuksen tulee tyyliltään sopia asuinrakennuksen yhteyteen.
Julkisivut: Julkisivujen materiaalina tulee käyttää rappausta,
sileäpintaista tiiltä tai laudoitusta siten, että pintavaikutelma
on sileähkö. Rakennuksen tulee olla materiaaleiltaan yhtenäinen
siten, että pääasiallisen materiaalin lisäksi toista
materiaalia käytetään vain vähäisessä määrin.
Julkisivun värisävyn tulee olla pääsiassa vaalea,
toista värisävyä voi käyttää tehostevärinä
vähäisessä määrin.
Katot: Rakennuksen kattomuotona on käytettävä loivaa satula-
tai kaksilappeista pulpettikattoa. Asuinrakennuksen harjansuunta on osoitettu
asemakaavassa kaarevaa tonttikatua vasten. Katemateriaalina on käytettävä
tummahkoa rakennuksen arkkitehtuuriin sopivaa katetta.
Tontti: Rakentamisessa on kunnioitettava valmista ympäristöä.
Tonttien sisääntulopihojen korkeusasemat Kyläojankadun
puolella tulee olla kadun korkeudella, jolloin loivasti laskevan kadun
varrella sijaitsevien rakennusten massat porrastuvat luontevasti. Tontin
liittyminen ympäristöönsä tulee olla luontevaa. Maaston
luonnollisia korkeustasoja noudatetaan siten, ettei maastoon jouduta tekemään
turhia pengerryksiä tai luiskia. Rakennuksen ja kadun välialue
on istutettava puistomaisesti.
Asemakaavan
seurantalomake on selostuksen liitteenä.
|