ASEMAKAAVA NO 7612, KAARILAN KARTANOALUEEN KÄYTTÖTARKOITUS, RAKENNUSALOJEN TARKISTAMINEN JA TONTIN JAKAMINEN, KAARILA, TUURNANKATU 17-21
Asemakaavan
muutos koskee: Alue sijaitsee 5 km kaupungin keskustasta länteen. Osoite: Tuurnankatu 17 - 21, 33270 Tampere. Liite 1.
11 Suunnittelutilanne 11.2 Yleiskaava 11.3 Asemakaava Tontin 3 pinta-ala
on 1008 m2 ja rakennusoikeus 190 k-m2, joka vastaa e=0,19:n tonttitehokkuutta.
11.5 Tonttijako
ja -rekisteri Asemakaavan muutosalueeseen ei sisälly maarekisterialuetta. 11.7 Päätökset ja suunnitelmat Asemakaava-alueen pohjoispuolella oleva Tuurnankatu on alueen kohdalla sorapintainen, kapea tie, jonka linjaus poikkeaa voimassa olevan asemakaavan mukaisesta katualueesta. Tuurnankadun rakentamisesta itäpään mukaiseksi on tehty katupiirustussuunnitelma nykyisen asemakaavan pohjalta. Katupiirustus on asemakaavan muutoksen liiteasiakirjana. 11.8 Pohjakartta 12 Maanomistus Tontin 1154-3
omistavat Pasi ja Virpi Valtee. Osoite: Tuurnankatu 21, 33270 Tampere. 14 Rakennettu ympäristö 14.1 Kokonaisrakenne
Tontilla 1154-4 on osittain II-kerroksinen, mansardikattoinen, rapattu klassististyylinen asuinrakennus. Se rakennettiin vuonna 1928 Kaarilan kartanon uudeksi päärakennukseksi. Rakennuksen kokonais-pinta-ala on n. 240 k-m2. Tontilla 1154-5
on osittain II-kerroksinen, puurakenteinen, vuonna 1887 valmistunut kartanon
vanha päärakennus, jonka kokonaispinta-ala on n. 310 k-m2 sekä
I-kerroksinen, hirsirakenteinen ns. Kaarilanpirtti, jonka kokonaispinta-ala
on n. 180 k-m2. 14.4 Yhdyskuntatekninen
huolto 15 Luonnonympäristö Tontit sijaitsevat
Vaakkolammin eteläpuolella olevalla harjanteella varsinaisen kartanoalueen
ollessa sen korkeimmalla kohdalla. Tästä kohdasta alkaa maanpinta
laskea eri suuntiin. Rakennusten eteläpuolella on jyrkkä etelään
viettävä rinne, joka on tiheän puuston ja muun kasvillisuuden
peitossa. Tampereen kasvitieteellisen yhdistyksen 11.1.1999 antaman lausunnon mukaan rinteen eteläosassa saattaa olla sellaisia koristekasveja, joita tiedetään viljellyn Turun akatemian puutarhassa. Kaarila on myös jalokiurunkannuksen vanhimpia kasvupaikkoja Suomessa. Lisäksi alueella on muutakin kulttuuri- ja lehtokasvistoa. Istutukset ovat kuitenkin villiintyneet ja peittyneet muun kasvillisuuden alle. Puusto on osittain hyvin vanhaa ja lahovaurioista. Tontin 5 rinneosasta on Tampereen kaupungin kaupunkimittausyksikkö ja puistoyksikkö tehneet puustokartoituksen, joka on asemakaavamuutoksen liiteasiakirjana. Alueen omistavan suvun edustajien mukaan tärkein puutarha-alue on ollut rinteen yläosassa, lähellä asuinrakennuksia. Puisen päärakennuksen vieressä on luumu- ja kirsikkapuita, jotka Tuurnat ovat istuttaneet n. 30 vuotta sitten. Eteläosan merkittävin puu on 2-haarainen iso, Gadd=in istuttama lehmus, joka kasvaa aivan viemärilinjan vieressä. Maaperä on v. 1986 laaditun 1:20 000 mittakaavaisen maaperäkartan mukaan alueen korkeimmalla kohdalla moreenia ja muilla osin soraa, hiekkaa tai hietaa. 16 Erityispiirteet ja suojelukohteet Tonteilla on vanhaa kasvillisuutta ja puustoa. Ks. edellinen kohta 15. Kaarilan kartanoalue on kantakaupungin yleiskaavassa määritelty kulttuurihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti tai kaupunkikuvallisesti erittäin merkittäväksi tai merkittäväksi alueeksi. Julkaisu Tampereen kantakaupungin rakennuskulttuuri 1998 arvottaa Kaarilan kartanoalueen myös edellä mainituilla ominaisuuksilla ja arvoluokituksella "merkittävä, alkuperäisyysaste suuri". 17 Ympäristön häiriötekijät Kaava-alueen eteläpuolella, n. 200 metrin päässä on moottoritie vt 12, jonka meluvaikutus kuuluu tonteille. Moottoritien pohjoisreunaan on vastikään rakennettu meluaita, eikä melutaso ylitä sallittuja rajoja millään suunnittelualueen osalla.
Asemakaavan
muutosehdotus on tehty tontinomistajan aloitteesta, joka kuuluu seuraavasti: Asemakaava-alueen tontille 1154-5 pyritään sijoittamaan tontin jäljellä oleva, vuoden 1970 asemakaavan mukainen rakennusoikeus niin, että uudisrakentaminen sopeutuisi vanhaan kartanomiljööseen mahdollisimman luontevasti. Hakemusta seuraa sitoumus laatimis- ja kuulutuskulujen maksamisesta.
31 Yleisperustelu ja -kuvaus Tonteilla
1154-3, 4 ja 5 on voimassa vuodelta 1970 oleva asemakaava, joka määrittelee
alueen rivitalojen ja muiden kytkettyjen pientalojen korttelialueeksi.
Tämän perusteella on määritelty myös alueen asuin-
ja talousrakennusoikeudet. Tekeillä olevan kaavamuutoksen lähtökohtana
on ollut myös suojelulliset näkökohdat ja tämän
johdosta tonttien rakennusoikeuksia varsinkin talousrakennusten osalta
tarkistetaan. Tontti 5 jaetaan
neljäksi erilliseksi tontiksi, jotka saavat numerot 6,7,8 ja 9. Kahdessa
on vanha rakennus ja kahdelle muulle tontille sijoitetaan alkuperäisellä
tontilla no 5 jäljellä oleva rakennusoikeus 905 k-m2. Sijoittamalla
osa uudisrakennuksista aivan rinteen eteläreunaan lähelle tontin
rajaa, voidaan niistä muodostaa oma kokonaisuutensa. Vanha kartanomiljöö
lisättynä omalla tontillaan olevalla, Tuurnankadun varteen tulevalla
uudisrakennuksella muodostaa omansa. Tämä rakennus, joka on
samalla paikalla kuin tulipalossa tuhoutunut vanha asuinrakennus, sopeutetaan
kaavamääräyksin ympäristön vanhaan rakennuskantaan.
Näillä järjestelyillä saadaan myös suurin osa
rinteen kasvillisuudesta säilytettyä, kun koko keskiosa jää
koskemattomaksi. 34 Rakennettu ympäristö 34.2 Maankäyttö Tontin 3 pinta-ala
on 1008 m2 ja rakennusoikeus on 190 k-m2 asunnoille ja 50 k-m2 talousrakennuksille.
Tämä vastaa e=0,24:n tonttitehokkuutta. Kerrosluku 2/3I. 34.23 Virkistysalueet 34.4 Yhdyskuntatekninen
huolto 34.5 Tonttijako 35 Luonnonympäristö ja ympäristövaikutukset Kaava-alueella on osittain arvokasta, tosin villiintynyttä luonnonympäristöä, jota on kuvattu edellä kohdassa 15. Rinteen eteläosan puusto ja kasvillisuus tulevat osittain häviämään uudisrakentamisen vuoksi. Alueen keskiosan puuston suojelemiseksi on osoitettu alueen osa jolla olemassa oleva puusto on säilytettävä siten, että sallitaan vain maiseman hoidon kannalta tarpeelliset toimenpiteet. Puustoa on lisäksi täydennettävä tarpeen mukaisesti uusintaistutuksilla. Sama määräys on osoitettu tontin 7 edustalle, jossa on eheä pihapiiri. Aivan viemäriputken vieressä on suuri Gadd=in aikainen lehmus, joka on säilytettävä. 35.2 Ympäristövaikutusten
tarkastelu
41 Rakentamisaikataulu Tontit 6 ja 9 rakentunevat asemakaavan muutoksen mukaisesti piakkoin sen vahvistumisen jälkeen.
Maanomistajan
aloite 25.9.1998 Asemakaavan
muutosluonnos on ollut Rak.A:n 154 ' mukaisesti nähtävänä
ympäristön kuulemista varten 1.4 - 29.4.1999. Nähtävilläoloaikana
maankäyttöluonnoksesta jätettiin neljä mielipidettä
ja lisäksi samanaikaisesti esillä olleesta Tuurnankadun tiesuunnitelman
luonnoksesta jätettiin yksi mielipide. Kaarilan omakotiyhdistys ry:n näkemyksen mukaan nähtävillä olleen suunnitelman kerrosala on suurempi kuin vanha asemakaava sallii ja että rakennusoikeuden tulisi pitäytyä siinä. Lisäksi uudet rakennukset tulee kaavamääräyksin sopeuttaa vanhaan ympäristöön. Tuurnankadun puoleinen rakennus tulisi sijoittaa toisin päin vanhan päärakennuksen suuntaisesti. Hankkeesta pitäisi saada ympäristökeskuksen ja museoviraston kannanotot. Omakotiyhdistys esittää myös viereisen korttelin 1153 tontin 1 kaavoittamista puistoksi. Jyrki ja Outi Mantere yhtyvät mielipiteessään omakotiyhdistyksen näkemyksiin. Lisäksi he esittävät vanhan kartanomiljöön suojelemista, sillä heidän mielestään rakennusoikeutta ei voida toteuttaa tontille ilman vanhojen talojen purkamista. Jyrki ja Mervi Niskasen mielipiteen mukaan esitetty tonttijako aiheuttaa tehokkuusluvun kasvamisen päärakennukselle jäävällä tontilla 0,26:een, mille ei ole perusteita. Kerrosluvut eivät saisi poiketa vanhasta kaavasta, jonka mukaan Tuurnankadun puoleiset julkisivut tulee olla yksikerroksisia. Kaikki uusien rakennuksien autoliikenne tulisi heidän mielestään ohjata kaupungin taimitarhan puolelta, jotta autokatoksia ei Tuurnankadun puolelle jouduttaisi rakentamaan. Lisäksi ympäristölautakunnan tulisi tarkoin harkita pitäisikö alueelle rakentaa lainkaan ja pohtia vaihtoehtona kartanoalueen suojelua. Museovirastoa, Pirkanmaan liittoa, Pirkanmaan ympäristökeskusta ja kasvitieteilijöitä tulisi kuulla. Sari Kärjä ja Heikki Pihkonen esittävät ettei alueelle esitettyjä rivitaloja rakennettaisi. Ainakin Tuurnankadun puolella oleva rakennus tulisi sijoittaa jonnekin muualle. Jyrki ja Mervi Niskanen jätti mielipiteen myös Tuurnankadun länsipään tiesuunnitelmaan. Heidän mukaansa nykyisen linjauksen mukainen kapea sorapintainen tie sopii ympäristöönsä parhaiten. Tien rakentaminen kasvattaisi läpiajoliikennettä, nykyisillä asukkailla ei ole tarvetta uusiin tiejärjestelyihin. Jos tie kuitenkin rakennetaan, tulisi sen olla ns. hidaskatu töyssyineen. Lisäksi heidän mukaansa uusi tielinjaus on piirretty vain n. 0,5 metrin etäisyydelle heidän kadun pohjoispuolella olevan tonttinsa rajasta, kun vastaavalla paikalla tien eteläpuolella etäisyyttä jää rajaan n. 2 metriä. Mahdollinen uusi tie tulisi rakentaa noudattaen nykyistä linjausta. Kaavoitusyksikön vastine mielipiteisiin: Kaava-alueen
rakennusoikeus on sama kuin nyt voimassa olevassa asemakaavassa eli 1900
k-m2, eli sitä ei ylitetä n. 200 k-m2:llä siten kuin mielipiteessä
oli mainittu. Myös tontille 5 nyt sallittu rakennusoikeus säilyy
siitä muodostetuilla tonteilla asemakaavamuutoksessa samana eli 1420
k-m2:nä. Tehokkuudet uusilla tonteilla saattavat poiketa toisistaan,
mikä johtuu tontinrajojen sijoittamisesta alueen ympäristön
ja rakenteen kannnalta luonteviin kohtiin, kuten viemärilinjan yhteyteen.
Rakennusoikeus on sovitettu tontille ilman että vanhoja rakennuksia
puretaan tai että ne joutuisivat kaavamuutoksen takia uhatuiksi.
Niille on osoitettu kaavassa suojelumerkintä. Asemakaavan muutosehdotuksesta on pyydetty kaupungin asianomaisten eri hallintokuntien lausunnot. Niiden perusteella tarkistettiin mm. asemakaavan kerroslukuja. Pirkanmaan
ympäristökeskuksen 20.3.2000 päivätty lausunto: Kaarilan kartanopuisto sisältyy Pirkanmaan liiton v. 1990 laatimaan luetteloon Pirkanmaan kulttuurihistoriallisesti arvokkaista kohteista. Tampereen kantakaupungin rakennuskulttuuria koskevassa selvityksessä vuodelta 1998 Kaarilan kartanoalue on merkitty kulttuurihistoriallisesti sekä ympäristökokonaisuuden ja rakennustaiteen kannalta merkittäväksi kohteeksi. Kohteen alkuperäisaste on todettu suureksi. Kaupunginvaltuuston v. 1998 hyväksymässä kantakaupungin yleiskaavassa, joka on alistettu ympäristöministeriön vahvistettavaksi, Kaarilan kartanoalue on määritelty kulttuurihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti tai kaupunkikuvallisesti erittäin merkittäväksi alueeksi, jonka erityispiirteet on otettava huomioon yksityiskohtaisessa kaavoituksessa ja muissa toimenpiteissä. Kartanoalueella voimassa oleva asemakaava on peräisin vuodelta 1970. Kaavan lähtökohtana on ollut olemassa olevan rakennuskannan purkaminen ja alueen rakentaminen rivitaloalueeksi. Uudisrakentamissuunnitelman pohjalta korttelialueen rakennusoikeudeksi on määritelty 1900 m2. Rakennusala on merkitty olemassa olevien rakennusten paikalle; etelään viettävä rinne, jossa kartanopuisto on sijainnut, on merkitty istutettavaksi tontin osaksi. Vireillä olevan kaavamuutoksen tarkoituksena on jakaa rakennettu osa kartanoalueesta yhteensä viideksi erilliseksi rakennuspaikaksi sekä muodostaa vanhan kartanopuiston alueelle uusi tontti kytkettyjä pientaloja varten. Kaavamuutosehdotus sallii yhden uuden asuinrakennuksen sijoittamisen kartanoalueen pihapiiriin alueella aiemmin sijainneen vanhan rakennuksen paikalle. Kartanoalueen vanhat rakennukset on merkitty asemakaavaan kaupunkikuvan säilymisen kannalta tärkeiksi rakennuksiksi, joita ei saa purkaa. Ympäristökeskus katsoo, että kartanoalueella olevien, kulttuurihistoriallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokkaiden rakennusten suojeleminen asemakaavamääräyksin toteuttaa Pirkanmaan liiton sekä kaupungin tekemien inventointien sekä yleiskaavan säilyttämistavoitteet. Kartanopuiston ja kartanomiljöön osalta on kuitenkin todettava, ettei asemakaava tältä osin toteuta suojelutavoitetta. Uudisrakennusten sijoittaminen vanhan kartanopuiston alueelle tulisi tuhoamaan alueen kasvillisuuden sekä kartanon rakennusryhmän ja vanhan puiston muodostaman arvokkaan ympäristökokonaisuuden. Kartanon rakennusryhmä on alunperin hallinnut Kaarilan kaupunginosan maisemaa useasta ilmansuunnasta käsin. Ainoa vielä avoinna oleva maisematila, jossa rakennusryhmän asema suhteessa ympäristöönsä on vielä alkuperäistä vastaava, on kartanorakennusten ja niiden eteläpuolella sijaitsevan vanhan puiston muodostama kokonaisuus. Ympäristökeskus katsookin, ettei kartanoalueen eteläpuolella olevaa vanhaa puistoaluetta tule käyttää rakentamiseen, vaan se tulee säilyttää osana koko korttelin etelärinteen käsittävää vihervyöhykettä. 1990-luvulla uudistettu ympäristölainsäädäntö, jonka taustalla voidaan nähdä perustuslain säädökset, painottaa yhä enemmän ympäristöarvojen huomioon ottamista kaikessa toiminnassa. Uudessa maankäyttö- ja rakennuslaissa, joka liittyy kiinteästi muun ympäristölainsäädännön kehitykseen, on myös lisätty sekä rakennetun ympäristön että luonnonympäristön suojeluarvojen painotusta. Maankäyttö- ja rakennuslaissa säädettyjen asemakaavan sisältövaatimusten nojalla Kaarilan kartanomiljöötä koskevan kaavamuutoksen lähtökohdaksi tulisi asettaa kaupunkikuvallisten tekijöiden ohella kulttuurihistorialliset tekijät, joita puistoalue kasvilajeineen osaltaan ilmentää. Uudisrakentaminen tulisi sijoittaa täydentämään olemassa olevaa rakennusryhmää siten, että lisärakentaminen ja alueen tuleva kiinteistöjaotus eivät alenna kohteen kulttuurihistoriallista ja rakennustaiteellista arvoa. Kaavaratkaisussa olisi hyvä selvittää myös talousrakennusten sijoittamismahdollisuus arvokkaaseen kulttuuriympäristöön. Tältä osin asemakaavan sisältöä arvioitaessa saattaa olla tarpeen kuulla asiantuntijana myös museovirastoa. Alueen rakennusoikeuden osalta on todettava, ettei tehokkaaseen rivitalorakentamiseen tarkoitettua kerrosalaa kokonaisuudessaan ole mahdollista sijoittaa ko. korttelialueelle, kun lähtökohtana on arvokkaan ympäristökokonaisuuden ja olemassa olevan rakennuskannan säilyttäminen sekä sen täydentäminen erillispientaloratkaisuin. Ympäristökeskuksen käsityksen mukaan olemassa olevan rakennuskannan säilyttävällä ja lisärakentamisen mahdollistavalla kaavamuutoksella voidaan saavuttaa myös maankäyttö- ja rakennuslain tarkoittama maanomistajan kannalta kohtuullinen ratkaisu, kun otetaan huomioon myös kartanon maa-alueille aiemmin kaavoitettu rakennusoikeus." Kaavoitusyksikön
vastine lausuntoon: Asemakaavaehdotus
oli ympäristölautakunnan käsittelyssä 4.4.2000, jossa
se jätettiin pöydälle. Alueen käytöstä tehtiin vaihtoehtoinen suunnitelma, jossa rakennusoikeutta oli pienennetty 190 k-m2 ja jossa uudisrakennukset oli sijoitettu toiseen paikkaan, lähemmäs Kaarilankatua. Vaihtoehtojen vertailua varten tehtiin mm. leikkauspiirustukset, jotka ovat asemakaavan liitteenä (ks. kohta 35.2, ympäristövaikutusten tarkastelu). Em. vaihtoehdossa uudisrakennusten sijoittuminen jättää vanhan päärakennuksen edustan kokonaan vapaaksi, mutta tuo ahtautta tonttien 3 ja 4 tuntumaan. Lopputuloksena päädyttiin alkuperäiseen suunnitelmaan, jota korjattiin siten, että etelärinteeseen sijoitettaville rakennuksille määriteltiin vesikaton ylin sallittu korkeusasema. Lisäksi lännen puoleista rakennusalaa siirrettiin etelän suuntaan kolme metriä. Asemakaavaehdotusta tarkistettiin 17.7.2000 em. osalta. Myöhemmin tutkittiin myös vaihtoehtoa sijoittaa rakennukset kaupungin omistaman puupankin alueelle, tontin 5 eteläpuolelle. Kuntatekniikkayksikön tekemien maastotutkimusten perusteella maaperän ominaisuudet edellyttävät vaativia perustusratkaisuja. Välittömästi tontin 5 etelärajan eteläpuolella on 5-10 m paksu pehmeä täyttömaakerros, jonka alla on todennäköisesti liejua. Maastomuodoltaan paikka on alava ja siihen muodostuu runsaasti kosteutta. Myöskään maisemalliset syyt ja ympäristön rakentamistapa eivät puolla rakentamista rinteen alapuolelle, avoimeen tilaan. Asemakaavan muutos oli yleisesti nähtävillä 14.9. - 16.10.2000 välisen ajan. Muutoksesta jätettiin yksi muistutus. Kaarilan omakotiyhdistyksen 15.10.2000 päivätty muistutus: "Mielipiteenämme asemakaavan muutosehdotukseen, joka koskee Kaarilan kartanoaluetta (Tampere, Kaarila, 1145-5) saamme kunnioittavasti esittää seuraavan. Nyt nähtäville pantu ehdotus asemakaavoituksen muuttamiseksi yllä mainitulla alueella ei sisällöltään poikkea siitä, mitä kaavoitusviranomainen on asiassa aiemmin esittänyt ja mitä on jo kertaalleen ympäristölautakunnassa käsitelty. Olemme antaneet asiassa lausunnon jo aikaisemman esityksen pohjalta. Koska nyt nähtäville pantu esitys ei poikkea aikaisemmasta, viittaamme aiempaan lausuntoomme. Lisäksi toteamme vielä seuraavaa. Aikaisemman esityksen pohjalta antoi lausunnon myös Pirkanmaan ympäristökeskus. Lausunto on seikkaperäinen ja asiantunteva sekä yksilöi esillä olevan asian perusongelmat. Alueelle kaavoitettu suuri rakennusoikeus perustuu vanhaan 1970-luvulta olevaan asemakaavaan. Tuo asemakaava ja sen mukainen rakennusoikeus pohjautuvat erilaisille kokonaissuunnitelmille, joissa kartanoalueen vanhat rakennukset olisi purettu ja alue olisi rakennettu samanlaiseksi rivitaloalueeksi kuin on toteutettu viereisellä tontilla 1154-2. Nykyisessä tilanteessa vanhat kartanorakennukset on säilytetty. Tällöin vanhan kaavan mukaista rakennusoikeutta ei kartanoalueen tontilla ole mahdollista kokonaisuudessaan hyödyntää turmelematta perinteikkään alueen miljöötä ja arvokasta kasvustoa, kuten ympäristökeskus on lausunnossaan todennut. Ympäristölautakunta on jo kertaalleen käsitellyt asian ja palauttanut samansisältöisen ehdotuksen viranomaisille uudelleen valmisteltavaksi. Varsin outoa on, että kaavoitusviranomainen tuo asian uudelleen lautakuntaan vailla mitään asiallisia muutoksia tai edes vaihtoehtoista ehdotusta. Ympäristökeskuksen lausunnon mukaan asiassa tulisi kuulla myös museovirastoa. Saman suuntaista kantaa on edustanut myös kaavoitusyksikkö itse todetessaan aiempiin mielipiteisiin antamassaan vastineessa, että asiassa tullaan pyytämään lausunto kaupungin museotoimesta. Kaavaselostuksesta ei kuitenkaan ilmene, että museovirastoa tai kaupungin museotoimea olisi asiassa kuultu. Yhteenvetona esitämme, että asiassa tulisi paremmin selvittää mahdollisuudet kantakaupungin yleiskaavaan kirjattujen alueen ominaisuuksien säilyttämiseen sekä ehdottomasti kuulla asiantuntijoina myös museoviranomaisia/museovirastoa suunnitelman johdosta." Kaavoitusyksikön vastine muistutukseen: Muistutuksessa esille tuodut asiat sekä kaavaehdotuksen perustelut ovat pääosin tulleet käsitellyiksi aikaisemmissa vastineissa. Jotta tontin vanhat rakennukset voidaan suojella, on uudisrakennukset sijoitettava pääosin tontin eteläosaan. Kuten edellä on mainittu, niiden sijoittamiseksi tarkasteltiin myös toisenlaista vaihtoehtoa, joka oli nähtävänä ympäristölautakunnassa. Muistutuksen
johdosta asemakaavaehdotukseen tehtiin muutoksia. Kulku tontille 9 osoitetaan
puistoalueen puolelta ja näin rakennusalaa voidaan siirtää
vielä etelään päin, lähelle tontin rajaa. Erillinen
autotalli-/talousrakennuksen rakennusala poistuu ja mahdolliset autotallit
on sijoitettava asuinrakennusten rakennusalalle. Rakennusalaa kavennetaan
siten, että rakennukset sijoittuvat alarinteeseen sen matalimpaan
ja tasaisimpaan kohtaan. Sen molemmille puolille jää puustoa,
joka on säilytettävä. Rakennusoikeus tontilla ei muutu.
Ehdotukseen liittyvät asiakirjat on toimitettu museovirastoon. Muutetusta ehdotuksesta on pyydetty asianomaisten hallintokuntien lausunnot. Muutettu ehdotus on ollut yleisesti nähtävillä 23.11 - 7.12.2000 välisen ajan. Muistutuksia ei jätetty. Museovirasto antoi käynnin perusteella lausunnon koskien muutettua asemakaavaehdotusta. Lausunnon perusteella tarkistetaan muutettua ehdotusta vielä siten, että tontin 6 uudisrakentamista koskeva määräys ym-6 lisätään myös tontilla 9 sijaitsevan uudisrakennuksen osalle. käyttötarkoitus
pinta-alaha kerrosalak-m2 tonttitehokkuus e pinta-alan muutos ha kerrosalan
muutosk-m2 uudet tontit
tarkistettu
29.3.2000 ja 17.7.2000, Mikko Järvi Ilkka Soini
|